Mitt MSR XGK driver mig till vansinne!

Jag äger ett MSR XGK av den äldre modellen som jag inte får att funka och därför förpestar all min vakna tid.

Jag har provat lysfotogen, 95-oktanig bensin och Tenol. Det som händer är detta;

1. Jag pumpar upp trycket i behållaren.
2. Jag öppnar tills dess det kommer lite bränsle i förbrännaren.
3. Jag tänder köket och det brinner då ca en minut.
4. Jag öppnar flaskan igen litegrann och det börjar då brinna på nytt i ca 10 sekunder, varpå det ALLTID ALLTID ALLTID slocknar.
5. Jag tänder igen och gör om proceduren om och om igen utan framgång.

Felsökning:
- Har bytt O-ring i flaskan och det är inga problem med trycket.
- Har rengjort munstycket, trots att det alltid varit rent.
- Har tryckluftat bränsleledningen och vevat med rengöringsvajern.


Jag ser två tänkbara orsaker;

1. Fel munstycke? Ska det vara mindre eller större öppning?
2. Fel bränsle? (detta ska ju dock passa till ngt av de ovan nämnda bränsletyperna inbillar jag mig...?

Kan rengöringsvajern sitta i bränsleledningen när man använder köket? Står att det är valfritt i MSR:s manual...??? Har provat både med och utan förstås...

Idéer nån?
 
finns andra som kan dethär bättre, men...

Har köket fungerat felfritt för dig tidigare?
Hur uppför det sig dom 10s det brinner, hur ser lågan ut?


Nu har jag bara den nyare varientaen (xgk-ex), och jag kan inte hitta manualen till dom äldre, så jag kan inte kolla vad som skiljer...

till mitt kök iaf, så finns det två munstycken, ett märkt gk, som är för bensin och fotogen, och ett märkt x som är för fulbränslen typ disel...
Har du använt rätt munstycke så ska iaf 95-bensin och fotogen inte vara några problem... (jag brukar köra med 4takts miljöbensin.) tenol är väl lite mer tveksamt... det har jag inte provat.

provat med olika mycket tryck i flaskan?
längre förvärmning?

Fotogen som parafinerat/smuts i filtret i pumpen?

Jag har alltid haft renswiren monterad i mitt kök...
 
Även om nu XGK är välkända för att kunna brinna på nästan vad som helst, så går det tveklöst bäst på kemisk ren bensin och ren fotogen typ gamla Statoil blå (nog dessvärre utgånget i sortimentet). Tenol och lysfotogen är definitivt mindre lämpliga bränslen och även 95-oktanig bilbensin är inte heller ett särskilt lämpligt bränsle. Om du finner kemisk ren bensin för dyr, så rekommenderar jag i så fall 4-takts alkylat typ Aspen - med bensinmunstycket (märkt G eller möjligtvis GK).! Då borde köket funka bäst.

Om jag förstod dig rätt, så slocknar lågan helt, fastän du har ordentligt med tryck kvar i flaskan? Öppnar du kranen för fullt och pyser det fortfarande från munstycket när lågan har slocknat? Om kranen är vidöppen och det inte pyser trots ett rejält tryck i flaskan, så är det ju ett stopp någonstans => full demontering av kök + pump.

Jag förmodar att du kör med en relativt full bränsleflaska, så att det inte bara är någon liten slatt bränsle kvar? Pumpen klarar nog inte av att suga upp varenda droppe ur flaskan?

Funkar pumpen bra? Jag har vid några tillfället fått massera och/eller smörja pumplädret på pumpen till mitt XGK II, innan pumpen vill funka.

Jag har alltid kört med vajern i köket och tycker att det funkar bra. Har m.a.o. aldrig kört utan vajer...
/Niklas
 
Ett tips

Hej

Jag hade problem med med gamla XGK nyligen i för sig på hög höjd men det kanske har du samma problem. Fast jag rengjorde köket ett flertal gånger så vill det inte fungera även fast allt verkade ok, av en slump råkade jag pressa ner plåtbiten som strålen träffar (den som sprider lågan åt sidorna) vilket fick köket att börja funka igen. Avståndet till plåtbiten som strålen träffar hade tydligen blivit något för stort.

Tommy
 
När man skall felsöka sådant här så bör man köra med kända bränslen som man vet fungerar bra i köken som kem. ren bensin från målarbutiken, miljövänlig 4-takts alkylat-bensin eller riktig köksfotogen typ statoil blå.

Bilbensin. lampolja/lampfotogen och Tenol är inte dom bränslen som rekommenderas utan dom två först nämda på sin höjd som nödbränsle och med ofta rengöring som resultat om man redan innan har välfungerande kök och spritbränslen som tenol, T-sprit inklusive E85 kan man glömma helt som bränslen i MF-kök.

Att alkohol fungerar så dåligt/inte alls beror på att alkoholer kräver dubbel volym bränslegas genom munstycket och har man inte det så blir det för mycket inblandad luft att det blir så utspätt och magert att det inte brinner - En sak till som också påverkar är att spritbränslen drar fruktansvärt med värme när den skall förgasas att i kök med rörslinga i elden så räcker värmen för det mesta inte till att förgasa tillräckligt mycket - det är dom gamla koppbrännarna med stora eldytor som kan orka med detta och den enda tryckkök jag känner till som uttalat skall kunna hantera T-sprit är optimus 199 ranger och där byter man stryprör för att få ned inblandande luftmängden när man skall köra på T-sprit.

vanlig pump-bilbensin är inget man skall köra på utom i yttersta nödfall då förutom tillsatsämnen som sakta lagrar av sig i kökets förgasardel och gör att den måste regöras ofta, även innehåller Bensen (som är önskvärt för bränsleblandare att det är oktanhöjade), numera under 1% pga. lagstiftning men fortfarande så hög halt att det är farligt att hantera (bla cancerogen) både som flytande bränsle och i avgaserna från köket då bensen är så stabil att den inte alltid hinner crackas och förbrännas på den korta tiden den vistas i lågan eller att en del av gaserna kyls mot kall gryta och inte bränns mer än till en del.

miljöbensin (kallas också alkylat-bensin) för motorsågar och gräsklippare är speciellt framtagen för att halten av cykliska kolväten (bl.a bensen) och aromater skall hållas extremt låga då det är dom cykliska kolvätena som både är miljöfarliga och ohälsosamma vid icke fullständig förbränning som i motorer och campingkök med låga eldande mot kall gryta.

välj 4-taktsvarianten. alkylatbensinen är inte riktigt lika ren som kem. ren bensin (som är i stort sett ren heptan) men båda brinner nästan lika rent som gasol med väldigt liten lukt i avgaserna om pådraget är rätt medans fotogen så luktar det alltid mera även vid bra förbränning med blå låga.

---

som andra redan nämnt - brännplåten i koppen måste sitta rätt och är den minsta sned eller tilltufsad/tilltryckt så kan funktionen bli dålig och det brinner mest i ena kanten eller att det inte fungerar alls.. det är inte utan orsak som underhållsskiten har extra brännplåtar då det är en synnerligen kritisk del i brännaren.
 
hej
när du förvärmer..
låter det som ett reaplan och hur blir ljudet innan och när du vrider på soppakranen ?
hur ser lågorna ut när du vrider på kranen ?
hur känns pumpen, känns/låter det spjutt i pumpen liksom när du pumpar ?

har köket nånsin funkat ?

själv har jag alltid haft vajern i .


vänligen nils
 
Senast ändrad:
När man skall felsöka sådant här så bör man köra med kända bränslen som man vet fungerar bra i köken som kem. ren bensin från målarbutiken, miljövänlig 4-takts alkylat-bensin eller riktig köksfotogen typ statoil blå.

Bilbensin. lampolja/lampfotogen och Tenol är inte dom bränslen som rekommenderas utan dom två först nämda på sin höjd som nödbränsle och med ofta rengöring som resultat om man redan innan har välfungerande kök och spritbränslen som tenol, T-sprit inklusive E85 kan man glömma helt som bränslen i MF-kök.

Vad är det för skillnad mellan olika slags "fotogen"? Jag har en flaska så kallad "lysfotogen - bränsle för lampor, fotogenkök, båtvärmare ..." som funkat okej men ändå krävt rätt mycket rengöring i mitt MF-kök. Vore nån annan fotogentyp bättre?
 
Fortsättning...

Tack för alla svar!

Bränslet kan alltså vara nyckeln i det här. Är kemiskt ren bensin det bästa av alla alternativ?

Som svar på följdfrågor;

-Pumpen är i bra skick, har bytt o-ringar och masserat kulan och man får ett bra tryck i flaskan.
-Jag har haft flaskan fylld till 3/4 enligt rekommendationen.
-Plåtbiten som sitter ovan munstycket har jag inte fipplat med annat än tagit bort det när jag kollade munstycket, ska i sådana fall prova ändra låget på "koppen".
-Köket låter som ett reaplan precis i det att förvärmningsbränslet börjar ta slut. När jag sedan vrider på flödet så låter det likadant några sekunder för att sedan falna och slockna.
-Lågan vid förvärmning är som en högst vanlig liten eld, max ett par dm höga lågor. När förvärmningen sedan håller på att ta slut blir lågorna blåa och ser ofta ut exakt som dom SKA se ut, dvs en "kvast" av blåa lågor som omsluter koppen ackompanjerat av reaplansljudet.

Pontus
 
All god förbränning förutsätter rätt bränsle, temperatur och choke, dvs luftinblandning.
Som tidigare skribenter skrivit. Vad har du för bränsle? Munstycke? Renhet och Luft-bränsleblandning, dvs är ditt kök rent, rätt monterat?
Mitt stenålders MSR går som en V1 så det finns nog chans för ditt med.
Metodiskt gå igenom köket, skaffa rätt munstycke och bränsle samt försök igen!
go tur
 
hej
för närvarande kör jag alkylat4takt, XK-munstycke: mina lågor är härligt blå och ljudet är lite reaplan.

har du fel munstycke och/eller dåligt tryck blir lågorna gula eller rent av flammande gula.

men eftersom dina lågor är blå när de slocknar verkar det troligare att nåt filter är igensatt...
filter finns dels mellan pumplädret och backkulan(trådfilter).
dels den konformade prylen på insugsröret.

när man pumpar måste det låta/kännas pjutt, koppla loss pumpen från flaskan och prova.
blir du riktigt blöt i handen när du skruvar ur pumpen så finns tryck...men kolla iallafall ;)

vänligen nils
 
Ok Nils, jag har kollat att luft går in och att kulan rör sig på rätt sätt, låter precis som Du beskriver. Trådfiltret är rent och den lilla o-ringen på konen ser helt ok ut. The struggle continues...
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
0705393389 Problem med mitt MSR XGK2 kök Kök och brännare 0
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
chilehead Mitt första gasolkök Kök och brännare 12
koskenkorva I väntans tider på mitt nya kök! Kök och brännare 2
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
gro Mitt nya kök Kök och brännare 17
DraZ Hatten till mitt Kap har gått sönder. Kök och brännare 1
hellas Hur vet jag om jag har shaker jet i mitt whisperlite? Kök och brännare 1
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
JAXE Hjälp problem med MSR whisperlite 600 int. Kök och brännare 5
avslutmedlemskap0904 MSR WindBurner problem Kök och brännare 0
hannaisa Hjälp! Min MSR Whisperlite har fastnat. Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
ShirleyMBK MSR Whisperlite International Kök och brännare 8
Dr Who MSR Stowaway 1.1L, 230g gasbehållare? Kök och brännare 3
birru MSR Whisperlite som inte funkar med fotogen Kök och brännare 6
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
AnteÅ MSR Whisperlite + Trangiakastruller=sant? Kök och brännare 1
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
nvavargen msr delar Kök och brännare 5
Matthias87 MSR pocket rocket vs windpro vs annat kök Kök och brännare 16
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
mr.peterjohansson Gas till MSR Reactor Kök och brännare 3
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
Stromgren Primus vs. MSR Kök och brännare 21
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
avslutad130206 MSR Pocket Rocket gas? Kök och brännare 6
ha-man Bränslerör till MSR Whisperlite Kök och brännare 2
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
A-dyk MSR Dragonfly problem Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
v95kto Någon som testat MSR Simmer Lite? Kök och brännare 2
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
dsk Uorginal flaske til Primus/Optimus/MSR Kök och brännare 3
brigas kombinationen primus micron(ti) + MSR titan tea- kettle Kök och brännare 7
warwa MSR Reactor Kök och brännare 4
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
Staffan Andersson MSR Reactor Kök och brännare 2
Passar MSR Pocket Rocket på Primus gasolflaskor? Kök och brännare 11
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.