Egentillverkade kokkärl

Hejsan!
Jag söker information om hur man tillverkar och använder egna kokkärl i naturen. Jag har hört om kokkärl gjorde av näver och täljsten, vad finns det för fler alternativ?
 
kokgrop, man eldar i en grop med sten, sedan lägger man i det som skall kokas, täcker över och plockar ur ett par timmar senare, funkar bra med alla fast föda. klassiskt scouttrix

skinnkastrull, 4 pinnar på dryga metern, bind en fyrkantig bit hud i varje pinne, fyll huden till hälften med vatten och lägg i varma stenar för att få vattnet att koka. klassiskt indiantrix, tror egentligen att det ska vara buffel om man vill vara traditionalist..
 
Senast ändrad:
Ta med en korp, hacka lite sten, hoppas du finner järnmalm, bygg en masugn och få fram järn, gjut kokkärl. :)
450px-Korp.jpg
 
kokgrop, man eldar i en grop med sten, sedan lägger man i det som skall kokas, täcker över och plockar ur ett par timmar senare, funkar bra med alla fast föda. klassiskt scouttrix

skinnkastrull, 4 pinnar på dryga metern, bind en fyrkantig bit hud i varje pinne, fyll huden till hälften med vatten och lägg i varma stenar för att få vattnet att koka. klassiskt indiantrix, tror egentligen att det ska vara buffel om man vill vara traditionalist..

Det var två intressanta alternativ! Det måste jag prova på, vore väldigt roligt att kunna. Du råkar inte veta hur man gör ett kokkärl av näver?
 
En korg eller ask av näver att ångkoka livsmedel eller baka bröd i var nog vanligt förr. Men ett "kokkärl" av näver, hur tänker du då?
Nyfångad fisk, rensad och fylld med örter, virat in i mossa eller blöta tidningar och bakat direkt på en glödbädd är väldigt enkelt och gott. Kolla Ray Mears för mer tips. Annars brukar en variant på fukostägg i påse impa på polarna.
;)
 
I Yngve Ryds bok "Eld" beskrivs hur samer tillverkade kokkärl av näver bla för kaffekokning. Kommer inte riktigt ihåg hur det gick till, det var ett tag sedan jag läste den och har den för tillfället utlånad. Tror att boken finns att låna på biblioteket.

Erik.
 
I teknikåldern bör inte navkapslar underskattas......dock ej av plast.
Annars går det bra att koka i plastflaska och pappmugg.....
 
Lerkärl

kan man tillverka och bränna själv.

Burkar ifd konserv eller dryckesburkar som slängts brukar finnas att tillgå.

Thure
 
I Yngve Ryds bok "Eld" beskrivs hur samer tillverkade kokkärl av näver bla för kaffekokning. Kommer inte riktigt ihåg hur det gick till, det var ett tag sedan jag läste den och har den för tillfället utlånad. Tror att boken finns att låna på biblioteket.

Erik.
Utdrag ur Yngve Ryds förträffliga bok
" Jag har kokat kaffe i en låda av näver. Det var en konstig tid när jag var ung rendräng, när vi vallade renarna fick vi med oss kaffe men inge panna, så då kokade vi i näver. Man viker ett näversjok så att det blir en låda, utan att skära ngonting, då blir det vattentätt. Lådan ställs direkt på elden men tar ändå inte eld. Om det finns glöd får lådan stå på glöd, men vi ungdommar brydde oss inte om att vänta på glöd utan kokade direkt mot elden som den var. Nävern tar inte eld, bara det är vatten ända till översta kanten så går det bra. Kanterna är "mest nogast", om vattnet är lägre så rullar nävern ihop sig och då rinner vattnet bort, har jag sett. Just när kaffet börjar koka ska man också hälla en kopp vatten i lådan, för att dämpa så kaffet inte bubblar över innan man hinner lyfta det från elden. "
" Det var ett mycket gammalt sätt att koka vatten. Det är så enkelt att man tror att det är slarv på något vis, men det är det inte. Vi kokade så jävligt mycket kaffe med näverlåda.
Nilas Tuolja
 
Det låter som ett par helt grymma alternativ. Ska absolut kolla upp det som nämnts i tråden närmre.

Tänk er en människa som flyttar ut i skogen helt utan andra hjälpmedel än de som naturen erbjuder. Han eller hon ska då upprätta en permanent bostad som är funktionell året om. Vad äter människan då, och hur tillagar hon sin mat? Visst, man kan leva på vass, rötter, bär och så vidare, men iochmed att hon ska bo där permanent tänker jag mig en stadigare kost. Samlar hon på sig ett näringsförråd eller lever hon för dagen? Vill någon filosofera med mig här i tråden om hur människan inte bara överlever, utan dessutom skaffar sig en vardag?
 
Jag tror man kan ta en ödmjuk avstamp i tanken att de människor som levde så förr hade en 10-15 års stenhård överlevnadsutbildning med sig. Ändå klarade de sig knappast någon längre tid själva utan var beroende av en större grupps samlade kunskap och resurser. Det allra mesta av den kunskapen är borta och vi får nog inse att vi är nästan lika stora nollor på överlevnad som stenålderns människor var i datakunskap.
Men det hindrar förståss inte att vi försöker lära oss lite igen.
 
Ett ställe ni ska besöka är BAUHAUS, de har ett otroligt sortiment för gördetsjälvare, jag trodde lämge att det var ett dyrt skitställe där man bara köper billiga kampanjvaror.
Men en dag så trattade jag runt o botaniserade bland vingmuttrar, galler, gängstänger, olika breda syntetband, rep, linor, hängmattenät (trädgårdsnät), kedjor, nitar, kardborrband i de flesta utföranden o färger, aluminiumplaåtbitar, nitar, popnitar, öljetter med stansdynor till för tarptillverkning, järnplåtbitar, järnnät, rf nät, durkplåtbitar, stänger, rör i olika längder o dimensioner, mmm jo de fanns material där som om man är lite händig o har lite verktyg o en symaskin så kan man plocka ihop vadsomhelst som går att använda i skogen.
Funderade på att köpa 100 kg stålull o virka mig en spise´l till vårat kök hemma...
Näe, skämta de bara, men plåt att knacka ut med kulhammare en stekpanna o andra kokkärl fanns det, så då klasse i sjön inte har så mycket av de här bitarna kvar kan jag rekommendera en noggrann titt i alla hyllor på BAUHAUS, det här har jag betalt för att säga, men jag gör så själv...
(ännu ett skämt, det första alltså)

Ett bra städ eller en lämplig stubbe som mothåll när du bankar ut din kastrull eller stekpanna kan vara bra o ha.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.