Kan jag skippa vindskyddet?

Hej,

Nu föll jag för frestelsen att skaffa en Optimus Nova brännare. Kan bara säga att jag är imponerad av hur smidig förvärmningen fungerar på Novan och effekten den ger jämfört med spritköket. Tyvärr har jag ännu bara testat den hemma på balkongen.

Jag köpte även en Trangia-tillsats så att man kan stoppa in den i Trangia vindskyddet. Tyvärr så gillade jag inte riktigt instruktionerna för hur man skulle montera brännaren. Så nu undrar jag om det är dumt att helt enkelt skippa vindskyddet? Brännaren blir ju mer vindkänslig, men jag tänkte använda den i absiden till tältet (även om instruktionerna till Novan förbjöd det). Det lilla jag testat så gäller det bara att inte släppa ut för mycket bränsle när man skall förvärma.

/Jonas U
 
Jag gjorde så här!

En bild saäger mer än tusen ord men jag blev tvungen att göra ett fotoalbum först.

cpic3b4c3bdc18b3f.jpg


Som du ser har jag gjort ett hål så att jag inte behöver böja slangen. Sen satte jag en bit krympslang på slangen för att skydda den.

Vindskyddet sparar mycker bränlse i blåst. Visserligen har jag också kokat i absiden många gånger men eftersom man försöker tälta på mjuk mark så tycker jag att köket alltid stått mer eller mindre vingligt.

Per
[Ändrat av pery 2001-07-11 kl 13:58]
 
Tack för bilden

Har gjort lite mer hemma-tester och monterat Novan på det sätt din fina bild visade. På ett olyckligt sätt flög en humla mitt in i lågan och dog direkt, men det var ju fredagen den trettonde också.

Mitt Trangia är inte så gammalt, så den hade redan de hål du var tvungen att göra i vindskyddet. Har inte bestämt mig ännu om det blir med eller utan vindskydd. Men det känns lite tryggare att köra med vindskydd.

Enda irritationsmomentet är ju att den låter lite mycket, men det visste jag ju redan innan jag köpte den.

/Jonas U
 
Kul att kunna hjälpa

Hoppas att du måttade lite mer noga än jag gjorde. Anledningen till att avlånga hålet är så stort är att det kom lite fel från början!

Och visst låter det. Man får trösta sig med att det finns ännu värre. Men har man kört KAP i tio år så tar det lite tid att vänja sig.

Per
 
Vindskyddet är mest för kastrullerna.

Den största nackdelen med att skippa vindskydd är faktiskt inte att brännaren störs, utan att massvis med go värme leds bort från kastrullen när den inte reflekteras mot vindskyddet. Det är alltså kastrullen som skall skyddas, och mycket värme går nog förlorad även om du kokar i absiden.
Jag har själv testat Nova med och utan Trangia, och fastnade för Trangia-monterat. Trangiatrygghet med Nova-effekt!
Men det finns ju andra vindskydd, tex MSR, som är lättare än Trangias. Har inte Optimus nåt?

Besök gärna Uteplatsen:
http://www.molekyl.com/uteplatsen
 
Vindskydd...

Testa med MSR: s vindskydd i aluminiumfolie. Jag körde med det på en tur nyligen och det fungerade utmärkt. Det väger lite mindre än Trangian också :).

För att förvärma på ett säkert sätt i absiden kan man göra som med KAP: ställa kokkärlet på spisen under förvärmningen. Flamman dämpas och allt fungerar säkert. Med bensin (heptan) fick jag inte en gnutta sot under kärlen på 18 dagar.

:)

/J.
 
Har kört mitt Nova med MSR:s vindskydd (Al-folie) och det fungerar utmärkt. Under transporten lindar man bara det runt bränsleflaskan.
Ett tips kan vara att ta med ett gem att fästa ihop överlappningen med när man använder det så slipper man ha det fladdrande ifall det blåser.

PS. 130 spänn är ju svindyrt för en bit aluminiumfolie!! DS
 
Folie?????????

Hej, jag har satt på tryckknappar på mina MSR "al-folier" så att man kan knäppa ihop den till rätt storlek eller till och med öka höjden om nödvändigt och några lufthål förstås.Riktig al-folie brukar jag hänga i gem på kastrullen som skydd om jag jagar vikt.
Det är väl al-plåt i MSR prylen eller hur?????!!!!!!!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
xtrem Jag kan bara vara nöjd! Kök och brännare 2
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
Davva2 Vad lär jag mig av detta? Bensinpump slutade funka. Kök och brännare 36
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
bensson Hur monterar jag värmereflektorn på Omnifuel? Kök och brännare 2
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
Staffan Andersson Har jag missat nåt... Kök och brännare 2
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
samme83 Vilket trangia har jag? Kök och brännare 9
KillerKaninen Vart köper jag billig gas ? Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
grodanbolle Vad skall jag göra? Kök och brännare 3
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
schweingaard Är det KAP jag ska ha? Kök och brännare 10
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
hawker Skippa köket, om ni vågar... Kök och brännare 32
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.