Kan jag skippa vindskyddet?

Hej,

Nu föll jag för frestelsen att skaffa en Optimus Nova brännare. Kan bara säga att jag är imponerad av hur smidig förvärmningen fungerar på Novan och effekten den ger jämfört med spritköket. Tyvärr har jag ännu bara testat den hemma på balkongen.

Jag köpte även en Trangia-tillsats så att man kan stoppa in den i Trangia vindskyddet. Tyvärr så gillade jag inte riktigt instruktionerna för hur man skulle montera brännaren. Så nu undrar jag om det är dumt att helt enkelt skippa vindskyddet? Brännaren blir ju mer vindkänslig, men jag tänkte använda den i absiden till tältet (även om instruktionerna till Novan förbjöd det). Det lilla jag testat så gäller det bara att inte släppa ut för mycket bränsle när man skall förvärma.

/Jonas U

Jag gjorde så här!

En bild saäger mer än tusen ord men jag blev tvungen att göra ett fotoalbum först.

cpic3b4c3bdc18b3f.jpg

Som du ser har jag gjort ett hål så att jag inte behöver böja slangen. Sen satte jag en bit krympslang på slangen för att skydda den.

Vindskyddet sparar mycker bränlse i blåst. Visserligen har jag också kokat i absiden många gånger men eftersom man försöker tälta på mjuk mark så tycker jag att köket alltid stått mer eller mindre vingligt.

Per
[Ändrat av pery 2001-07-11 kl 13:58]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Tack för bilden

Har gjort lite mer hemma-tester och monterat Novan på det sätt din fina bild visade. På ett olyckligt sätt flög en humla mitt in i lågan och dog direkt, men det var ju fredagen den trettonde också.

Mitt Trangia är inte så gammalt, så den hade redan de hål du var tvungen att göra i vindskyddet. Har inte bestämt mig ännu om det blir med eller utan vindskydd. Men det känns lite tryggare att köra med vindskydd.

Enda irritationsmomentet är ju att den låter lite mycket, men det visste jag ju redan innan jag köpte den.

/Jonas U

Kul att kunna hjälpa

Hoppas att du måttade lite mer noga än jag gjorde. Anledningen till att avlånga hålet är så stort är att det kom lite fel från början!

Och visst låter det. Man får trösta sig med att det finns ännu värre. Men har man kört KAP i tio år så tar det lite tid att vänja sig.

Per

Vindskyddet är mest för kastrullerna.

Den största nackdelen med att skippa vindskydd är faktiskt inte att brännaren störs, utan att massvis med go värme leds bort från kastrullen när den inte reflekteras mot vindskyddet. Det är alltså kastrullen som skall skyddas, och mycket värme går nog förlorad även om du kokar i absiden.
Jag har själv testat Nova med och utan Trangia, och fastnade för Trangia-monterat. Trangiatrygghet med Nova-effekt!
Men det finns ju andra vindskydd, tex MSR, som är lättare än Trangias. Har inte Optimus nåt?

Besök gärna Uteplatsen:
http://www.molekyl.com/uteplatsen

Vindskydd...

Testa med MSR: s vindskydd i aluminiumfolie. Jag körde med det på en tur nyligen och det fungerade utmärkt. Det väger lite mindre än Trangian också :).

För att förvärma på ett säkert sätt i absiden kan man göra som med KAP: ställa kokkärlet på spisen under förvärmningen. Flamman dämpas och allt fungerar säkert. Med bensin (heptan) fick jag inte en gnutta sot under kärlen på 18 dagar.

:)

/J.

Har kört mitt Nova med MSR:s vindskydd (Al-folie) och det fungerar utmärkt. Under transporten lindar man bara det runt bränsleflaskan.
Ett tips kan vara att ta med ett gem att fästa ihop överlappningen med när man använder det så slipper man ha det fladdrande ifall det blåser.

PS. 130 spänn är ju svindyrt för en bit aluminiumfolie!! DS

Folie?????????

Hej, jag har satt på tryckknappar på mina MSR "al-folier" så att man kan knäppa ihop den till rätt storlek eller till och med öka höjden om nödvändigt och några lufthål förstås.Riktig al-folie brukar jag hänga i gem på kastrullen som skydd om jag jagar vikt.
Det är väl al-plåt i MSR prylen eller hur?????!!!!!!!!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips