Optimus Nova 06

Vad har Optimus Nova 06 fått för uppdateringar?
Har läst en del trådar angående Optimus Nova och det verkar vara ett bra kök, fast med lite för mycket strul…
Vad skiljer de ”gamla” Novat från de nya Nova 06.
Skulle vara kul att få veta era erfarenheter av att använda Nova 06.

/ Ivan
 
Nova

Finns en mängd trådar med Nova. Rekomenderar att du tar en titt själv på deras hemsida. Men i huvudsa är regleringen flyttat till flaskan. Har själv ett av den "gamla" typen och det ar svårt att få någon ordentlig fjutt på det då jag först använde det. jag skruvade ur spindelventilen och blåste rent och sedan tillvaka med den och sedan dess funkar köket som en veritabel blåslamp som det är........ALLTID och varje gång! Har aldrig ens gjort rent det sedan dess. Bara att förvärma och gasa på. Kanonkök tycker jag. Har hört talas om reklamationer och vad jag hört så är ju Optimus exemplariska vad gäller kundsupport så det är väl bara att handla på...:) Å andra sidan så är ju tex inte Primus några amatörer heller....
 
Nova och Nova+ är 2 olika produkter och båda fins att köpa.
Vilken av dom menar du?

Nova+ är förändrad på ett antal punkter, bland annat reglaget på slangen, större fötter, bättre räffling på kokkärls-stöden.. och det kanske var nått mer också.

Och vilket man vill ha är väl en smaksak helt enkelt.
På Nova+ så måste slangen va hyffsat rak när man kör den så blir det lättare att reglera medan man förvärmer.. Men den är lätt att reglera med handskar på.

Jag har ett Nova+ sen ett år tillbaks och är väldigt nöjd.
Jag kör med alkyltbensin och det har aldrig krånglat, nån mutter som har fått tightas på med det medföljande multiverktyget men absolut inget stort (sen är det ju bra med ett kök som går att ta isär så man faktiskt kan laga det).
Och stänger man av det som man ska så är det inget söl med bensin heller, och använd vindskyddet så ökar effekten stadigt!

Edit: Men ser man på, på getout så kallar dom modellen med regleringen på köket för 06.
Och Nova+ heter Nova+..
 
Senast ändrad:
Några synpunkter

Nova finns i 3 olika modeller, om man tillåter sig att kalla den gamla typen med justering på brännaren för classic, så finns classic v1 och v2. v1 var ett misslyckat kök med stora problem, själv bytte jag 4 gånger innan jag fick ett v2. Det har nu gått helt perfekt i flera år. Säkerligen finns inga v1 kvar ute i butikshyllorna, för det var många år sedan man bytte. Köper man en sats med grön flaska är den garanterat en v2.

Sedan kom det som kallas Nova+, som har regleringen på flaskan istället. Jag har inte kört det här köket men väl klämt och känt på det i butik. Jag tycker funktionen verkar sämre när man måste skruva på hela slangen. Är slangen inte helt rak, vilket den sällan är, kommer köket att vilja wobbla. Själv ser jag inga fördelar med den här lösningen, men det kanske någon annan gör?

/Jakob
 
"Fördelningsplåten"

Den lilla runda fördelningsplåten ovanför brännarmunstycket sitter på Nova+ fast i ett av dess 3 "ben". Det gör att den inte kan ramla bort och försvinna som på gamla Nova. Det är bra, för köket fungerar inte utan denna lilla plåt...

mvh
Håkan Åkesson
 
Aha - är det Nova+ vi pratar om?

Då är det väl som Mats säger mest "vridslangen" som skiljer. Men Optimus ändrar lite då och då på sina konstruktioner, så det kan skilja mellan ett nyare "normalt" Nova och ett gammalt.

Om vridslangen kärvar kan den antagligen göra köket lite hoppigt när man inte har kastruller på det. Om den inte kärvar är det en smidigare lösning än med det utstickande reglaget. Båda reglerar flödet vid brännaren och inte vid flaskan, så den biten är väl densamma.

Sen finns det skillnader i vad som levereras med köket. Flaska, väska (ny variant), vindskydd etc, beror lite på.

Jag har inte använt Nova+, men vanliga Nova har jag använt en del och aldrig haft problem med.
 
Ljudnivån?

Hur mycket låter Nova+ jämfört med t ex KAP-köket?

Är köket optimerat för bensin eller fotogen?

Rekommenderar ni att ha köket inne i ett Trangia 25 eller att ha ett enklare vindskydd vid sommar respektive vinterbruk?

Thure
 
jag har aldrig sett att köket skulle vicka som nått direkt problem på mitt Nova+
Det tar vadå, fem sekunder att räta ut slangen :)

Den behöver inte vara spikrak, och när man förvärmer så är det ju inget finlir med reglage direkt.. Och när det står en gryta på så pallar det rätt mycket böj (20-30 grader?) på slangen utan att krångla.

Och jag upplever att funktionen blir bättre när man har kört köket lite också, kopplingen löper lättare och slangen blir följsammare osv.

Annars så tycker jag att Getout.se's beskrivning av Nova06 (utan +) var väldigt tydlig :)
 
Nova + förbättrade stödben etc. tror jag kommer att (eller har redan?) överföras även till gamla Novan, varför endakskillnaden kommer att bli just var regleringen sker. Pâ äldre modeller är det mycket riktigt skillnad pà benen etc.
 
Hur mycket låter Nova+ jämfört med t ex KAP-köket?

Är köket optimerat för bensin eller fotogen?

Rekommenderar ni att ha köket inne i ett Trangia 25 eller att ha ett enklare vindskydd vid sommar respektive vinterbruk?

Thure

Hej

Kan svara utifrån mina erfarenheter:

1- Vet ej, har inte provat KAP
2- Vet ej. Upplever dock att det är renare att handskas med bensinen, då den inte kladdar så mycket som fotogen.
3- Jag kör gamla Nova både med Trangia 25, 27 och utan Trangia. Dock har jag inte den adapter jag hört talas om utan ställer Nova direkt på marken och sticker upp det genom brännarhålet i Trangia. Jag har inte mätt prestandan men jag misstänker att avståndet mellan brännaren och kastrullbotten då blir för långt, för jag tycker det tar längre tid att koka upp med Trangia än utan. Men stabiliteten och vindskyddet är värt en del. Vid lättpackning lämnar jag Trangia hemma och använder ett Primus alu-vindskydd. Har du redan ett Trangia så prova att använda det (mitt var så gammalt att jag fick ta upp hål för bränsleslang och reglage). Har du inget Trangia så tycker jag inte du ska köpa något bara för att använda med Nova.

mvh
Håkan Åkesson
 
Det va i första hand skillnaden på classic modellen…
Verkar som att den gamla classic v1 hade bekymmer med att förvärmnings plåten lossnade.
Är en sådan sak åtgärdad på classic v2 med grön flaska?

/ Ivan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1
Jonas J Hackande Optimus Nova Kök och brännare 8
jd hur kör jag mitt Optimus Nova? Kök och brännare 7
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
synkron Optimus Nova Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.