Omni Fuel vs XGK EX vs Nova

Tjena!
Det finns ju rätt många trådar om vissa av köken men vad ska man välja?!

Omni Fuelen tar ju t.ex. gas till skillnad från de andra, Novan passar i ett trangiakök osv.
Jag är ingen extrem-turare som är ute mycket på vintern, som det är just nu, men man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Synpunkter? Tips?

Kända skavanker på ovanstående, lättåtgärdat? Vad är BRA hos dem?
Någon som provat dem?
 
Nån säger säkert emot, men om du inte är ute på vintern låter det som om gas är ett bra val.

Jag har provat så mycket kök, och jag är inte ute jättemycket på vintern. Men efter att ha varit ute i kylan och ledsnat på Trangia som måste "förvärmas" resp gas som knappt funkar alls, så köpte jag ett Omnifuel.

Eftersom jag nu har det, kör jag med det även på sommaren.

Men om man inte behöver ett sånt kök, spar man ju vikt och en hel del pengar på ett Pocketrocket eller kanske nåt mindre extremt gaskök. Bra effekt som regel, och inget sot på kastrullerna. Gastillsats till Trangia om du redan har Trangia, är ju en gångbar variant. Finns från Trangia, men även från t ex Markill (northstar.se).
 
Vilken mat för vilka etc.

När skall du använda köket, vilken mat och för hur många skall du laga?

Vill du ha billigt bränsle?

Flerdagsturer?

Basläger, paddling eller vandring eller andra aktiviteter? Skall köket bäras på ryggen? Skall det användas i Sverige, Europa respektive övriga världen och i så fall var?

Är du en gourmettyp?

Thure
 
Re: Vilken mat för vilka etc.

thureb; sa:
När skall du använda köket, vilken mat och för hur många skall du laga?

Vill du ha billigt bränsle?

Flerdagsturer?

Basläger, paddling eller vandring eller andra aktiviteter? Skall köket bäras på ryggen? Skall det användas i Sverige, Europa respektive övriga världen och i så fall var?

Är du en gourmettyp?

Thure

Vanliga turer, allt ifrån helgturer upp till över en vecka. Allt ifrån att bara koka vatten till frystorkat till att laga vanlig mat eller t.ex. gröt. Lär väl laga till 1-2 personer utöver mig, ibland mer.

Billigt bränsle är aldrig fel. Bara man inte behöver bära med sig för mycket när man är borta längre turer. (Kan tänka mig att bensin etc. är bättre då)

Brukar bli paddling och vandring. Mestadels Sverige men det kommer väl följa med ut i Minnesotas norra del kommande veckor om det behövs.

Gourmettyp...äter allt så det är ju aldrig fel att lyxa till det om det är så du tänker!

Tack för svaren, just nu lutar det nog åt ett omnifuel.
 
Gas enkelt

Gas är enkelt men rätt patroner kan vara svåra utomlands. Effekten på bensin och fotogen är oftast högre och sådana brännarfe kan därför vara överlägsna när det är mycket mat stora kokkärl eller kallt väder.

Fotogen är ofta billigare än gas. Bensinpriset kan variera.

Jobbigare att förvärma med fotogen men det är säkrare än bensin.

Ljudnivån varierar mellan olika kök gas ofta tystare. Det finns länkar till tester här på forumet bland annat en bra norsk test.

Se t ex Kurt Lagers inlägg här http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=32771&pagenumber=2

Thure
 
Primus Gravity

Ska du köpa ett bensindrivet kök så satsa på Primus nya Gravity MF. Ett helt nytt multifuel kök som låter mycket mindre än traditionella bensinkök och fördelar även värmen bättre. Vill du ha gas så finns även Gravity som gaskök.
Gaspatroner finns som sagt med olika stora gängor på tuberna men det finns adaptrar att köpa. De patroner som inte är av den standarden som t.ex. Primus och MSR har finns mestadels i Frankrike.

Vill du ha ett kök som tar både gas och bensin så är omnifuel ett bra val men nästa år kommer gravity köket i en variant som tar både bensin och gas.

Mvh, Per Nyberg.
 
Hej. Jag har både ett Primus Gravity MF och ett Optimus Nova. Om jag bara skulle köpa ett kök skulle det utan tvekan bli ett Nova. Gravity kan inte köras på fotogen, oavsett vad Primus skviver, utan bensin är ända bränslet. Vidare har Gravity en tendens att slockna, dvs vinden blåser ut det även om man använder vindskydd. Den ända nackdelen Nova har jämfört med Gravity är att Nova låter mer men ljudnivån är ändå helt ok. Jag gillar mitt Gravity men Nova ger ett solidare intryck och funkar trots allt bättre ute i fält. Omnifuel skall tydligen väsnas väldigt mycket fast jag har inte provat det själv. Gas är inte längre något alternativ eftersom en tub kostar 100 kr för en halvliter.
Gustav
 
Re: Re: Vilken mat för vilka etc.

Thure [/QUOTE]

Brukar bli paddling och vandring. Mestadels Sverige men det kommer väl följa med ut i Minnesotas norra del kommande veckor om det behövs.

[/QUOTE]

Om du ska till USA hade jag köpt köket där pga prisläget, men även för att slippa ha det i bagaget på vägen dit (kan bli strul med säkerhetskontrollen, speciellt med den tomma bränsleflaskan). Rengör (noga!) och packa ner köket i orginalförpackning när du sedan ska flyga hem. Se http://www.rei.com för lämpliga butiker. Att förlita sig på att hitta t-röd eller motsvarande i usa är inte att rekommendera, bensin eller gas är det som gäller.

Är själv nöjd ägare till ett xgk-kök som fungerat oklanderligt, men högljutt. Oavsett vad andra säger går det med lite träning att reglera värmen även i detta kök. Fördelen med xgk är att det är mindre känsligt för kvalitén på bränslet, vilket kan vara bra i utlandet.
 
realout; sa:
Omnifuel skall tydligen väsnas väldigt mycket fast jag har inte provat det själv. Gustav

Njaa, Omnifuel är väldigt tyst, faktiskt lika tyst eller tystare än Nova (med kastrullen på). Det äldre köket MFS väsnas däremot väldigt mycket, ungefär som ett XGK.

Håller annars helt med om Nova, det är ett toppenkök och det enda man behöver tänka på är att manuellt kontrollera att snabbkopplingen har låst i kyla (typ minus 10-20 grader). Annars är det bara att tuta och köra. Jag har använt Omnifuel flitigt men återvände till Nova eftersom jag aldrig använde gas pga kostnaden och den sämre effekten i kyla.

//J
 
VH; sa:
Tjena!
Det finns ju rätt många trådar om vissa av köken men vad ska man välja?!

Omni Fuelen tar ju t.ex. gas till skillnad från de andra, Novan passar i ett trangiakök osv.
Jag är ingen extrem-turare som är ute mycket på vintern, som det är just nu, men man vet aldrig vad som händer i framtiden.

Synpunkter? Tips?

Kända skavanker på ovanstående, lättåtgärdat? Vad är BRA hos dem?
Någon som provat dem?
Om du tänker dig att använda köket på vintern så måste du ha ett flerbränslekök, som de du räknat upp. För enbart barmarksanvändning finns det rätt lite som motiverar att köpa ett flerbränslekök för >1000 kronor när du kan få ett renodlat gaskök för <400 kr som väger en bråkdel och är tystare, inte sotar och som kan köras i absiden på tältet eftersom det inte flammar. Även om driftkostnaden är högre för gasköket så tycker jag inte det motiverar t ex vikten eller säkerhetsaspekten sommartid.
Vintertid däremot är flerbränsleköken fina. Om du ändå tycker att gas är dyrt som vissa andra trådskrivre ovan, så spelar det ju ingen roll om ditt flerbränslekök kan köras på gas. Att montera köket i ett trangia ser jag inte poängen med eftersom jag tycker att trangiacontainern är för tung. Annars finns det hundra trådskrivare som hyllar Nova och hundra trådskrivare som hyllar Omnifuel. Jag tyckte mig ana att det finns fler som är direkt missnöjda med krångel/fabrikationsfel hos Nova, men detta kan bero på att Nova har fler användare, och de nöjda tiger still.
Jag tog det som först kom upp begagnat, vilket var ett Omnifuel. Helbra kök, inget att klaga på.
 
Strykarräven; sa:
väger en bråkdel och är tystare, inte sotar och som kan köras i absiden på tältet eftersom det inte flammar. Även om driftkostnaden är högre för gasköket så tycker jag inte det motiverar t ex vikten eller säkerhetsaspekten sommartid.

Jag kör nästan alltid fotogen- eller bensinköket i absiden, det är inga problem om man bara ser till att ha en ordentlig luftspalt över brännaren i inledningsskedet när förvärmningen pågår. Enklast får man detta genom att starta köket med dörren öppen.

I valet mellan Omnifuel och Nova blir det alltså Nova, den extra vikten på Omnifuelens gasventil vill jag inte släpa runt på eftersom jag som sagt aldrig använde Omni med gas.

Men skulle jag mot förmodan någon gång skaffa ett gaskök så skulle det istället vara en fristående lättviktsmodell typ Primus Micron/motsvarande (som jag antar att du syftar på), då får man en märkbar viktbesparing i förhållande till flytande bränsle.

Mvh,

//J
 
Mitt val

Jag har ett par Trangia som jag kört med först rödsprit, sedan gas. Rödspriten gick inte att reglera så bra och gasen funkade inte så bra när det var kallt. Dessutom tyckte jag det var svårt att veta hur mycket brinntid som fanns kvar i en halvfull gasflaska, vilket resulterade i att jag oftast fick bära med mig två flaskor - Både den påbörjade och en ny - eftersom jag inte vågade lita på att den påbörjade räckte hela turen.

Mitt val blev att köpa ett Nova. Köpte det begagnat och har haft det drygt ett år nu. Ungefär 3 liter bensin har jag eldat upp (sommar och vinter) utan att ha haft något problem. Tycker det är bra att kunna använda Trangiat som vindskydd/stabilitet emellanåt när inte vikten spelar någon roll och jag gillar att man kan fylla upp bränsleflaskan inför varje tur. Då vet man vad man har.

Ska man sedan flyga någonstans så inbillar jag mig att det är lättare att få tag i bensin/fotogen än att hitta en gasflaska när man landat. Att ta med bränsle på planet är ju inte populärt.

mvh
Håkan Åkesson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aico Omni Fuel - mulig problem Kök och brännare 1
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Skattletaren Tystare multi fuel kök Kök och brännare 9
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
Dan B MSR XGK och QuietStove Kök och brännare 4
Pontus Lundberg Mitt MSR XGK driver mig till vansinne! Kök och brännare 47
Foehammer117 Primus omnifuel vs MSR XGK Expedition Kök och brännare 0
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
koskenkorva msr xgk ex Kök och brännare 1
sachsaren Hjälp med MSR XGK-pump Kök och brännare 6
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Bengha Msr XGK Kök och brännare 2
SteZim Bruksanvisning till msr XGK Kök och brännare 7
David E Msr Xgk Ii Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist vad gora med mitt MSR XGK? Kök och brännare 0
Xander MSR XGK användare Kök och brännare 6
The_Lost_Cyclist ny pump till MSR XGK 2? Kök och brännare 0
yakman Multifuel VS XGK Kök och brännare 7
Stehpan MSR XGK UTGÅR! Kök och brännare 1
Vildkatt MSR Dragonfly el. XGK II? Kök och brännare 28
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
AT MSR XGK trimmning Kök och brännare 0
Rerun MSR Whisperlite, XGK eller annat? Kök och brännare 8
erisv Alkohol till MSR XGK Expedition? Kök och brännare 3
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.