letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna.

hej!
eftersom jag har ett handikapp i mina händer så är det svårt för mig för toppmonterade gaskök o andra som traniga triangel, nu vill jag hitta ett någorlunda stabil kök som jag kan ha med på turer i skogen o på fjället.
 
Jättesvårt att ge råd här, då du inte berättar hur ditt handikapp påverkar dig. Jag har svårt att själv se ett mycket enklare och stabilare kök än ex ett vanligt Trangia 27 med gasbrännare, men om det är rätt för dig vet jag inte?
Ett förslag är att gå in på någon välsorterad sportaffär och testa olika kök inkl kastruller hur de känns att bygga ihop, ta isär och stabilitet. Jag vet att ex XXL Sport oftast har de flesta köken uppmonterade som varuprov, och där kan man känna sig fram.
 
Ja eller specificera lite mer dina begränsningar. Svårt att greppa små saker? Plötslig brist på styrka? Darrhänt?
 
om jag säger att multikök är för mig svårt att hantera eftersom de är mera piller grejor.
när jag ska skruva på nått smått brukar det ta minst en dag för mig. ja jag är darrhänt o måste hela tiden i bland ta med två händer för att det ska inte skvalpa över från en köksgryta eller annan gryta.
när det gäller smått så räcker inte mitt tålamod till.
 
Ok, i så fall vidhåller jag att T27 med gasbrännare kan vara ett mycket bra alternativ. Inga små och pilliga prylar, svårast kan möjligen vara att skruva på gastuben (fungerar inte detta finns alltid möjligheten att köra med spritbrännaren)? Bra handtag, rejäla kastruller, stadigt. På de senare UL versionerna sitter dessutom undre delen av vindskydded ihop med övre mha ett "bajonettfäste", vilket minskar risken för att köket går isär vid en stöt (ex när man sätter ner en kastrull).
 
Du är experten på ditt eget funktionshinder och ditt eget behov. Sök upp en sport/friluftsbutik som är välsorterad när det gäller campingkök och be att få prova att montera, sätta ihop och ta isär och förpacka köken. Jag skulle tro att dom ger dig fria händer att testa dig fram.
 
Det finns ju skäl att 111 är poppis där det måste funka. Vik upp sätt i ratten, pumpa, tändsprit, tänd.
När vi fick 88 och senare Explorer så var just pillet och mekket de främsta klagomålen. Toppmonterade UL gaskök som ankrats med tre tältspik är mycket stabila och minimalt med pill och vikt. YMMV
 
Trangia

25 med spritbrännare funkar det för dig?

Kan du gänga på en koppling ovanpå en gastub? Primus Eta Power borde vara hyggligt hanterbart i så fall.

Thure
 

Bilagor

  • 351001_Frying_pan_lid_400x400.jpg
    351001_Frying_pan_lid_400x400.jpg
    37.4 KB · Visningar: 916
Jätteintressant ämne för mej då jag ibland jobbar med personer som har olika specialbehov. Tyvärr har jag kanske inga bra tips men hoppas Såg hittar ett passande kök och skriver om det i tråden sen.

Kan du använda tex ett trangia med gas om du monterar gasen färdigt hemma?
Blir ju förståss lite bökigt att transportera.
 
Vill du bara ha enpersonskök, inte tältar under mer extrema förhållanden och inte är så noga med att maten/vattnet skall koka upp supersnabbt, finns nog inget enklare än detta kök, som ändå fungerar med en rimlig snabbhet och säkerhet. Låg vikt får man på köpet, men det finns också en "storebror" med två kastruller/stekpanna och flexibilitet för fast/flytande bränsle. Inget som skall skruvas eller annars precisionsfogas, inget spill från darrig spritpåfyllning, inga rörliga smådelar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
såg söker efter mf kök som inte behöver förvärma. Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.