Optimus Nova flammar

Jaha, så var det dags för en diskussion om Optimus Nova igen... Den här gången rör det sig dock om den nya modellen som inte går av.

Efter att ha provkört min nya brännare (efter 4 av gamla modellen) kan jag konstatera att den är extremt benägen att flamma upp vid full effekt. Det räcker med ca 3/4 varv för att den plötsligt skall slå upp med gula, meterhöga lågor. Brännaren har alltid körts på fin lysfotogen, temperatur 5-20 grader och sittande i trangiat. Rengöring hjälper inte. Det kan knappast bero på för dålig förvärmning eftersom köket flammar trots att det brunnit fint på 1/2 effekt i 10 minuter. Flamman kommer dock inte direkt utan det verkar som om munstycket kallnar en stund efter pådraget och inom 1 minut slutar bränslet att förgasas. Högsta "flamfria" effekt verkar ligga runt 2,8 kW vilket är något lägre än vad jag mätte upp den gamla brännaren till.

Mina gamla brännare betedde sig aldrig så här, inte båtköket som jag kört i 25 år och inte blåslampan; alla tillverkade av Optimus.

Har ni upplevt samma problem med era Nova-kök? Beter sig alla multibränslekök så här? Behöver det sägas att jag börjar ledsna på Optimus, men är det någon idé att byta till någon annan?

/Jakob
 
Mitt pulserar...

Mitt Nova flammar inte, däremot pulserar det (inga gula lågor) när man kommer upp i effekt (3/4 varv kan nog stämma). Jag har bara kört utan Trangia och med miljöbensin i flaskan. Pulseringen ändrar karaktär, men slutar inte, om jag pumpar upp högre tryck. Om jag har nya eller gamla modellen vet jag inte. Jag köpte den begagnad.

/ Håkan
 
Hör av dig till Optimus. De brukar vara hjälpsamma och det kan ju faktiskt vara något fel på brännaren. Jag kör själv nya modellen (efter att ha gjort av med en av den gamla) och har inte upplevt något liknande. Optimus kanske kan ge några tips utöver rensning av munstycket, som ju inte verkar vara problemet.
 
Hmm...

j.alander; sa:
Brännaren har alltid körts på fin lysfotogen, temperatur 5-20 grader och sittande i trangiat.

/Jakob

Hej,

om det inte är fel på brännaren så återstår alternativet att bränsleflödet vid full kran kyler ner brännaren för mycket.

Detta problem kunde ibland uppstå med den den gamla Trangiaadaptern. Den nya, koppen, reflekterar värmen tillbaka till brännaren och förhindrar avkylning.

Om du använder den gamla trangiaadaptern kanske du ska testa att montera köket i benstöden och se om flammandet upphör.

Annars har jag ingen aning, har aldrig haft ett multifuelkök som uppfört sig så.

//J
 
K.A.P Kök= Inga problem

Tycker att Optimus Nova inte verkar vara ett ordentligt utprovat kök. Har haft mitt KAP kök i sex år, har aldrig haft några som helst problem. Som bränsle kör jag Statoil blå fotogen. Fungerar i alla lägen sommar + 20 grader eller vinter -20 grader fungerar i alla lägen .En kombination Trangia + KAP och du har ett utomordentligt vindskydd och en brännare på 3000 watt. Du kan justera lågan, vid lite mer avancerad matlagning. Ett kanonkök
 
Re: K.A.P Kök= Inga problem

Svard; sa:
Tycker att Optimus Nova inte verkar vara ett ordentligt utprovat kök. Har haft mitt KAP kök i sex år, har aldrig haft några som helst problem. Som bränsle kör jag Statoil blå fotogen. Fungerar i alla lägen sommar + 20 grader eller vinter -20 grader fungerar i alla lägen .En kombination Trangia + KAP och du har ett utomordentligt vindskydd och en brännare på 3000 watt. Du kan justera lågan, vid lite mer avancerad matlagning. Ett kanonkök

Det är felprocenten som är intressant, om det inte sålts så många KAP så är det nog inte heller så många som haft något problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.