O-ringar till Primus LITE+

Var kan man köpa O-ringar som passar till brännaren för Primus LITE+ förutom hos Primus där O-ringarna kostar 49 kr och frakten kostar 59 kr vilket blir 108 kr? Det känns lite väl saftigt för ett par små O-ringar.

Vad är det för dimension på dessa O-ringar? Jag vill helst inte pilla loss den som nu sitter i brännaren för att inte riskera att skada den innan jag har minst en i reserv.

/Birger

Kan möjligen Fogas ha sådant här? De har ju ett gäng servicesatser till en mängd både optimus och primussatser? De brukar vara väldigt duktiga med dimensioner och sådär när jag varit i kontakt med dem om reservdelar till gamla kök.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om du går in i en friluftsbutik eller köper dom tillsammans med någon större order, får du 4 oringar för en stor stark.
Ja det är förbannat dyrt. Men oringarna håller LÄNGE!

/John

Det är inga problem för mig att besöka någon fysisk friluftsbutik då jag bor i Stockholm och har ett flertal att välja bland. Men en sökning på "nätet" ger inget besked om någon fysisk friluftsbutik som säljer dem. Och i dessa Corona-tider försöker jag i möjligaste mån undvika fler besök än absolut nödvändigt i fysiska butiker.

Primus har dem i lager, men jag betalar inte 10 kronor mer för frakten än för produkten. Och jag behöver inget annat från Primus, åtminstone inte för tillfället.

Jag letar vidare. Och väntar på ett förhoppningsvis positivt svar från Fogas.

/Birger

Fogas är mycket bra. Hade en del kontakt med dem nyligen och fick massa hjälp för att renovera ett gammalt Primus 2063 kök. Köpte en slang, några o-ringar samt några packaningar. Jätte bra men frakten sköttes av DHL (som fogas uteslutande använder) och var på 99:-
Fogas kommer garanterat ha O-ringarna men du får nog ringa och beställa och försöka få dem att skicka det som ett brev om du vill komma undan billigare än hos Primus.

Rullar du ut O-ringen och mäter den med skjutmått så har du dimensionen, Biltema har O-ringsatser med metriska och tum O-ringar och då får du ett livstidsförråd.

go tur

Jag är ny på gastubar, men är det lätt att dom går sönder? Är det många som har med sig en reserv på sina äventyr?

Jag är ny på gastubar, men är det lätt att dom går sönder? Är det många som har med sig en reserv på sina äventyr?

Själva gasbehållarna är antagligen väldigt stabila och hållbara och går troligen väldigt sällan sönder under förutsättning att de inte utsätts för avsiktligt, hårdhänt och överdrivet våld.

Utan att ha någon större erfarenhet av O-ringar specifikt avsedda för gaskök håller jag för troligt att den "skjuvning" av gummit som sker vid på- och avskruvandet av gasbrännare på gasbehållare är betydligt skadligare för O-ringar än när de bara utsätts för tryck.

Det är dock rimligt att anta att de håller för flera hundra, kanske för flera tusen, på- och avskruvningar utan att mista sin funktion och medföra något gasläckage.

/Birger

Själva gasbehållarna är antagligen väldigt stabila och hållbara och går troligen väldigt sällan sönder under förutsättning att de inte utsätts för avsiktligt, hårdhänt och överdrivet våld.

Utan att ha någon större erfarenhet av O-ringar specifikt avsedda för gaskök håller jag för troligt att den "skjuvning" av gummit som sker vid på- och avskruvandet av gasbrännare på gasbehållare är betydligt skadligare för O-ringar än när de bara utsätts för tryck.

Det är dock rimligt att anta att de håller för flera hundra, kanske för flera tusen, på- och avskruvningar utan att mista sin funktion och medföra något gasläckage.

/Birger
Aha, antagligen kan när man börjar se den spricka så kan man sätta den på plats och sen funkar det lite till? (Ifall man är ute på fjället menar jag, sen byter när man kommer hem)

Senast ändrad:
Så fort O-ringen börjar fransa sig det allra minsta vill jag kunna byta ut den. Det är därför jag vill ha med en i reserv. Man vet ju aldrig när det kan tänkas hända. Och då kan det vara för sent.

/Birger

Det kan inte hända särskilt mycket annat än att gasen som läcker ut antänds av köket och det blir litet okontrollerad förbrukning av gas. Man får hålla fingrarna borta och naturligtvis se till att inte laga mat i tältet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips