Bästa bränslet till 111T

Den brännaren ska du använda till sprit!
Med korta flänslösa restriktorröret 5213 (har tre 3,5mm hål i triangeldelning) och A-munstycke.

Jag vill minnas att det var så jag fick ut bäst effekt med Tenol som bränsle...
 
Såg nu också att en av mina brännare ser annorlunda ut än de två övriga...!? Kortare avstånd från munstycket till röret upp i hatten, samt hål från sidan saknas i röret upp i hatten...!? Är det originalbrännaren eller är den utbytt...?
Din intressanta iakttagelse mellan två olika exemplar av 111T fick mig att lite mer i detalj kolla mina två 111T också
- och jag har exakt samma skillnad som du:

Det lite äldre, med 'vanlig' reglerratt, metallichammarlackad låda och 'kromig' klisterdekal har brännaren med de längre rören till munstycket och hål inne under innerhatten. Nyckelvidd på muttern mot tanken är ~16mm...

Det yngre/nyare, med universalnyckel-ratt, slät blågrålackad låda och OPTIMUS INTERNATIONAL inpressat i lådans lock (ingen dekal alls) har brännaren med de kortare rören till munstycket och saknar hål inne under innerhatten. Nyckelvidd på muttern mot tanken är ~18mm.

Bägge två är NOS, och aldrig någonsin eldade eller pillade med. Allting är kvar, till och med brännpastatuberna...

Jag undrar om vi hittat ledtrådar till en uppdelning av 206-brännarna i en (tidig), kalla det A-version, och en (senare) B-version? Jag undrar om detta påverkar effektiviteten och om någondera är bättre på någondera bränslet? Du borde kanske göra om provet med olika bränslen i respektive olika 206-brännare och jonglera lite med både munstycken och restriktorrör...

Nu börjar det här bli RIKTIGT intressant!
 
Din intressanta iakttagelse mellan två olika exemplar av 111T fick mig att lite mer i detalj kolla mina två 111T också
- och jag har exakt samma skillnad som du:

Det yngre/nyare, med universalnyckel-ratt, slät blågrålackad låda och OPTIMUS INTERNATIONAL inpressat i lådans lock (ingen dekal alls) har brännaren med de kortare rören till munstycket och saknar hål inne under innerhatten. Nyckelvidd på muttern mot tanken är ~18mm.

Nu börjar det här bli RIKTIGT intressant!

Yes, brännaren med kort rör utan hål (för nytillkomna läsare: se bilderna på de två brännarhuvudena längre upp) satt i mitt exemplar med OPTIMUS INTERNATIONAL inpressat i lådans lock. Jag har aldrig märkt någon skillnad i effekt eller uppförande men du har rätt i att det borde undersökas. Nu har jag redan riggat om och bytt till Fotogen i alla tre exemplar dock...Får se om jag kan få till ngt längre fram...
Det är svårt att finna bra info om 111T och dess historia tycker jag...
 
Jag frågade expert(k)isen hos FOGAS (när jag ändå hade annat ärende där),
och hans uppfattning var att detta fenomen var beroende på ny tillverkare och produktutveckling / rationalisation / materialbesparing.

Ja...kanske skillnaden mellan de två brännarna beror på det...Känns som "Innerhuven" fyller mindre funktion i denna senare version...?

Annars måste jag säga att den yngre/nyare har något snyggare låda pga. OPTIMUS INTERNATIONAL inpressningen...och multinyckeln är guld värd, gör det enklare att lossa munstycket och möjlighet att lossa non-return-valv:en...

De olika förändringarna/utveckling som gjorts genom åren på detta kök hade varit intressant att få översikt på..
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    65.2 KB · Visningar: 395
  • två brännare_b.jpg
    två brännare_b.jpg
    45.5 KB · Visningar: 383
Bränsle & 111:ans utveckling

Skrev för fler år sedan att ett bränsle som FUNGERAR (även när det är kallt, det luktar heller inte) är
OKQ8;s LAW (LowAromaticWhitespirit) . Nej det är ingen fotogen, men den fungerar som en sådan. För 3 år sedan när vi "fotogenentusiaster" hade vår årliga träff (då i Älmhult), så häll min kompis Kjell ett föredrag & visade hela "historien" , från Campingo via 11 till 111 (olika varianter, rytande resp susande brännare, fotogen, bensin & flerbränsle versioner. Nedan stående kan du använda för att se lite, nu är det "lite" lampor annat åxå på bilderna, men det får du stå ut med. Pumpa på!

http://s546.photobucket.com/user/jukka_t/slideshow/FF_Primustraff_2011/?albumview=slideshow
 
Nej, vi har inte lagt ut något på "tuben". Fast vi som håller på är väl bevandrade i den digitala världen, så är det just det att vi träffas, eldar, pumpar, känner matoset & fotogendofterna, skrattar & har förbannat trevligt, som är själva grejen. Sedan 3 år så är det en av samlarna, Roland, som är kock till proffesionen, som lagar mat till oss på 2-lågiga Optimus 535:eek:r, vi kokar kaffe & gör våfflor med gjutjärnslaggar. Sedan så har vi lite föredrag om olika apparater, genom tiderna, byter grejor & är allmänt trevliga mot varandra. Eller som en samlare sa, "När man var liten så längtade man till julafton, nu är det Primus-träffen som hägrar"!
 
Eftersom Primus var först & namnet Primus i många länder är synonymt med kök som har pump, så valde vi namnet Primus-träffen. Stockholm var ju ett fotogencentrum en gång, Primus, Optimus, Radius, Sievfert (Svea). Själv är jag barnsligt förtjust i Radius, även om jag också använder Optimus kök för det mesta. Hur som helst så har vi en hobby, som bokstavligen sprider ljus & värme !
Även om man bara har ett kök eller en lampa, oavsett fabrikat, så är man välkommen. Träffen hålls alltid sista helgen i augusti, så varför inte boka in ett besök. Platsen kommer att meddelas senare, bestäms helt odemokratiskt av undertecknad med benäget bistånd av några kamrater.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Orpon Bästa Multifuel-köket 2020 Kök och brännare 58
Brune Bästa kolgrillen som ryms i kajaken? Kök och brännare 23
Arvidsjaur Bästa bensinköket Kök och brännare 36
Jmhe "Bästa" köket för hög höjd Kök och brännare 27
Prylgalen Bästa kaffet i naturen, hur? Kök och brännare 38
bäfver Bästa Primus kök??? Kök och brännare 25
ctve8n Bästa käket? Kök och brännare 2
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
avslutatmedlemskap1004 Bästa köket Kök och brännare 2
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
livetarunderbart Bästa vinterköket? Kök och brännare 37
JensLarsen Bästa fotogenen? Kök och brännare 5
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 9
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.