Strul med NOVA

Hej, fick en Optimus Nova brännare i julklapp.
Började med att testa brännaren innomhus (i ett garage), använde fotogen (statoil blå).
När jag kopplade isär brännaren från bränsleflaskan märkte jag att det läckte ur snabbkopplingen, låsringen som man kan föra fram och bakåt fastnade inte i stängt läge utan åkte fram igen och öppnade flödet. Jag tryckte tillbaka slangen och när jag tog loss den igen stängde snabbkopplingen. Okej, skit bakom spakarna tänkte jag. Idag skulle jag testa köket i kyla (-15), först skulle jag pröva att bara koppla ihop slang och flaska, men det var stört omöjligt att få in slangmunstycket nog långt för att kopplingen skulle låsa och när jag drog ur slangen så stängde inte backventilen och det började läka, fick helt sonika ta in brännaren och flaska i värmen för att kunna stänga backventilen (som om skiten fryser).
Nåja, gjorde som det stod i bruksen, droppade 3 droppar tunn mineralolja i snabbkopplingshonan på bränsleflaskan och satte fast och tog av slangen ett flertal gånger. Ut i kylan igen, vänta till brännaren och flaskan återfått utetemp. Denna gång pumpade jag upp tryck i flaskan innan jag försökte montera slangen. Återigen omöjligt att få fast slangen så att den låste i bränsleflaskan, men nu när jag skulle koppla loss slangen så sprutade fotogenen ut ur munstycket på flaskan, inte en tillstymmelse till tätning av backventilen.

Någon som har haft liknande problem med nova som har en bra lösning?

Det är ju knappast rimligt att det ska vara fukt i pumpen då brännaren är splitterny och dessutom var den testad enligt en liten klisterlapp som satt på pumpen. Pumpen var dessutom ordentligt inoljad då jag okulärt "besiktigade" den utvändigt innan första försöket innomhus.

Personer som inte känner för att svara i sak göre sig ickebesvär.
 
Har själv ett Nova men har inte inte haft riktigt de
problem som du beskriver.
Men det verkar ju som om det inte är det sundaste köket om man läser här på utsidan..

Du skrev:
"Denna gång pumpade jag upp tryck i flaskan innan jag försökte montera slangen."

Man ska väl inte pumpa upp trycket innan man monterar
ihop den va?


"Återigen omöjligt att få fast slangen så att den låste i bränsleflaskan, men nu när jag skulle koppla loss slangen så sprutade "

Den här meningen förstår jag inte.. :)
Fick du dit den tillslut eller gick du in igen?

"men nu när jag skulle koppla loss slangen så sprutade fotogenen ut ur munstycket på flaskan, inte en tillstymmelse till tätning av backventilen.
"

Jag hoppas verkligen att du släppte ut trycket innan du
försökte ta lös slangen för annars är det inte så konstigt att det sprutar bensin. Då ligger ju allt tryck på så backventilen hinner ju inte stänga så snabbt att inget hinner ut. tänk på hur det blir när du kopplar löst not verktyg från en tryckluftsledning
när trycket är på.
 
Du skrev:
"Denna gång pumpade jag upp tryck i flaskan innan jag försökte montera slangen."

"Man ska väl inte pumpa upp trycket innan man monterar
ihop den va?"

Nej, det är riktigt, ordningen bör vara: koppla-pumpa-öppna ventil. Anledningen var den att jag ville se om det gjorde någon skillnad...


"Återigen omöjligt att få fast slangen så att den låste i bränsleflaskan, men nu när jag skulle koppla loss slangen så sprutade "

"Den här meningen förstår jag inte.. :)
Fick du dit den tillslut eller gick du in igen?"

Jag fick aldrig dit slangen så den kopplade fast i honan, så fort jag slutade pressa den innåt så började den glida ut ur kopplingshonan, jag gick aldrig in igen.

"men nu när jag skulle koppla loss slangen så sprutade fotogenen ut ur munstycket på flaskan, inte en tillstymmelse till tätning av backventilen.
"

"Jag hoppas verkligen att du släppte ut trycket innan du
försökte ta lös slangen för annars är det inte så konstigt att det sprutar bensin. Då ligger ju allt tryck på så backventilen hinner ju inte stänga så snabbt att inget hinner ut. tänk på hur det blir när du kopplar löst not verktyg från en tryckluftsledning
när trycket är på."

Hade jag kunnat släppa trycket hade jag gjort det... Eftersom mina båda händer var upptagna med att hålla kvar slangen i snabbkopplingshonan fanns inga fler händer för att öppna ventilen på brännanre alternativt gänga av pumpen från flaskan. Var bara till att släppa ur slangen och låta fotogenen spruta ur till dess trycket var borta (vände dock på flaskan med OFF uppåt så det började spruta luft efter en liten stund), poängen var dock att backventilen fortfarande inte tillslöt alls.

Nu har jag gängat av honan på snabbkopplingen från flaskan och ska undersöka den lite närmare. Det verkar som om fjädern som ska trycka fram backventilen till stängt läge antingen fryser av någon anledning eller att den är skadad på något sätt (det sista verkar dock inte troligt då den nu fungerar som den ska i värme men aldrig i kyla).
 
ok det är så det är.

pilla inte sö´nder den allt för mycket så
att du pajar eventuell garanti.

lämna tillbaks den för utbyte eller byte till annan
modell skulle jag rekommendera
 
Kontakta Optimus

Hejsan Erik!

Problemet du beskriver har jag i en mildare form stött på en gång, men det var ute på fjället. Den gången så hade det kommit lite skit(av typen väldigt finkornig sand) i snabbkopplingen vilket ledde till att den inte stängde till ordentligt när slangen till brännaren kopplades loss. Det krävdes även hel del lirkande för att överhuvudtaget koppla ihop slang och pump. Lösningen blev att skruva isär och "blåsa" rent, fungerade bra den gången.

Men som du skriver så är det här ju de första gångerna som köket används och då borde inte dylika problem uppkomma. Personligen så tycker jag nog att du bör kontakta Optimus för att få kopplingen kontrollerad. Av vad jag hört så brukar dom vara bra att ha att göra med, så det borde inte vara några problem att få felet avhjälpt. Fast det är ju klart, har man nyss fått köket så vill man ju testa det med en gång. :)

/Jesper
 
Tackar så mycket för tipsen!

Jag har precis kommit in från att ha testat köket i kylan ännu en gång. Nu är det riktigt bra väder för test (-22 grader!). Efter att grundligt smort in hela snabbkopplingsanordningen gick det att få ihop det utomhus i kylan, dock var det lite kärvt. Köket startade och väste på riktgt bra! När allt sedan skulle demonteras efter att allt tryck i flaskan pyst ut så ville först inte backventilen slå till igen, men efter ca 2 sekunder så klickade den fast som den skulle. Jag ska ta kontakt med Optimus snarast då det inträffar vardag, ska ju som sagt inte vara så på ett nytt kök, det gör ju att man aldrig kommer att ta med det ut om man inte vet att det funkar 100. Ska höra med Optimus om de inte bara kan skicka upp en ny hona till snabbkopplingen istället för att jag ska skicka iväg hela paketet söderut (själv bor jag i Luleå och köket är köpt på postorder).

Gott Nytt År allesammans!!!!

/
Erik N
 
Ringde till Optimus i eftermiddags.
De bad mig skicka ner hela köket så skulle de gå igenom allting och byta alla slitagedelar samt göra en komplett funktionskontroll och därefter skicka upp köket.
Trist att ett nytt kök strular, men man måste berömma optimus för deras service. Fungerar köket efter att de skickat upp det igen så är mitt förtroende för Optimus helt återställt!
//
Erik N
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
fafner Strul med Primus MF Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Polar300 Dawg-A-Nova silent cap - provkörd... Kök och brännare 39
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
havskayak Ang Nova Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
Hertz Trasig pump till nova Kök och brännare 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.