Behöver tips på gas kök och brännare

Jag har länge varit konservativ och hållit fast vid mitt Tenol triangia men nu tänker jag ge gasol en chans. Jag har flertalet inflammerade muskler i mina axlar så låg vikt är av stor prio men viktigast av allt är stor pålitlighet. Köket ska klara av turer från 10 dagar vilket brukar vara standard för mig. Jag tänker mig ett kök för 1-2 personer.
Matlagningen består mestadels av att koka upp vatten till frystorkat samt gröt. Det är en fördel om det går reglera lågan för att koka upp pasta men inget måste.

Fungerar det med brännare som tex MSR Microrocket eller Snow Peak LiteMax Titanium Stove då det blåser? Tänkte ev kök från Evernew.
 
När jag behövde något lättare än Trangiat provade jag Pocket Rocket men tycker den är för vinglig och inte så vindtålig så jag slog till med ett Optimus Vega som har det mesta: vindtåligt, lätt och kan köras med gasbehållaren uppochner för att fungera i kyla. Däremot behöll jag kastrullerna från Trangiat då de faktiskt är riktigt lätta.
 
+1 på Trangia med gas om stabilitet och vindskydded prioriteras. Jag värdesätter att kunna laga mat både i tältabsiden och i ruskväder (regn+blåst) om så behövs.
För 1-2 personer fungerar T27 bra i storlek, så har du det större T25 kan du byta ner dig. T27-3 med gas väger komplett ca 785g, och lämnar du en kastrull hemma är du nere i ca 700g totalt.
Börjar du titta på andra kombinationer med brännare, vindskydd, gryta+lock mm adderas vikterna snart upp...

Vill du ha ett lätt fristående kök kan FMS-118 från Packalätt vara ett alternativ med sina 146g. Lägg till en Trangiagryta från T27 UL serien (80g), Stekpanna T27 UL (80g) som även är lock och en tamoj (grepp) 48g, samt vindskydd (kanske detta från Biltema (110g)) - totalt 464g.
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...l--och-stormkok/Vindskydd-for-gasolkok-37652/
 
Kan väl bara instämma med tidigare inlägg... trangia modell 27 med gasbrännare, någon liten smidig brännare typ pocket rocket, optimus crux så kan du kombinera varianter utifrån tur
någon form av vindskydd kan vara bra till de små brännarna!

som sagt trangias kastruller är är rätt lätta

annat tips kan vara primus fotstöd till gasbehållaren om du kör en liten brännare blir det mindre vingligt
 
Till krävande turer där pålitlighet är i fokus tycker jag att du kan komplettera ditt nuvarande kök med en gasbrännare. Mitt Trangia 27-1 med gasbrännare har aldrig strulat, och alltid gett mig varm mat och dryck.

Som prylnörd har jag provat diverse andra kök, men tycker inte att de håller måttet.

Sammanfattningsvis,

Kök där brännare monteras direkt på tuben är ofta vingliga och kräver ett ständigt meckande med vindskydd.

Kök med fristående brännare, dvs med slang till gastuben, fungerar hyggligt med det är tveksamt att du sparar speciellt mycket vikt i jämförelse med Trangiaköket. Förutsatt att du behöver två kastruller och en stekpanna. Vindskyddsproblemen existerar här med. Användaren "SMUX" här i tråden ger ett exempel på en kombination som väger runt 500g, mitt Trangiakök med gasbrännare väger ca 750g.
 
Mini trangia(kastrull+stekpanna), Optimus. Crux fotstöd och tamoj under 300g
;)
 

Bilagor

  • 20140526_225742.jpg
    20140526_225742.jpg
    30.1 KB · Visningar: 1,944
Jag har senaste tiden använt ett Fire Maple 117T som jag tycker fungerar riktigt bra. Bred låga så det låter inte så hemskt och bränner inte maten lika lätt som de med smalare svetslåga. Extra viktigt om man som jag inhandlat titankastruller innan man insåg hur dåliga de är på att sprida värmen.

Det köket har ganska vettigt reglering av lågan, är stabilt och tycker även att de som inte är toppmonterade är enklare att få vettigt vindskydd till.

98 gram är officiell vikt för brännaren (inser att jag inte antecknat min uppmätta vikt, men den var ganska nära), tillsammans med en 1.4 liters kastrull med stekpannelock från Alpkit a 168 gram och vindskydd från mitt Primuskök på 92g så håller sig vikten inom rimliga gränser.

Tycker även att jag lyckas få bättre bränslekonomi i detta kök än i min lilla toppmonterade svetslågabrännare eller mitt Primus Omnilite.

Så kan helt klart rekommenderas.
 
Själv är jag mycket nöjd med mitt primus Eta Solo som väger ca 400 g inkl brännare och kastrull. Köket är inte gjort för att lagas mat i, men har väldigt snabb kok-tid på vatten (2-3 min / liter) och rymmer ca 1 liter. Köket har dessutom en värmeväxlare som ökar värme-effekten. Just exakt hur mycket har jag inga källor på (har inte kollat) men som högst o-vetenskaplig jämförelse klarade jag mig med 100 g gas till 7 dagars matlagning (frukost, lunch, middag) under förra sommaren på kungsleden. Då kokade jag endast upp vattnet och använde det sedan för att blötlägga min torkade mat. Dessutom kan jag tillägga att modellen är uppdaterad för i år och heter numera Eta Lite och väger 355 g. Vi var två stycken som delade på köket vilket var inga problem (och förbrukade 100 g gas / person / vecka för att klargöra).

Slutsats: Köket väger mer än en kastrull + vanlig brännare men i gengäld klarar man sig på mindre gas.

~Slif
 
Tack för alla tips.
Jag tittade på köket från packa lätt vilket kändes som nå Kina strul.
Triangia låter som en lovande lösning..
Jag har börjat kika på kök som är mera rena vattenkokare för att få ner vikten.
Primus Eta Lite låter intressant. Håller det samma klass som de väl beprövade MSR Reactor 1.0?
Fungerar Primus modellen till vinterbruk och hög höjd?
Jetboil zip några erfarenheter?
 
Tack för alla tips.
Jag tittade på köket från packa lätt vilket kändes som nå Kina strul.
(...)
Jag har använt både den markstående och den toppmonterade versionen av FM under nu flera år, genomsnittligt under 3-6 veckor/år, och känner inte igen mig i beskrivningen "nå kinastrul". Hittills inte minsta krångel, välgjorda (precision mellan delar etc), samt inte minst, och till skillnad från många andra, en lättreglerad, jämn, bredstrålande låga som man verkligen kan laga mat på. Bästa brännarna jag haft, Trangia-dito inbegripen (och jag har lagat mat på gaskök i snart tre decennier ;)).

Till dessa bredstrålande brännare passar enlitersgrytan från den mindre Trangian (15 cm i diametern) utmärkt, och den väger bara 80 g. Med tamoj från Minitrangia (18 g och bättre än den vanliga tunga), pajformslock och dito vindskydd har jag ett komplett kök, som väger ca 170 g i toppmonterat utförande, och 50 g mer i markstående.
 
lånar denna tråd lite

Jag själv söker nytt kök, eller kärl för att vara exakt.
Äger idag en föregångare till Optimus Terra Weekend (mitt har dock inge värmeväxlare eller lock med kanter)
Jag söker nu då ett större set kärl. ett eller två kärl har jag inte bestämt mig för. Men jag har däremot kollat in Optimus Terra HE som jag tycker verkar schysst. Vad säger ni om de kärlen? eller har ni annat bra tips i samma prisklass?

Som brännare använder jag en optimus crux.

Därefter undrar jag vilken gas man bör gå på? Vilket märke med mera
Jag har tidigare handlat de gasbehållare som finns på biltema, men tycker inte de håller måttet för 1vecka tur i fjället för två personer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Hagge17 Trangia Multifuel X2, ovan och behöver hjälp. Kök och brännare 10
calmelon Behöver 2 högre kärl Kök och brännare 10
Jackiie Trangia - behöver jag mer? Kök och brännare 30
såg söker efter mf kök som inte behöver förvärma. Kök och brännare 9
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
StefanN Stora killar behöver stora kastruller! Kök och brännare 11
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.