kök och kokkärl för matlagning

jag vill börja laga mat igen istället för att bara hälla vatten i påse. nu har jag ett eta express och det är därför aktuellt med en helt ny lösning. jag letar efter ett gaskök som står på marken (ej topmonterat, det finns säkert en bra term för det) som har en bred låga. jag har fastnat för firemaples variant med förvärmare:

http://www.packalatt.se/fms118-volcano-gas-stove-p-118.html

har någon erfarenhet av detta kök? men har även tittat på optimus kommande. priset verkar dock vara betydligt högre och jag kommer gärna billigt undan. primus express spider verkar dock ha en ganska koncentrerad låga, eller har jag fel? gör jag rätt som letar efter ett kök med bred låga. msr's kök går antagligen bort pga prislappen om ingen övertygar mig om att de har vad jag söker efter. är något av dessa kök trubbigt i justeringen av lågan?

sen så letar jag efter kokkärl som ska räcka till två-tre. har tittat på optimus:

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUSTERRALITEHEKASTRULLSET

som är billigt och inte allt för tungt. men en räfflad panna, varför det? och jag kommer nästa lika billigt undan genom att köpa trianga. de är dessutom ganska lätta eftersom de är så enkla. är det stor skillnad på HA och non-stick när det kommer till att sprida värmen jämt och minska risken att bränna vid? har någon något annat förslag?
 
Vill du "laga mat" är det svårt att slå Trangia med gastillsats och dess möjlighet till att finreglera lågan, stabilt och bra vindskygg. Börjar man dessutom räkna på vikterna (kök+vinskydd+kokkärl) är Trangias UL varianter konkurrenskraftiga speciellt om man inser man har två kastruller som är rätt praktiskt många gånger om man vill laga mat och bra lock/stekpanna.
Titta på T27 för 1-2 pers och för 2-3 pers T25. Ett T25-3UL väger komplett med gasbrännare 950g.

Kastruller med värmeväxlare blir oftast för varma i botten kring värmeväxlaren, varför de inte är lika bra att "laga mat" i. Du bör titta på släta kastruller.
 
hejsan
stirra dej inte blind på prislappen, kvalitet kostar och brukar bli billigare i långa lopppet.
har bla ett MSR windpro - är mycket nöjd , köpt begagnat. -flaskan stående eller uppochner..
till det använder jag antingen PRIMUS eta power pot 1,0. eller ett TATONKA 1,6.
eller båda, 220gr gasflaska ryms i etan och köket i tatonkan.

ETAn är snabb och enkel att göra ren, TATONKAN är rostfri och funkar ju även bra över elden, locken till båda används som stekpanna..

vänligen nils
 
vilken av triangas varianter bör man välja, HA eller non-stick? eller bara aluminium, tänker mig att det måste bränna. och hur fungerar det att steka på stekpannan som sitter väldigt högt upp?
 
Jag använder vanlig aluminium då kastrullerna är lätta att göra rent med en liten bit scotch brite som disksvamp om något sitter fast. Är själv ingen vän av non-stock beläggningar då dessa snabbt blir skadade eller släpper (möjligen undantag för stekpannan). Kastruller skulle jag aldrig köpa non-stick. HA eller ren aluminium är en smaksak.
Då värmen är lätt att reglera med gasbrännaren, är det sällan man bränner fast något om man rör lite och inte kokar torrt.
Med den nya gasbrännaren som säljs idag funkar det att steka i pannan, men det går åt ganska mycket gas. Blir mest om man fått upp lite fisk på turen:)

Ett tips: Jag använder en liten slev från danska Rosti för att röra med (minsta modellen). Den är gjord i melaminplast (=tål värme) och har en lite planare yta närmast botten som gör den lämplig att röra i kastrullerna med. Finns i butiker som säljer husgeråd, kostar 29kr och väger kring 20g
 
Senast ändrad:
hejsan
undrar hur optimus kom fram till att kunderna ville ha sina ägg, pannkaka, och sitt bröd "vågigt" ??:cool:
kanske blir lite besvärligt att karva ur "vågor" ur stekspaden så den går att använda ;)
undrar nils
 
