Dålig effekt på Primus omnifuel

Hej
Har köpt ett primus omnifuel men upplever att effekten är dålig. Har provat med bensin och fotogen men det vill bara brinna med sotig låga och som resultat dålig effekt. För att det ska vara möjligt att köra med bensin är jag tvungen att köra med minsta munstycket vilket igentligen är till fotogen.

är det någon som vet om köket kan vara defekt eller gör jag fel?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
har provat att förvarma allt från 30-60 sekunder.
Har även provat köket innomhus med varmt bränsle och brännare men det vill frortfarande sota. Kör jag med riktigt liten effekt får jag en klar och fin låga. Men längst ner vid munstycket blir det en liten gul sot låga och ökar jag effekten växer denna lilla låga.

Köket köpte jag nytt och jag ser inte vad jag gör för fel enligt instruktionen har även provat att rengöra köket men med samma resultat.

Lystorp; sa:
Har även provat köket innomhus med varmt bränsle och brännare men det vill frortfarande sota.

Med anledning av det där tycker jag du definitivt ska läsa igenom bruksanvisningen.

Lystorp; sa:
Kör jag med riktigt liten effekt får jag en klar och fin låga. Men längst ner vid munstycket blir det en liten gul sot låga och ökar jag effekten växer denna lilla låga.

Med anledning av det där tror jag köket behöver gås igenom och rengöras, kontrollera ev läckage etc.

Jag tycker det låter som du läst bruksanvisningen färdigt och bör reklamera.

Jag läste anvisningen bristfälligt före första pannan kaffe, och det gick hur bra som helst.

Att lyckas med att få det att sota som du säger vet jag inte hur man ska klara genom handhavandefel. (OK, det går säkert att räkna ut.)

Har man inte överfylld bränsleflaska ska det inte vara nåt problem att pumpa upp rätt tryck, och sedan SKA det funka med rätt munstycke. Även om man slarvar med förvärmningen så kommer väl köket igång efter ett tag, och visst brinner köket med kolande låga om det är kallt, men när man fått varmt, så är ju lågan närmast lik den som finns i ett gasolkök. Inte minst låter det ju helt annorlunda.

Viss kanske du kan meka iordning köket, men när det är nytt ska inte det behövas.

Lystorp; sa:
Men längst ner vid munstycket blir det en liten gul sot låga och ökar jag effekten växer denna lilla låga.

Fick lära mig för ett tag sedan att just denna lilla låga nere vid munstycket tyder på att munstycket inte är nog hårt åtdraget, så testa att dra åt det efter att du bytt till bensinmunstycket!

Lycka till! / Malin

[Ändrat av MimmiD 2007-03-19 kl 14:59]

Låter ju vettigt, men samtidigt är det väl så att bensinmunstycket sitter default, så det behöver man inte skruva dit själv från början?

Nope, efter att ha jobbat en del med att sälja dem så känner jag till att gasmunstycket 0.45 mm (märkt 45) sitter i från fabriken.

/Malin

Det stämmer att munstycke 0,45 satt i från början.
Men jag tycker att jag dragit åt hårt nog man vet ju inte hur bra de små grejorna håller. Men tack för tipset.

tips

Omnifuel är mitt andra kök som klarar bensin. Det första var ett Optimus explorer. Det krävde lång förvärmning och var bökigt att använda. Omnifuel är betydligt mer lättanvänt, men jag hade samma problem första gångerna jag provade Omnifuel med bensin. Jag provade att dra ner effekten på sparlåga en stund efter förvärmningen och då kom den blåa effektiva lågan. Sedan kunde jag dra på full effekt och köra som vanligt.

Mitt tips är:
Använd bensinmunstycket och bensin av oktantyp. (Oktan har högre energivärde än bensin av heptantyp.)
Pumpa 15-25 slag beroende på hur full din flaska är.
Släpp ut bensin (ett kvarts varv i ungefär 3 sekunder).
Vicka till köket så att bensinen rinner ner i brännaren och tänd.
Efter ca 40 sekunder slocknar flammorna.
Dra på låg effekt och tänd igen.
Låt köket stå på tomgång i 2-10 sekunder innan du drar på full effekt.
Om lågan inte är blå och låter som en svetslåga efter det, dra ner effekten så att du får en liten blå låga och låt den brinna i 10 sekunder till innan du drar på fullt igen.

Lycka till!

Fungerar inte detta - byt ut köket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips