Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova?

Att det inte riktigt gick som det tänkt när Katadyn modifierade Optimus Nova och att deras återkallande av de defekta exemplaren inte heller löpte smärtfritt har ju flitigt debatterats. Och det tänkte jag inte att den här tråden skulle handla om. Istället skulle jag vilja diskutera om de har fått ordning på köket eller inte. Här är mina erfarenheter:

Jag införskaffade ett Nova av serien QA001410 våren/sommaren 2011. Den serien ska enligt Katadyn vara ok och vissa rykten gör gällande att den tillverkas av den "gamla"-fabriken som användes innan problemen uppstod. Efter alla problem jag läst om så har jag ställt undan alla andra brännare (däribland mitt andra Nova av beprövad modell) för att få köra det här så mycket som det går. Det har nu varit med ut på fjällturer, helgturer, dagsturer, lunchturer etc. För att få ut lite seriös vintererfarenhet på köket så åkte det ut i december och har inte fått komma in i värmen mellan körningarna förrän nu i slutet av februari. Det gynsamma vädret har gjort att det nu är testat ner till åtminstone -33 C vilket känns bra. Jag vet inte hur mycket bränsle som gått men det är några flaskor.

Jag har inte haft några problem med köket alls. Blir det riktigt kallt så ska man trycka in pipen lätt innan man låser bajonetten när köket ansluts till flaskan. Jag kan inte säga att köket vare sig går bättre eller sämre än mitt gamla Nova. Bränslefiltren i båda mina kök har jag bytt ut mot bomullstussar eftersom mina tidigare erfarenheter från mitt gamla är att de inte sätter igen. Det är "gratis" och trevligare att göra vid köksbordet än ute i skogen.

Jag har hjälpt en bekant att få ordning på ett annat Nova från "recall"-serien och det funkar också som det ska. Det har dock inte använts lika mycket som mitt (än).

Någon som har andra erfarenheter av de senare upplagorna av Nova?

Hälsningar

Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.