Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Småputtra på Nova?
- Trådstartare spokane
- Start datum
Jag har iofs inte gjort långkok på mitt men jag brukar ställa ner lågan så mycket jag kan mellan koken. Så nog tycker jag det går sänka effekten till ett minimum. Att det bränner fast beror nog mer på att du har tunn botten i kastrullen i kombination med att lågan på nova är ganska kompakt. En del gaskök har ju en väldigt utsprid låga (stort munstycke med många hål) jämfört med Nova och andra kompakta kök. Har du en tjockare botten på kastrullen så sprids värmen mer jämnt i botten. Det finns också grytor med mer konisk form (liten botten stor öppning). De kanske ger jämnare kokning? En kock borde kunna svara på detta.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
jodå...både ja och nej...
Man kan få en liten låga. Om man kan koka ris på den är dock osäkert. Men gör såhär istället:
...jasminris:
Koka med normal låga tills vattnet nästan har kokat bort. Stäng av lågan, täck kastrullen med något som isolerar och håller värmen.
Vänta 20 minuter och riset är klart på "eftervärmen".
//J
Jag har sökt igenom en massa inlägg här angående Optimus Nova utan att hitta svar på min fråga:
Kan man få en riktigt fin och svag låga på ett Optimus Nova?
Jag vill långkoka riktigt ris på fjället utan att behöva hacka loss det vidbränt från botten...
Man kan få en liten låga. Om man kan koka ris på den är dock osäkert. Men gör såhär istället:
...jasminris:
Koka med normal låga tills vattnet nästan har kokat bort. Stäng av lågan, täck kastrullen med något som isolerar och håller värmen.
//J
Jag har sökt igenom en massa inlägg här angående Optimus Nova utan att hitta svar på min fråga:
Kan man få en riktigt fin och svag låga på ett Optimus Nova?
På mitt går det inte. Köket "puffar" när jag drar ner lågan, och slocknar väldigt lätt. Jag provat att förvärma mer, höja trycket, rengöra och byta munstycke utan någon märkbar skillnad. Köpte mitt ca 1 år efter marknadsintron, om jag minns rätt. Kanske brännaren har förbättrats sedan dess.
Annars håller jag i stort med Johan om att sättet att koka ris. Jag gör inte exakt så...jag brukar börja med att koka upp (basmati)riset, sedan låta det stå vid sidan om - övertäckt och i lä - medan jag anrättar det jag ska äta till riset. Om det behövs ställer jag på riset någon stund till. Att blötlägga riset redan på morgonen underlättar förstås - förutom att konsistensen blir ännu bättre.
På mitt Nova kan jag ställa ned lågan till en väldigt liten låga och det funkar bra, men som skrivits i tidigare inlägg så har ju brännaren en rätt liten diameter så det är väl ett grundproblem för att koka ris med någon större succe. När jag köpte köket så funakde det inte alls bra vare sig på hög eller låg effekt. Jag skrúvade isär munstycket blåste rent ed tryckluft och kollade. Kund einte se någon som helst visuell skillnad, men det var en attans skillnad på lågan. Från minst möjliga till full fart var det enorm skillnad. Som sagt ingen aning vad som egentligen hände men det var STOR skillnad. kan ju vara värt ett försök i alla fall.
R
R
Tänker bara hålla med alla andra. Jag brukar få ner min låga så pass att det går att sjuda mat, men det gäller juatt det är väl underhållet för att "extrmläget" ska funka. Det kan också bero på munstycket i sig. Är det bara en liten grad i det kan det innebära att det funkar sämre med tanka på hur litet hålet är som bränslet ska pressas igenom. Pröva om det går bättre med ett nytt.
Men jag kokar aldrig ris på konstant värmning över eld eller friluftskök. Koka upp, ställ åt sidan, värm på efter ett tag igen.
Men jag kokar aldrig ris på konstant värmning över eld eller friluftskök. Koka upp, ställ åt sidan, värm på efter ett tag igen.
Jag har ett av de tidgare Nova köken och det funkar utmärkt! Det både att småputtra och stormkoka.
...jasminris:
//J
Dette stemmer bra med min erfaring.
Når man har behov for svak varme er varmen fortsatt sterk i midten. Skal jeg lage en suppe som jeg må røre i så har jeg god erfaring med en flat tynn sten mellom brenner og kjele, men da kan man stenge varmen et minutt før man må, stenen fortsetter å avgi noe varme. Litt enklere med lokket fra en konseves boks, om man har.
dsk
Jag vill långkoka riktigt ris på fjället utan att behöva hacka loss det vidbränt från botten...
För att förstöra tråden - jag skulle inte koka ris på fjället. Möjligen snabbmakaroner eller spaghetti.
Kommer ihåg en anekdot när min resepartner skulle koka "snabbris" i påse på 3 000 m höjd i Alperna, knastrade bra i tänderna även efter 15 minuters kokning.
Snabbnudlar går an men dåligt med energi (och kanske en kryddpåse full med DDT http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2412537.svd).
Men visst ris är trevlig mat och förmodligen vikteffektivt - om man bortser från det bränsle som krävs för kokning!
Någon särskild lyxmåltid du tänker på när du envisas med ris?
För att förstöra tråden - jag skulle inte koka ris på fjället. Möjligen snabbmakaroner eller spaghetti.
Kommer ihåg en anekdot när min resepartner skulle koka "snabbris" i påse på 3 000 m
Ja fast ska du lyckas komma upp på 3000 m i de svenska fjällen får du hoppa högt. Dessutom påverkas även koktiden för pasta när du kommer upp på höga höjder. Men det är ju klart att ha 20-minuters ris på Mount Everest lär man nog ångra.
Någon särskild lyxmåltid du tänker på när du envisas med ris?
Det enkla faktum att riktigt ris är sjukt mycket godare än snabbris och nudlar gör det värt att släpa lite extra bränsle tycker jag.
Tack för alla svar, ska se om det blir byte från mitt Whisperlight till ett Nova framåt våren!
Liknande trådar
- Svar
- 3
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 8
- Visningar
- 992 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar