Småputtra på Nova?

Jag har sökt igenom en massa inlägg här angående Optimus Nova utan att hitta svar på min fråga:

Kan man få en riktigt fin och svag låga på ett Optimus Nova?

Jag vill långkoka riktigt ris på fjället utan att behöva hacka loss det vidbränt från botten...
 
Jag har iofs inte gjort långkok på mitt men jag brukar ställa ner lågan så mycket jag kan mellan koken. Så nog tycker jag det går sänka effekten till ett minimum. Att det bränner fast beror nog mer på att du har tunn botten i kastrullen i kombination med att lågan på nova är ganska kompakt. En del gaskök har ju en väldigt utsprid låga (stort munstycke med många hål) jämfört med Nova och andra kompakta kök. Har du en tjockare botten på kastrullen så sprids värmen mer jämnt i botten. Det finns också grytor med mer konisk form (liten botten stor öppning). De kanske ger jämnare kokning? En kock borde kunna svara på detta.
 
jodå...både ja och nej...

Jag har sökt igenom en massa inlägg här angående Optimus Nova utan att hitta svar på min fråga:

Kan man få en riktigt fin och svag låga på ett Optimus Nova?

Jag vill långkoka riktigt ris på fjället utan att behöva hacka loss det vidbränt från botten...

Man kan få en liten låga. Om man kan koka ris på den är dock osäkert. Men gör såhär istället:

...jasminris:

Koka med normal låga tills vattnet nästan har kokat bort. Stäng av lågan, täck kastrullen med något som isolerar och håller värmen.

Vänta 20 minuter och riset är klart på "eftervärmen".

//J
 
Jag har sökt igenom en massa inlägg här angående Optimus Nova utan att hitta svar på min fråga:

Kan man få en riktigt fin och svag låga på ett Optimus Nova?

På mitt går det inte. Köket "puffar" när jag drar ner lågan, och slocknar väldigt lätt. Jag provat att förvärma mer, höja trycket, rengöra och byta munstycke utan någon märkbar skillnad. Köpte mitt ca 1 år efter marknadsintron, om jag minns rätt. Kanske brännaren har förbättrats sedan dess.

Annars håller jag i stort med Johan om att sättet att koka ris. Jag gör inte exakt så...jag brukar börja med att koka upp (basmati)riset, sedan låta det stå vid sidan om - övertäckt och i lä - medan jag anrättar det jag ska äta till riset. Om det behövs ställer jag på riset någon stund till. Att blötlägga riset redan på morgonen underlättar förstås - förutom att konsistensen blir ännu bättre.

:) Kalle G
 
På mitt Nova kan jag ställa ned lågan till en väldigt liten låga och det funkar bra, men som skrivits i tidigare inlägg så har ju brännaren en rätt liten diameter så det är väl ett grundproblem för att koka ris med någon större succe. När jag köpte köket så funakde det inte alls bra vare sig på hög eller låg effekt. Jag skrúvade isär munstycket blåste rent ed tryckluft och kollade. Kund einte se någon som helst visuell skillnad, men det var en attans skillnad på lågan. Från minst möjliga till full fart var det enorm skillnad. Som sagt ingen aning vad som egentligen hände men det var STOR skillnad. kan ju vara värt ett försök i alla fall.
R
 
Tänker bara hålla med alla andra. Jag brukar få ner min låga så pass att det går att sjuda mat, men det gäller juatt det är väl underhållet för att "extrmläget" ska funka. Det kan också bero på munstycket i sig. Är det bara en liten grad i det kan det innebära att det funkar sämre med tanka på hur litet hålet är som bränslet ska pressas igenom. Pröva om det går bättre med ett nytt.

Men jag kokar aldrig ris på konstant värmning över eld eller friluftskök. Koka upp, ställ åt sidan, värm på efter ett tag igen.
 
Man kan få en liten låga. Om man kan koka ris på den är dock osäkert. Men gör såhär istället:

...jasminris:

Koka med normal låga tills vattnet nästan har kokat bort. Stäng av lågan, täck kastrullen med något som isolerar och håller värmen.

Vänta 20 minuter och riset är klart på "eftervärmen".

//J

Dette stemmer bra med min erfaring.
Når man har behov for svak varme er varmen fortsatt sterk i midten. Skal jeg lage en suppe som jeg må røre i så har jeg god erfaring med en flat tynn sten mellom brenner og kjele, men da kan man stenge varmen et minutt før man må, stenen fortsetter å avgi noe varme. Litt enklere med lokket fra en konseves boks, om man har.

dsk
 
Jag vill långkoka riktigt ris på fjället utan att behöva hacka loss det vidbränt från botten...

För att förstöra tråden - jag skulle inte koka ris på fjället. Möjligen snabbmakaroner eller spaghetti.
Kommer ihåg en anekdot när min resepartner skulle koka "snabbris" i påse på 3 000 m höjd i Alperna, knastrade bra i tänderna även efter 15 minuters kokning.
Snabbnudlar går an men dåligt med energi (och kanske en kryddpåse full med DDT http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2412537.svd).
Men visst ris är trevlig mat och förmodligen vikteffektivt - om man bortser från det bränsle som krävs för kokning!

Någon särskild lyxmåltid du tänker på när du envisas med ris?
 
För att förstöra tråden - jag skulle inte koka ris på fjället. Möjligen snabbmakaroner eller spaghetti.
Kommer ihåg en anekdot när min resepartner skulle koka "snabbris" i påse på 3 000 m

Ja fast ska du lyckas komma upp på 3000 m i de svenska fjällen får du hoppa högt. Dessutom påverkas även koktiden för pasta när du kommer upp på höga höjder. Men det är ju klart att ha 20-minuters ris på Mount Everest lär man nog ångra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.