(...) jag letar efter ett gaskök som står på marken (ej topmonterat, det finns säkert en bra term för det) som har en bred låga. jag har fastnat för firemaples variant med förvärmare:
http://www.packalatt.se/fms118-volcano-gas-stove-p-118.html
har någon erfarenhet av detta kök? men har även tittat på optimus kommande. priset verkar dock vara betydligt högre och jag kommer gärna billigt undan. primus express spider verkar dock ha en ganska koncentrerad låga, eller har jag fel? gör jag rätt som letar efter ett kök med bred låga. msr's kök går antagligen bort pga prislappen om ingen övertygar mig om att de har vad jag söker efter. är något av dessa kök trubbigt i justeringen av lågan?
Jag har använt Fire Maples brännare till tillagning av egenhändigt torkad mat och är hittills jättenöjd. Välgjorda trots den slimmade vikten, stabila kastrullstöd och välspridd lättreglerad låga. Brännaren funkar därmed trots sin "minimalism" fint ihop med litet vidare/större pannor.
Jag har mest använt titanversionen 117T utan förvärmningsslinga, denna säsong även den toppmonterade 116T, men har nu även skaffat 118, som tycks vara precis lika välfungerande.
Tycker som framgår ovan att du gör alldeles rätt som letar efter en brännare med bred låga.
(...) sen så letar jag efter kokkärl som ska räcka till två-tre. har tittat på optimus:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OPTIMUSTERRALITEHEKASTRULLSET
som är billigt och inte allt för tungt. men en räfflad panna, varför det? och jag kommer nästa lika billigt undan genom att köpa trianga. de är dessutom ganska lätta eftersom de är så enkla. är det stor skillnad på HA och non-stick när det kommer till att sprida värmen jämt och minska risken att bränna vid? har någon något annat förslag?
Jag har efter mycket letande kommit fram till att inget kan slå Trangiagrytorna vad gäller förhållandet vikt/volym. På köpet får man grytor med optimala proportioner: stabila, lätta att röra om i och hålla värmen. Passar bra ihop med FM-brännarna.
Med resp. stekpanna får man ett set med 1+1 l-kastrull som väger 240 g (27-serien) resp 1,5+1,75 l som väger 348 g (25-serien). Alltså fortfarande påtagligt lättare än Terra-grytorna (och med oräfflad panna ;)).
Välj HA, de är hållbarare än "bara" alu utan att väga ett gram mer. Faktiskt även lättare att hålla rena och svårare att bränna vid maten i.
Non-stick är väl fråga om tycke, smak och matlagningsrutiner, men själv ser jag ingen större mening med det. Väger mer, slits fort och lär inte vara helt hälsosamt. Sådana beläggningar har uppfunnits för bantare som vill steka fettfritt, men ute på vandring är ju målsättningen snarast den motsatta! Jag kör med extra large smörklick i stället ;).
Vill man skava bort ytterligare några tiotals gram (och packutrymme), så går alla dessa kastruller utmärkt att hantera med tamojen till Minitrangia, som bara väger 18 g.

Optimus skryter med "värmestrumpan", men en bättre grytmysare gör man lätt själv av ett gammalt liggunderlag; ännu bättre av ThermoReflekt. Vissa byggvaruaffärer säljer/skänker bort spillbitar så man slipper köpa en hel rulle, men hittar du ingen sådan, så går lagom stora bitar att köpa till rimligt pris här.

Till slut skall jag motsäga mig själv ;): combot FM-brännare + Trangiagrytor spar mycket vikt för den som, liksom jag, vandrar ensam och hatar att bära tungt. Mitt senaste "kök" bestod av en FM 116T, en 27-gryta, en Minitrangia-tamoj, grytlock av pajform och vindskydd/reflektor/grytmysare av ThermoReflekt, och vägde sammanlagt knappa 170 gram. MEN: är ni fler att dela vikten på, vill ha fler och större grytor, stekpanna etc, så sjunker ju den relativa viktvinsten gentemot ett komplett Trangiakök med gasbrännare - som faktiskt trots allt är mest stabilt och lätthanterligt att laga mat till många i.
 
vilken av triangas varianter bör man välja, HA eller non-stick? eller bara aluminium, tänker mig att det måste bränna. och hur fungerar det att steka på stekpannan som sitter väldigt högt upp?

Jag köpte Non-stick i våras, av Triangias, med gas.
Jag har använt det ett 5-10 ggr i år och stekt pannkakor till hela familjen med gäster (ca 4 vuxna och 2 barn). Det har fungerar kanon. Har preppat en 1,5L PET flaska med pannkakssmet hemma.

Enkelt att rengöra, men man bör nog vara lite försiktiga och använda plastbestick.
 
Jag är själv inne på att skaffa ett nytt gaskök och står i valet och kvalet mellan FMS-118 eller Primus Express Spider. Jag fann en sida som visar hur FMS köket "spottar" när gastuben körs uppochner, vilket skulle bero på att förvärmningsslingan är något för liten för att kunna hantera flytande gas helt perfekt. Om det stämmer så blir det nog ett Primus som har betydligt större förvärmning.
http://blog.hillmap.com/2013/01/fire-maple-fms-118-sputters-in-cold-vs.html

Som vinterkök så har jag mitt Omnifuel och använder bensin eller fotogen men det går även helt perfekt att köra med gas och ställa tuben uppochner, det spottar inget, men det är stort och tungt.
 
Nu skrev du iofs att du ville ha ett nytt gaskök men jag kan iom att "du ville börja laga mat igen" inte låta bli att slå ett slag eller två för:

Trangia med multifueltillsats
alt
Primus ETApower

Har själv ett Trangia 25 med Multifueltillsats men jobbat mycket också med Primus ETApower.
Jag kör oftast bensin på vintern och gas på sommaren med dom.

Visst, något tunga och stora men just för "riktig matlagning" tycker jag det är två väldigt bra kök. Stora, lätta att göra rent, räcker lätt till 2-3 personer och tillåter att man kan vara något mer kreativ med matlagningen i fält. ETApowern har en trevlig termoslösning, packväskan funkar som termos till kokärlet, vilket gör att man kan laga en del av måltiden, varmhålla medan man gör nästa del, kul o trevlig lösning.

Smaklig måltid!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.