Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia

Hej!

Jag funderar på att köpa en multi-brännare till mitt 27-6 HA (150276)
150276-27-6HA.png

Jag tänker att en multibrännare kommer vara väldigt praktiskt osv. När jag gjorde min tripp för ett par år sen var det omöjligt att hitta något bra att elda med i spritbrännaren längs vägen (Sverige > Kroatien). Slutade med att jag levde på mackor typ. ;-) Sedan tog det en himla tid att få upp någon värme.

Nu närmar jag mig en situation i livet då jag kanske kommer bo i bilen tre månader och kommer kanske behöva laga all mat i mitt stormkök och då vill jag har något bättre än spritbrännaren. Därför tänker jag att en multibrännare är bra, då det är praktiskt utifall jag i framtiden blir sugen på någon galen tur runtom världen.
  1. Är en multibrännare rätt för mig i detta fall?
  2. Vilken är den lämpligaste/mest prisvärda för mig?
  3. Någon som har en beg. att sälja? :)

Skall du köra multibrännaren i trangiaköket, så har du inte så många brännare att välja på, eftersom många inte får plats.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Okej!

Såg att XXL sålde Trangia X2, multifuelbrännare för 999 kr nu. Är kanske bara att slå till på den då. :)

Okej!

Såg att XXL sålde Trangia X2, multifuelbrännare för 999 kr nu. Är kanske bara att slå till på den då. :)

Har själv ingen erfarenhet av multifuelbrännare i Trangia, men många här på forumet har talat varmt om t.ex. Optimus Nova. Finns trådar i ämnet om man söker.

Du ska naturligtvis köpa dig en Optimus Polaris!

(Och så en lös kopp för X2 direkt från Trangia uppe i Trångsviken - tala med deras telefonist så fixar hen det).
Polaris är i det har fallet helt överlägsen övriga multibränslealternativ för körning i Trangia, inkl Nova.
Finns material här på forumet om hur jag gjorde mitt montage...
/Odd

Håller med Odd. En av fördelarna med Polaris är att du inte behöver byta munstycke i den om du byter mellan gas, fotogen, bensin och diesel. Om du byter bränsle i en X2 måste du byta munstycke.

Antingen konverterar du den till Trangiakompatibel med en adapter, eller så låter du den stå ihopfälld mitt i Trangiaköket.

Jag har både Novan, X2 och den föregående multifuelbrännaren och Polaris. Den jag använder mest är Polaris.

X2 klarar alla bränslen inkl gas, men det blir lite meck med att byta munstycken.

Nova har ett specialmunstycke, så att du kan bara ansluta flaskan med flytande bränsle. (Fotogen, diesel eller bensin)

Har själv ingen erfarenhet av multifuelbrännare i Trangia, men många här på forumet har talat varmt om t.ex. Optimus Nova. Finns trådar i ämnet om man söker.
Du ska naturligtvis köpa dig en Optimus Polaris!

(Och så en lös kopp för X2 direkt från Trangia uppe i Trångsviken - tala med deras telefonist så fixar hen det).
Polaris är i det har fallet helt överlägsen övriga multibränslealternativ för körning i Trangia, inkl Nova.
Finns material här på forumet om hur jag gjorde mitt montage...
/Odd
Håller med Odd. En av fördelarna med Polaris är att du inte behöver byta munstycke i den om du byter mellan gas, fotogen, bensin och diesel. Om du byter bränsle i en X2 måste du byta munstycke.

Antingen konverterar du den till Trangiakompatibel med en adapter, eller så låter du den stå ihopfälld mitt i Trangiaköket.

Jag har både Novan, X2 och den föregående multifuelbrännaren och Polaris. Den jag använder mest är Polaris.

X2 klarar alla bränslen inkl gas, men det blir lite meck med att byta munstycken.

Nova har ett specialmunstycke, så att du kan bara ansluta flaskan med flytande bränsle. (Fotogen, diesel eller bensin)
Sent svar av mig, tack för era utförliga svar!

Det blev ledig någon införskaffning denna gång, åt vegansk raw-food så det blev bra. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips