Stekpanna till ett Trangiakök

Hej!
Jag impulsköpte en stekpanna igår som jag tänkte ha till mitt Trangiakök men den liksom passar inte ovanpå - den halkar liksom bara hit & dit oavsett om jag vikar upp de tre ”hakarna” eller ej…

Visst är det meningen att man ska kunna använda en stekpanna ovanpå köket? Köpte jag fel fabrikat/modell bara?

Cheers!
Rikard

6681A7C1-EAE1-4954-9673-C133AC6A7B13.jpeg
 
Senast ändrad:
Locket på Trangia köket är ju även en passande stekpanna så det är första optionen och ger den mest kompakta transportlösningen. Sedan har Trangia även andra stekpannor i sitt sortiment som borde funka.
Den stekpanna du har på bilden har en helt annan form och diameter som gör att den inte passar i "hakarna".
 
Hej!
Jag impulsköpte en stekpanna igår som jag tänkte ha till mitt Trangiakök men den liksom passar inte ovanpå - den halkar liksom bara hit & dit oavsett om jag vikar upp de tre ”hakarna” eller ej…

Visst är det meningen att man ska kunna använda en stekpanna ovanpå köket? Köpte jag fel fabrikat/modell bara?

Cheers!
Rikard

Visa bilaga 38456


Nu vet jag inte vilken modell du har på köket men jag misstänker du är ute efter detta locket som passar till trangia-köket:
Stekpanna 25 - Trangia
Stekpanna 27 - Trangia
 
Det där ser inte ut som en trangia stekpanna och därför passar den dåligt. Trangiaköket är optimerat för den egna stekpannan som dubblar som lock.

/Patrik
 
Håll då koll på att Trangia 25 är det stora köket och 27 är det lilla.
Förvirrande kan jag tycka.
Och köp inte den teflonbelagda stekpannan. Trots att jag varit försikt med min ser den hemsk ut, och då har jag ändå bara haft den sedan 1973.
 
Här har du sortimentet och läs det finstilta eller använd filterna, för att se vad som passar med/till vilket kök:

/Patrik
 
Till skillnad mot gundj så har jag haft min teflonpanna till 27 köket sedan milleniet var nytt. Samma regler som hemma, inga metallredskap i teflonbelagt, steker inget med ben, typ fläskkotlett (å andra sidan hur ofta har man det på vandring...).
 
Jag har en liten gjutjärnsstekpanna till min T25 (större köket). Det är en stekpanna på lite drygt 20 cm, Lodge 8,3 tum.

Stekpannan har två handtag och har perfekt balans mellan kärlhållarna på köket. Hela stekytan blir jämnvarm, men handtagen blir också varma. Två små servetter till vardera handtag löser problemet med värme.

Stekytan är mindre än T25 original stekpanna och kan närmast jämföras med T27 stekpannans stekyta. Gjutjärn väger också betydligt mer än andra alternativ. MEN fördelen är att det är enklare att steka i en gjutjärnspanna med jämnare värmespridning. All utrustning har sina nackdelar och fördelar.

Personligen så tycker jag att Trangia Duossalstekpanna fungerar bäst på köket och är lite enklare att använda än standard alu pannan. Duossal tål också användning av metallredskap.

Funderar på att köpa en Trangia non-stick stekpanna med löstagbart handtag. Dessa stekpannor har en tjockare alukärna och är större än de stekpannor som följer setet.

Genom att handtaget är löstagbart så är det möjligt att packa den större stekpannan utanpå köket och dra packbandet runt om.

Någon som prövat denna non-stickpanna och har synpunkter på den?


Detta är den gjutjärnspanna som jag använder till T25:

 
Jag har trangias stekpanna med fällbart handtag till T25. Det köket är tänkt för kanot, bil, ta med till grillplatser etc så vikt och volym stör inte. Användningen har tyvärr varit begränsad men det funkar bra det lilla det varit igång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Livetiskuggan Steka mat rostfri stekpanna Kök och brännare 60
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Peter77 Trangia triangel med trangia 25 stekpanna Kök och brännare 0
zaipper Trangia 27 stekpanna på 25 stora kitteln Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
ekis Bra stekpanna för utekök? Kök och brännare 10
nvavargen Stekpanna Kök och brännare 32
pelka stekpanna på toppmont bränn. Kök och brännare 3
honkydory Stekpanna med 15cm innermått? Kök och brännare 8
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
AndersL69 Stekpanna (skogspanna) Kök och brännare 8
MBac Fastbränt i Trangia-stekpanna Kök och brännare 4
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.