Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man?

För svag förvärmning ar den vanligaste orsaken till bristfällig funktion på våta kök. Vi hade en liten same som körde sitt tryckkök ¨med bensin och han förvärmde alltid tillräckligt för attt det skulle gå igång direkt- Men förvärmningsfasen var som om hela hans koknisch brann och länge.
 
Senast ändrad:
trycksatta fotogenlampor med glödnät kan bete sig liknande om pumpens läderpackning inte är ok så att rätt tryck uppnås
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack för alla svar, känner jag har fått väldigt mycket bra info och erfarenheter!

Plockade isär köket igår och torkade av det värsta sotet med bomulls trasor och t-röd.

Har lagt alla grisiga delar i ett t-röd bad för ytterligare luckra up det som sitter ingrott.

Är det någon som har bättre metoder för rengöring?

Är det vanligt att förvärmnings brickan(stenull-paden) typ vittrar sönder/krossas om man bara råkar komma mot den. Kändes väldigt ömtålig!?
 
Är det vanligt att förvärmnings brickan(stenull-paden) typ vittrar sönder/krossas om man bara råkar komma mot den. Kändes väldigt ömtålig!?

Den kan vara av lite olika kvaliteer, jag har haft några av ett filtliknande mtrl som ser ut som f*n efter att man råkat nudda dem. Så länge inga bitar ramlar bort så borde det inte spela ngn roll (och använder du t-sprit till förvärmning ännu mindre betydelse, t-sprit behöver inte en veke för att brinna).

Har själv använt Omnifuel typ 2 en hel del och bara du förvärmer ordentligt går det fint med fotogen.

Jag brukade som steg 1 öppna kranen lite tills jag såg att bränsle kom ut ur munstycket. Stängde. Sen förvärmde jag med t-sprit tills det bränsle som fanns i systemet förångades och började brinna med blå låga och reaplansljudet. Och då är det säkert att vrida på, långsamt.

Efter att ha gjort så några gånger hade jag fått in känslan för hur lång förvärmning som behövdes och då skippade jag steg 1.

//J
 
Primus Omnifuel är svårare att få att brinna bra och kräver mycket förvärmning samt reglerområdet är inte speciellt imponerande - speciellt om man jämför med hur Optimus Nova och dess efterföljare fungerar.

Huvudproblemet i Omnifuel är värmeförsörjningen till bottendelen där förgasningen sker - det är svårt att få dit värme i tillräckligt mängd - både vid förvärmning och när man eldar med låg pådrag - ligger inte pådraget så att lågan är efter koppens väggar hela tiden så är värmeförsörjningen mot förgasardelen dålig då dess ben är alldeles för tunna och långa för att transportera den värmemänden som egentligen behövs vid lägre pådrag och koppens väggar inte längre är självlysande röda - typ.

Att det bara brinner under brännplåten ger inte tillräcklig värme för hållbar sjudning med Omnifuel.

- klassiska testet för sjudning är att koka ris i 20 minuter enligt recept och vattenmängd utan att det blir brunt i botten... det är inte mycket pådrag efter uppkoket som behövs för detta och minsta för mycket så kokar vattnet för fort bort och det är brunbränt i botten efter stipulerade tiden...

Optimus har klarar det bättre med sin Nova/Polaris med extra kylflänsar som tar upp värme vid låga pådrag och därmed kan hålla en mycket svag låga i lång tid utan att förgasningen upphör - Dessutom har man lyckats med konstycket att inte behöva byta munstycken i området från lätta (gasol/bensin) till tyngre bränslen men med begränsningen att de inte fungerar bra över 4000 meter höjd istället (då måste man ha smalare borrning på munstycke)

Har också kommit fram att gasmunstycket i Primusbrännarna är det bästa för gasol (gasol skulle egentligen behöva ytterligare en storlek större IMHO) och bensin medans bensin med bensinmunstycket brinner för magert för att vara riktigt stabilt i havsnivå och får en låga som är onödigt vindkänslig vid lägre pådrag - skulle tro att de rekommenderade användningarna är tänkta för 500 - 1000 meters höjd för att vara optimala. Höjden över havsnivå har alltså betydelse i valet av munstycke och man skall inte gå blint på rekommendationerna som de enda gällande.

- Det är inget farlig att prova olika munstycken fram och tillbaka - titta på hur lågan ser ut och finns det mer än enstaka gula toppar i långan då och då, så kan man prova med en storlek mindre munstycke - verka det brinna väldigt blått helt utan spår av gula toppar och 'fräsigt och hårt' och lätt blåses ut, dvs. mager låga - prova en storlek större på munstycket.

På 4000 meters höjd kanske man får köra gasol och bensin på fotogenmunstycket för att brinna utan för mycket gult i lågtopparna pga. den tunnare luften (och därmed risk för CO-bildning vilket blir allt viktigare att undvika ju högre upp man är då man tål allt mindre av det från matoset och köksavgaserna som blåser på en från egna och andras kök - och i värsta fall kan starta höjdsjuka hos någon i gruppen och man får omedelbart vända och ned till lägre höjder igen).
 
Senast ändrad:
Omnifuel är ett extremkök skulle jag nog säga, det funkar bäst på full gas med en panna snö ovanpå. Finlir är svårare men det går med lite pysslande. Att pröva olika munstycken är en god ide. Gasdrift på sommaren fungerar till det mesta, men koka ris har jag bara gjort enligt principen stormkoka till vattnet kokat in och sedan ställa på eftervärmen i 15-20 min.

//J
 
Beträffande Primus Omnifuel, det första som jag har funkar jättebra med bensin, gasmunstycket och en tystbrännarhatt. Inga problem med den modifikationen. Sjuder utan problem, lågan blåser inte ut så lätt. Har kört i flera år nu och är nöjd. Men man bör göra dessa modifieringarna då.
 
Kan tänka mig att tystbrännarhatt säkrar värmeflödet bättre ned mot förgasardelen vid lägre pådrag än öppen kopp då om lågorna inte stryker efter koppsidorna i sista fallet så blir det ingen värme ned, typ.
 
Hade möjlighet att ta mig ut i bushen nu i mellandagarna för lite övernattning och ”empiriska studier” med primus’et.

Gick över förväntan mycket bra! Jag hade inga problem att tända köket, tack vare alla tipsen man fick från alla.

Körde med Biltemas lysfotogen som bränsle och använde t-röd till förvärmningen.

Använde mellan 20-30ml t-röd till förvärmningen.

Vädret var inte jätte kärvt men kvicksilvret låg mellan 5-6°C på dagen och 2-3°C på kvällen/morgonen med lite regn och snålblåst på det.

Jag har inte ännu fått hem min brännarhat jag beställt från Quietstove så jag misstänker att det hade påverkat förvärmningen med att jag hade behövt köra längre tid/mer t-röd för förvärmningen.

Köket sotade knappt något heller i själva brännarkoppen endast lite förkolning/sotning har skett på förvärmnings kudden.
Är väldigt nöjd med resultatet och med köket.

Har tänkt att i framtiden testa lite om jag kan minska på mängden t-röd för förvärmningen beroende på väderleken. Någon som har testat detta innan, som kan dela med sig av lite erfarenheter?

Nu när jag va ute så fyllde jag brännarkoppen tills det t.o.m rann över en gång, jag fyllde då koppen med runt 30ml t-röd.

Är det någon som äger ett Optimus Nova med lite vetskap om hur mycket förvärmning det krävs för köra det på fotogen?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips