Katadyn MyBottle

Hej!

Har nyss använt detta vattenfilter under en veckas vandring. Min problem är med hur jag ska rengöra filtret! Det står att man ska använda sig av 50% lösning av etanol. De kan inte mena T-röd? Vart kan man få tag i etanol som inte är denaturad? Jag vet att det finns att köpa i Tyskland, och Katadyn är en Sweitzisk företag och de kanske antar att alla kan köpa odenaturad sprit i mataffären. Någon som har tips på vart jag kan få tag i detta?
 
Varför?

Ni som är insatta, vad är det man renar mha en sån Katadyn? Jag har läst på men inser inte vad jag vinner jämfört med att koka vattnet? Vid kokning dör ju Ekoli bakterier vilket väl torde varandra man har störst risk att råka ut för?
 
MyBottle

Vinner och vinner...

Jag fick dricka hyfsat kall, gott sjövatten från en klar sjö. Skulle ha kunnat skippa rening, men var ute med min dotter också och hade inte riktigt råd med magproblem. Det gick väldigt snabbt också. Kokning skulle innebär att man sätta ihop köket, samt vänta tills vattnet hade kallnat, och när det är 32 plus tar det en stund. Visst var den dyrt men det var avgörande där vi var när de betrodde vattenkällor var torra. Är väldigt glad jag hade den, men skulle gärna ha kunnat klunka i mig lite fortare, man måste dra hårt i den och den ge inte ifrån sig jättemycket vatten för varje drag, så att säga. Vi träffade på en man som var ute med sina två söner och han satt i en timme och kokade vatten för nästa dagens vandring. Skulle gärna ha gjort något annat, tror jag. Dessutom tror jag att det skiljer i smaken, från filtret smakade lite gott som hemma, kokt vatten skulle jag tror smakar sämre.
 
Och svaret

För att svara på frågan renar man både bakterier, smuts och smakämnen från vattnet. (Kolfilter samt mikrofilter).

Förresten, tack för förslaget om Systemet, det var dit jag var på väg, skulle ha viljat hitta en billigare alternativ, Vet inte om jag törs dricka spriten efteråt, och det kommer att gå åt några deciliter = dyrt och spritmissbruk.
 
Jag skaffade mig ett Katadyn Vario för att slippa hålla på att koka vattnet. På 3-4 minuter plockar jag fram mitt filter, fyller på min vattenflaska och fortsätter sedan vidare.

Om jag kokar vattnet måste jag antingen bära på större mängder eller plocka fram köket och greja med det varje gång jag vill ha vatten...

Om man dessutom har ett kolfilter får man bort lite lukt och smak också.

Tillbaka till TS fråga:

Varför använda etanol? För alla andra Katadynprodukter jag sett instruerar de en att använda vanligt klorin (1-2 matskedar i 1 liter vatten) som sedan körs genom filtret innan det plockas isär och torkas ordentligt.
 
Senast ändrad:
Varför etanol?

Det finns förrutom en inline filter ett stor, lång tygliknande filter i den. Jag har också sett att man använder klor till Vario men jag utgår från instruktionsboken. Om jag dessutom köper en stor flaska är jag förberedd för kräftskivan också.
 
kan tänkas fungera med isopropanol också och denna kan man köpa rent på olika ställen.

isopropanol biter på fett vilket tex. klorin inte gör...
 
Klorin är bättre ur alla avseenden förutom att dra igeom ett filter som man pumpat bakteriedy igenom.

Ni kan använda det för sårdesinfektion och en hel del annat också.
Det är kraftigare och väger mindre och spädes till rätt dos än div. Alkoholer

Jag är ute och vandrar i ta mig fan 30-33 grader.
Dag 19 och skorna är som nya..luktmässigt

Ingen vatten i terrängen alls förutom lergröt,infanterield,lite insektbett och så.
Jag är nästan dock helt nollställd av mycket problem tack vare klorin.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
norpan_ Katadyn Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.