Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar?

Finns det någon info med allmänt paddlings-vett/säkerhetstänk i närheten av dammar, kraftverk och större hinder när man paddlar?
När jag söker hittar jag bara specifika leder där det varnas för specifika kraftverk, men om jag bara hittar info om en planerad led att "på plats X blir det landtransport förbi kraftverket/dammen" så är jag ändå utlämnad åt min egen bedömning av var jag ska lyfta ur, om det saknas (eller jag missat) upptagningsplats.

Det var igår en olycka med dödlig utgång i Kopparberg. Vad jag förstår en större flotte med två personer som åkte igenom en dammlucka (så jag tolkar det som att luckan var öppen), så inte riktigt paddling, och jag tror inte landtransport ens var planerat i det här fallet - men det fick mig ändå att tänka kring hur jag själv betett mig vid paddling i vattendrag.

Har nyligen paddlat Åkers Styckebruk - Trosa och Västerfärnebo - Västerås och där var flertalet lyft över dammar och kraftverk. Med låg- till normalhögt vattenstånd har jag paddlat riktigt nära för att se var jag så sent som möjligt behöver ta upp kajaken, och egentligen bara antagit att om vattnet är lugnt så är det ingen risk för plötsliga strömmar, och om där föreligger risk så varnas det om det. I Skultuna var det tom. en varning där jag, efter att ha frågat en lokalbo, lite oroligt paddlade in ändå i den östra grenen mot gamla kraftverket för att spara ca. 500m på ett lyft. Såvitt jag kunde se var det ingen risk alls, förutom möjligen en spillväg om vattenståndet hade varit högre. Jag vill dock lära mig mycket mer om det här, om inte annat så för att kunna oroa mig mindre när jag är ute.
 

HasseQ

Temp. avstängd
Bäst är väl om man kan reka misstänk farliga ställen från land, i förväg och innan man paddlar. Man kan oxå kolla på flygfoton och kartor, då ser man bra hur det ser ut, men inte hur mkt vattnet strömmar.

Ofta finns dammen / kraftverket på ena sidan, då måste man såklart välja den andra.

Sen måste man ha koll på hur snabb strömmen är, och om den börjar öka, då gäller det att paddla därifrån innan strömmen blir för stark - annars är det kört.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Förutom uppenbart farliga ställen kring dammluckor som även kan öppnas fjärrstyrt kan man räkna med kraftiga strömmar kring vattenintaget till turbinerna (inloppstunneln) vilket oftast är på en annan plats än dammluckorna.
 
Hur kraftiga strömmarna är varierar beroende på påsläpp via turbiner och om det breddas via dammluckor vid risk för översvämning. Kraftproduktionen varierar normalt mycket under dygnet.

Detsamma gäller vattenståndet både uppströms och nedströms kraftverksdammarna. Vi fick leta efter en kajak som flöt iväg för oss när vi övernattade vid en paddling nedför Ätran.

Thure
 
Om vi tittar på SUP-paddling så är det viktigt att ha en leash med snabbutlösning, typiskt i ett midjebälte, så fort man paddlar i strömmande vatten. Detta så att man kan ta sig loss ifall brädan eller leash fastnar i något, eller dras med av strömmen.
För mer info se t.ex.:
 
Tack för input! Jag hittar följande punkter:
• Planera rutten med tillgänglig info
• Reka riskfaktorer, på plats, i förväg
• Etablera vid okända dammar vilken sida den är på (Har jag aldrig tänkt på!)
• För SUP skall leash vara lätt att ta bort (Själv använder jag bara leash i vatten där det är fara om jag tappar brädan).
Allmänt:
• Kraftverk är farliga vid inloppstunnlar (utöver synliga faror som luckor och spillvägar). Trots kännedom om säsong/vattennivå så kan flödet variera/regleras på dygnsbasis.

Vad hände i Kopparberg?
Låter som lek och fylla ?
Min tolkning också. På en grillflotte tror jag inte fokus var på själva färden, så de blev troligen överraskade av hur nära de var.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips