Bästa bränslet till 111T

Köpte idag via Blocket ett helt oanvänt Optimus Hiker 111T s k multifuel med hattbrännare.

Det skall gå att använda med fotogen och ren bensin (med bensin med en extra så kallad restrictor en rörbit instoppad i brännaren men med samma munstycke). Alkohol kan också användas då byter man restrictor och har ett annat munstycke.

Mitt tänkta användningsområde är familjepaddlingar och liknande när vi är 5 personer eller flera och inte Trangias 25-kastruller förslår för t ex pasta eller potatiskok.

Jag har stor vana sedan tidigare av fotogenkök med hattbrännare men skulle nu vilja testa bensin lite för att jag är nyfiken men också för att kunna klara mig med bara ett bränsle då bensin även funkar för förvärmning.
Vad säger ni DSK och XXARGS m fl vad skulle ni välja fotogen med spritförvärmning eller ren bensin?

http://www.youtube.com/watch?v=0HprInFDhck
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=BU1BoPon05Y

Thure
 
Har samma brännare till min finska Kap-Arktic. Kör just nu bensin och får ut en fin blå låga. Effekten ngt sämre än med fotogen. Startar snabbare med bensin dock. Jag använder inget stryprör, funkar bra ändå (med lagom tryck, med för högt tryck kan det brinna magert).

...Jag tycker inte att förvärmning med bränslet fungerar bra i hatt-brännare, det blir söligare. Använder därför t-sprit...

//J
 
Köpte idag via Blocket ett helt oanvänt Optimus Hiker 111T s k multifuel med hattbrännare.

Det skall gå att använda med fotogen och ren bensin (med bensin med en extra så kallad restrictor en rörbit instoppad i brännaren men med samma munstycke). Alkohol kan också användas då byter man restrictor och har ett annat munstycke.

Mitt tänkta användningsområde är familjepaddlingar och liknande när vi är 5 personer eller flera och inte Trangias 25-kastruller förslår för t ex pasta eller potatiskok.

Jag har stor vana sedan tidigare av fotogenkök med hattbrännare men skulle nu vilja testa bensin lite för att jag är nyfiken men också för att kunna klara mig med bara ett bränsle då bensin även funkar för förvärmning.
Vad säger ni DSK och XXARGS m fl vad skulle ni välja fotogen med spritförvärmning eller ren bensin?

http://www.youtube.com/watch?v=0HprInFDhck
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=BU1BoPon05Y

Thure

Köpte du den i Vallentuna? Om så är fallet så är jag jävligt bitter över att ha varit på landet den här helgen.

Skämt åsido, grattis till en fin spis:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Det ska väl gå att använda med bensin, och utan strypningsröret också, bara man bytt munstycke.

Jag har ingen erfarenhet av just 111, men väl av andra bensin och och fotogenkök. Jag tror du glatt kommer kunna köra på bara bensin, även om det kan bli lite sotigt vid själva förvärmningen. Jag förvärmer ofta bensinkök med sprit av den anledningen. Det är däremot väldigt trevligt att slippa fotogenets feta kladd jämfört med rent heptan man köpt på järnhandeln, och som dunstar bort utan att lämna spår efter sig.

Bensin är ju så klart mer brandfarligt än fotogen, och ångorna vid ett läckage kan ju samlas i t.ex. en kanot eller en kokgrop på ett annat sätt, men jag tycker du ska testa och se vad du gillar bäst.
 
Service och ett bra kök, grattis. Vindskydd behöver man, gärna lika höga som kök och kastrull. 6 liters gryta med metallhandtag på sidan eller Trangias lägerkittel 2,5 och 4 l.
 
Jeg ville brukt parafin (fotogen), men bensin går bra inntil du får en lekasje. ;)
111T er designet for parafin, men kan anvende annet.

dsk
 
Sprit har lågt värmeinnehåll och bensin är prima tills det börjar läcka, då återstår fotogen som brukar finnas överallt.
 
Jag har också hållit på och experimenterat med brännare, munstycken, restriktorrör och 3 flytande bränslen...
Men för att göra det enklare (och eliminera eventuella egenheter mellan olika exemplar av samma brännartyp) så körde jag proven i mitt Optimus 154W. Det har en 207-brännare som förutom bränslets inkommande riktning in i brännarkroppen (underifrån) är likadan som 221-brännaren i 111T. Min konklusion är att fotogen är klart överlägset (både effekt och funktion), bensin är bekvämt (men deflagrationsfarligt vid oönskade läckage) och sprit förblir ett rent reservalternativ. Jag förvärmde alltid med rikliga spritransoner och hade en manometer på tanken så jag kunde säkerställa likvärdighet även där.

Mitt favoritval kvarstår:
Fotogen som bränsle, Tenol som förvärmare och Optimus Hattbrännare i alla lägen!

[ Faktum är att nu när jag byggt brorsonens finska Arctic-efterapning färdig så har jag faktiskt kört den 221-brännaren med campinggasol också, det gick sådär... Med Primus PowerGas som bränsle och Alkohol, Bensin resp Multi-fuel -munstyckena så blev resultatet att jag anser att det antingen behövs mer utveckling och tester - eller att vi sk--er i idén... Med A-munstycket brinner den fett, stabilt och orange. Med M-munstycket brinner den magert, oroligt instabilt och för magert ljusblått. Med B-munstycket brinner den bättre och stabilare än med M, men fortfarande inte bra och stabilt blått. Jag misstänker att vi behöver B plus restriktorrör eller ett eget unikt munstycke nånstans mellan B och A...

Vad som däremot var mycket trevligt var att det inte gjorde minsta skillnad om jag körde med rättvänd eller uppochnervänd gasolbehållare. Så får man bara fram rätt munstycksborrning så är det bara att köra (förvärmt!!!) med inverterad gastub! Och eftersom munstyckshålet ska vara större än det numera allenarådande M-munstycket så finns det gott om råvara att jobba med... ]
 
Min tanke idag var att prova de olika bränslena fotogen, bensin och sprit med respektive rätt munstycke.

I mina tre 111:eek:r antar jag att det sitter M-munstycke (de är tyvärr omärkta) M=multifuel och ska funka med båda fotogen och bensin. Jag ville dock prova de tre bränslena med respektive riktigt munstycke och gjorde därför en beställning på Fogas där jag beställde 3st munstycken, ett för Fotogen (art.nr.2509), ett för Sprit (art.nr.2508) och ett för Bensin (art.nr.2506). Monterade dessa i mina tre 111:eek:r.

Munstycken på Fogas:
http://www.fogas.se/shop/2075---munstycke-foer-fotogen/

Fotogen – Brinner som en gud, alltid. Men misstänker att art.nr.2509 är ett M-munstycke (0,32mm) och inte K-munstycke (K=Kerosene, 0,28mm)…

Sprit – Funkade inte alls…gick inte att tända…Med restrictor-röret gick det däremot fint (men brinner inte vackert, se bild). Jag har restrictor-röret med 2 hål…trodde inte man behövde detta om man hade A-munstycket…!? Den brinner med mindre synlig låga och effekten upplevde jag som lägre.

Bensin – Misstänker här att jag gjort fel vid beställningen…Munstycket är märkt 46/28 (art.nr.2506) vilket är Typ 3 och tydligen till en Radius-brännare. Försöker jag med detta blir det bara stora gula flammor eller underburn...Jag bytte tillbaka till ett M-munstycke och då funkade det fint.

Mitt laborerande kan nog fortsätta i all oändlighet. Med olika munstycken och olika restrictor-rör kan man nog få köket att acceptera de tre bränslena bra. Men man kommer inte ifrån att köket är gjort för Fotogen i första hand. Detta bränsle är tveklöst också det säkraste valet och även om förvärmningen blir något mer omständig (med extra flaska Tenol eller liknande) så föredrar jag det.

Någon mer som provat A-munstycke…?

Någon som provat K-munstycke…? Brinner det finare med Fotogen då…?
 

Bilagor

  • Tre.jpg
    Tre.jpg
    41.6 KB · Visningar: 1,372
  • tre_nara.jpg
    tre_nara.jpg
    35.2 KB · Visningar: 1,185
Senast ändrad:
Men för att göra det enklare (och eliminera eventuella egenheter mellan olika exemplar av samma brännartyp) så körde jag proven i mitt Optimus 154W. Det har en 207-brännare som förutom bränslets inkommande riktning in i brännarkroppen (underifrån) är likadan som 221-brännaren i 111T.

Min konklusion är att fotogen är klart överlägset (både effekt och funktion), bensin är bekvämt (men deflagrationsfarligt vid oönskade läckage) och sprit förblir ett rent reservalternativ. Jag förvärmde alltid med rikliga spritransoner och hade en manometer på tanken så jag kunde säkerställa likvärdighet även där.

Mitt favoritval kvarstår:
Fotogen som bränsle, Tenol som förvärmare och Optimus Hattbrännare i alla lägen!
]

Tack för att du delar med dig. Spännande aktiviteter du driver med. Jag är enig i din åsikt angående fotogen (+tenol förvärmning)...

Såg nu också att en av mina brännare ser annorlunda ut än de två övriga...!? Kortare avstånd från munstycket till röret upp i hatten, samt hål från sidan saknas i röret upp i hatten...!?

Är det originalbrännaren eller är den utbytt..?
 

Bilagor

  • två brännare.jpg
    två brännare.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,309
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...