Vilket kök bör jag köpa?

Hejsan.

Ska köpa mig ett smidigt kök att ha med på tur men önskar även att det ska gå att koppla på en större gasoltub. Finns det något passande kök för detta ändamål?

Anledningen till detta är att vi har en mindre husbil och det vore därför perfekt ifall det gick att använda köket även där. (Husbilen har ett gasolkök, men tycker det känns lite läskigt att stå i bilen och laga mat, varför det vore perfekt att ha möjlighet med ett portabelt kök som man kan använda till detta, även bra att slippa os i bilen). Gasoltuben vi har i husbilen ser ut som nedan.

Är av uppfattningen "buy once, cry once", varför jag gärna vill köpa bästa möjliga på en gång =) Har läst om någon typ av "multifuel-kök" som kan använda flera olika typer av bränsle. Finns det något sådant som även kan anslutas till våra gasoltuber?

Tips på passande kök mottages gärna =)
 

Bilagor

  • IMG_0743.jpg
    IMG_0743.jpg
    28.1 KB · Visningar: 1,675
  • IMG_0741.jpg
    IMG_0741.jpg
    39.5 KB · Visningar: 1,486
Det finns Primus kök(eller andra billigare märken) som är anpassade för att använda både små gasbehållare och stora gaspumlor. Det bör inte vara några problem att laga mat på husbilens kök du får kompromissa med funktionerna om du ska ha köket till flera användningsområden.

http://www.primus.se/tupike-stove
 
När det gäller "multifuel" så handlar det främst om att olika bränslen behöver olika inblandning av luft. De flesta multifuelkök har därför utbytbara munstycken för olika bränslen. Så det är inte "stoppa in vilket bränsle som helst så fungerar det" utan "köket kan enkelt modifieras för att fungera med olika bränslen".

Sen när det gäller "gasol" så finns det olika blandningar, som ger olika högt tryck i flaskan. Det ni har i husbilen är ren propan, som har ett relativt högt tryck, men som via den orange regulatorn sänks för att passa den typ av spisar man har i husvagnar etc. Brännaren i såna spisar är alltså anpassad för lågt tryck på gasen. Jag har för mig det är 30 mbar efter regulatorn, hur mycket det är före har jag ingen koll på men xxargs kommer nog snart och reder ut det:)

Det finns också kök som tar "högtryckspropan" rakt av, dessa har då en strypning (ett munstycke) före brännaren som sänker trycket. Till dessa behöver man då ingen regulator.

Campingkök bygger oftast på den senare principen, de används dock oftast med en blandning av propan och butan som ger lite lägre tryck i flaskan.


Jag tror det blir svårt att hitta ett kök som både är lämpligt att bära på under vandring och samtidigt kan köras från stor propanflaska, i alla fall om man inte vill meka med att tillverka egna suspekta adaptrar.
 
Gaskök

Med den typ av gastuber så fungerar inte kök tänkta för engångstuber. Multifunktionell är inget alternativ.Primus Atle, Oden eller Frigg fungerar. Ytterligare alternativ finns på Fogas.se. Frigg är smidig om man ska lyfta in och ut det ur en husbil/husvagn utan att behöva koppla isär och ihop. Man är i det fallet begränsad till en låga. Har själv bara erfarenhet av Frigg.

MVH
 
Sedär, då fick man lära sig något.
Husbilen har idag tvålågigt kök och får väl kanske lära mig att använda det.

Jag var alltså ute efter ett portabelt lättvikt att ha i ryggsäcken som även fungerade att koppla ihop med gasoltuben på bilden. Det finns ingen regulator/adapter till mindre brännare?

Tänkte mig typ liknande modell som denna: https://www.addnature.com/primus-omnilite-ti-inkl-fuel-bottle-435387.html

fast man då även skulle kunna koppla på en större gasoltub vid behov.

Har bara haft trangiakök tidigare.
 
... när det gäller "gasol" så finns det olika blandningar, som ger olika högt tryck i flaskan. Det ni har i husbilen
är ren propan, som har ett relativt högt tryck, men som via den orange regulatorn sänks för att passa den typ
av spisar man har i husvagnar etc. Brännaren i såna spisar är alltså anpassad för lågt tryck på gasen. Jag har
för mig det är 30 millibar efter regulatorn, hur mycket det är före har jag ingen koll på men xxargs kommer nog
snart och reder ut det :)
Det är ungefär 4000 - 10000 millibar i behållaren, avhängigt omgivningstemperaturen och gasuttagshastigheten.
(Det är 25000 millibar som högst - eftersom det är vad propanbehållarnas säkerhetsventil ska lösa ut vid, och
efter det så är det i princip noll inne i behållaren och eldhav utanför behållaren...)
Det finns också kök som tar "högtryckspropan" rakt av, dessa har då en strypning (ett litet munstycke) före brän-
naren som sänker trycket. Till dessa behöver man då ingen regulator. Campingkök bygger oftast på den senare
principen, de används dock oftast med en blandning av propan och butan som ger lite lägre tryck i flaskan.

Jag tror det blir svårt att hitta ett kök som både är lämpligt att bära på under vandring och samtidigt kan köras
från stor propanflaska, i alla fall om man inte vill meka med att tillverka egna suspekta adaptrar..
Adaptrarna behöver man inte tillverka själv - de finns att köpa färdiga från suspekta adaptertillverkare i fjärran östern...
Men vis av tidigare erfarenhet tänker jag inte tala om från var. Dessa adaptrar är inget för den oerfarne att leka med,
det kan gå alldeles inihelvete fel vid felaktig användning...

Sedär, då fick man lära sig något.
Husbilen har idag tvålågigt kök och får väl kanske lära mig att använda det.
Det låter som en mycket bra lösning!

Jag var alltså ute efter ett portabelt lättvikt att ha i ryggsäcken som även fungerade att koppla ihop med gasol-
tuben på bilden. Det finns ingen regulator/adapter till mindre brännare? Tänkte mig typ liknande modell som den
här: https://www.addnature.com/primus-omnilite-ti-inkl-fuel-bottle-435387.html fast man då även skulle kunna koppla på en större gasol-
tub vid behov.
Det går till och med att få till ännu mindre/lättare brännare än den Omnilite Ti som du länkade till på en fullstor propan-
flaska (se min bild nederst) - men då har vi som sagt passerat lååångt förbi den där "inte för den oerfarna att leka med"-
gränsen. Vad du då behöver är den i mässing tillverkade adaptern som syns i mitten av detaljbilderna. Men det skiter
sig ändå eftersom bränsleslangen på ditt föreslagna Omnilite Ti är alldeles för kort för att räcka upp till det sålunda
skapade Lindal-gängade utloppet från din 2012 propanflaska - din idé skulle alltså inte fungera praktiskt, du skulle
tvingas stapla upp ett högt underlag för brännaren bredvid propanflaskan (vilket väl vore minst sagt opraktiskt, va?).

Har bara haft trangiakök tidigare.
Säkrare än så lär du inte kunna få till det... Ett Trangia med gasbrännare GB74 och en lagom campinggasolbehållare
är det enklaste och i praktiskt bruk säkraste ryggsäcksburna friluftskök som du kan köpa över disk - och det nästan
var som helst dessutom. Kanske inte gramjägarens lättaste lösning, men definitivt det i praktiken brukssäkraste köket
för den vanlige genomsnittlige användaren.
/Odd
 

Bilagor

  • Crux_89g plus gasol-72dpi.jpg
    Crux_89g plus gasol-72dpi.jpg
    115.3 KB · Visningar: 1,274
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.