Kök och kokkärl

Hej här kommer lite frågor och kommentar.

#1 Har någon lyckats smälta sin trangia kastrull av aluminium i öppen eld eller med ett kök.
Det förs nu och då fram synpunkten att trangias alu kärl riskerar att smälta vid bruk i öppen eld. Jag har använt dito utan problem men jag antar att det beror på att jag normalt inte sätter kärlet på varmaste platsen.

#2 Gör jag ett tankefel. Trangia titan i stora stekpannan har föreslagits på några ställen som en av de bätre alternativet att minska vikten om man behöver en stor stekpanna - Fungerar den verkligen att steka i. Stor diameter och tunt matrial med sämre värmeledningsegenskaper än tom stål. Om stekpannan inte fungerar att steka i så vinner man betydligt mer vikt genom att strunta i den - ta med ett lock eller gör ett kombinerat lock och vindskydd av al-folie.

Gillar inte teflon och för mig skulle trangias 1.75 l kärl vara mitt 1:a handsval för kärl i titan - stort kärl (= viss vikt vinst jämf med alu) och kärlet som passar bäst för snösmältning om man bär med sig 1.5 och 1.75 l kärlen.

Stekpanna 27 (den lilla) passar som lock till trangias 1.5 l kastrull.
Trangias 1.5 l kastrull passar i MSR Stowaway pot 1.6l (Mycke tung men trevlig), dvs 0.9 l kaffapannan bör även passa.

#3 Någon som provat Primus Gourmet Saucepan 2.9 L - kastrull i rostfritt stål med lock och hänkel: vikt 493g enligt uppgift.
Jag har tittat runt lite i forumet letar efter alternativ till trangias 2.5l alu scout grytan - deformeras tydligen lätt och locket är inte särskilt förtroende ingivande, vikt 395 g.

#4 Många verkar bygga in sitt allbränsle kök i trangia men det verkar inte som om någon försökt bygga en lättviktsställning till Kap köket - Kap utan trangia!

Har inget Kap kök själv och inte någon intention att köpa det då jag använder andra kök.
Primus topbrännare - lätt och liten, går att flyga med.
Optimus Hiker 111c - nyinköpt för storkök och åretrunt bruk.
Trangia 25 - bra att ha kvar, sålt min egen 27 - för små kärl.
Optimus OO - rolig och vacker.

#5 Jag har sett att Optimus Hiker 111c diskuterats på några ställen och bla priset på den. Kostar 995:- på utebutiken i Umeå - de har den ej på lager men tar hem den på en vecka.
 
japp, den smälte

Ja, det är väl inget jag är stolt över, men jag lyckades klanta till det med en trangia-aluminiumgryta i somras. På paddelturen skulle vi på min födelsedag baka tårta över ett whisperlite-kök. Vi la ett par små stenar i botten på grytan, och sen den lilla kakformen på stenarna. Efter kanske tio minuter luktade det bränt så jag tog av grytan och ställde den på gräset. Hål i botten! Grytan hamnade i sopsortering.

På polarens msr dragonfly gick det dock bättre. Det går ju att reglera lågan riktigt bra, så det blev faktiskt kaka till slut.

Sensmoral: ska du fylla år på turen - ta med reglerbart kök.
 
Hej,

Intresant att höra om din upplevelse med försök till att baka en födelsekaka. Jag har lite funderingar om hur man kan bygga en "bakugn" med trangias kastruller som bas - ska kunna pakas ihop med kärlen och stekpannan. Mer för skoj skull än att jag skulle dra med mig det till fjälls - vid helgutflykter och bilturer skulle en bakugn av egen konstruktion vara kul att använda. Baserad på din erfarenhet får jag nog stryka aluminium som bottenplatta på systemet.

MVH

Magnus
 
Jag har använt Trangias 2,5 l kastrull i alu under många år. Den har hängt över elden, stått mitt i elden osv. Inga problem. Tror det blir annorlunda om det inte är vatten i den.

Trangias titanstekpanna använder jag också. Fungerar bra, men annorlunda mot andra material. Stekpannan är så tunn att den riktade lågan från mitt MFS hettar upp mitten på pannan på nolltid. Blir lätt för hett i mitten och inledningsvis för svalt runt omkring. Löses genom att inte dra på så med lågan. Brukar steka fläsktärningar:)

Enligt vad jag hört är det inte teflon i "nonstick" kastrullerna längre, utan taflon, vilket håller något bättre så länge man inte använder metallprylar för att röra om.

Raskesven
 
trangians vindskyd smalt

jo jag tror vi höll på koka någåt som verkligen tog tid, vi va på andra eller rentav tredje sattsen av bränsle då köket plötsligt började syda och rasade tillslut ihop till en dramatisk liten flamande hög med bråte.

skulle de kanske ha varit marmelad vi kokat =}
 
Smälter inte med mat

Jo, visst kan aluminium smälta i en varm låga, men inte så länge man har någon form av vätskebärande mat i den. Har tidigare många gånger "stormkokat" i aluminiumkärl över öppen eld. Förutom en ordentlig sotuppbyggnad (som faktiskt isolerar kärlet såsmåningom) så skadar det inte kärlet alls.
 
Re: Hej,

mabu; sa:
Intresant att höra om din upplevelse med försök till att baka en födelsekaka. Jag har lite funderingar om hur man kan bygga en "bakugn" med trangias kastruller som bas - ska kunna pakas ihop med kärlen och stekpannan. Mer för skoj skull än att jag skulle dra med mig det till fjälls - vid helgutflykter och bilturer skulle en bakugn av egen konstruktion vara kul att använda. Baserad på din erfarenhet får jag nog stryka aluminium som bottenplatta på systemet.

MVH

Magnus

Det ska va vatten också, inte bara stenar ;).

Då fungerar det (stenarna är bara till för stöd åt det inre bakärlet).

/J
 
Re: japp, den smälte

515442; sa:
Ja, det är väl inget jag är stolt över, men jag lyckades klanta till det med en trangia-aluminiumgryta i somras. På paddelturen skulle vi på min födelsedag baka tårta över ett whisperlite-kök...

I ABUs reklamtidning "Napp och Nytt" visade de någon gång på 80-talet hur man bakade matbröd i deras fiskrök. Man pusslade ihop delarna lite annorlunda än vid fiskrökning, lade i degen och gräddade limpan.
Fiskröken tror jag ser likadan ut idag, men jag vet inte om bakistruktioner ingår i bruksen.
Däremot är jag tveksam till om det inte smakar fisk om brödet ifall man använder samma rök till båda ändamålen.
 
Re: Re: Hej,

joru; sa:
Det ska va vatten också, inte bara stenar ;).

Då fungerar det (stenarna är bara till för stöd åt det inre bakärlet).

Vatten gör ju att temperaturen i ugnen aldrig överstiger 100 grader, vilket är lite tråkigt. Stenarna är till för att lyfta upp det inre kärlet från den heta botten. I en ugn skall det som tillagas värmas av den varma luften, inte av de ännu varmare väggarna.

Det där med vatten är nåt som man måste använda om man eldar på för hårt. Bakar man med ett trangia med spritbrännare så ska man hela tiden köra på sparlåga. Att elda på fullt med ett gas/bensin/fotogenkök är fullkomligt meningslöst (och riskerar dessutom att smälta kärlet).

Jag har två stycken sockerkaksformar med löstagbar botten som är ungefär 10 cm i diameter, till dem använder jag ringar utskurna av aluminiumburkar för att få upp dem från botten av grytan. Fungerar utmärkt att göra fransk äppelaka i t.ex. (bara man elda försiktigt).

Fast bästa ugnen med trangia får man om man ställer grytan i glöden och har glöd i stekpannan som är lock. Då får man övervärme också (det är så som en s.k. Dutch Oven funkar, fast de är av gjutjärn).

(Nej, det funkar inte med teflonpanna:)
 
Jag har utan problem (förutom sot) använt och kommer använda aluminium kärlen både i kök och i öppen eld. Men det förekommer kommentarer i olika diskutioner där det varnas för användning av trangias aluminium kärl i öppen eld. Jag var därför nyfiken på om någon upplevt att kärlen smält och kunde berätta om omständigheterna.

Johan du skriver att det ska vara vatten i kärlet trots ovanstående - har du egna erfarenheter eller någon bra referens för detta så är jag intresserad då det förenklar problemet.

Mycket riktigt borde det räcka med en måttlig effekt men de flesta brännarna ger en relativt koncentrerad värme mitt ovanför brännaren vilket borde kunna ge problem om man torr eldar under längre tid - att tänka vid en ev konstruktion av ugn. Var tar tiden vägen?





[Ändrat av mabu 2004-03-19 kl 22:27]
 
Det handlar ju helt enkelt om att aluminium har en lägre smältpunkt än stål (och titan). Har du provat att ställa in en tom läskburk i elden? Den försvinner på några sekunder och bara överdelen blir kvar.

Är man försiktig är det inga problem, det är om man är oförsiktig som risken är större.
 
#4 Många verkar bygga in sitt allbränsle kök i trangia men det verkar inte som om någon försökt bygga en lättviktsställning till Kap köket - Kap utan trangia!

Förlorar man inte själva iden med kap då?
Problemet med Kap är dock att man inte kan använda storgryta. detta iriterar mig ganska mycket.

//Oskar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 4
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.