Få plats med fristående kök i Terra weekend

Jag har idag ett Optimus Terra Weekend HE-set med en Crux lite-brännare. Det smidig med den lösningen är att man får in både brännaren och gasflaskan i grytorna när dom är ihoppackade. Skulle dock vilja gå över till en fristående brännare/spindelkök av olika anledningar. Är det någon som vet om något litet kök som skulle kunna få plats ovanför gasflaskan i grytorna, eller är det bara att ge upp tanken? Cruxen går ju utan problem in och det finns lite utrymme över. Problemet är nog snarare att köken ihopfällda blir längre än grytans diameter som är strax större än en 230g-gasflaska.

Har sneglat lite åt Primus Express Spider. Det är det minsta köket jag har sett. Men svårt att avgöra om det skulle få plats från bilder och specen.

Vad tror ni? Kan det funka eller ska jag svälja stoltheten och förvara brännaren utanför grytan?
 
Kolla om inte denna går in, se måttritning nedan. Finns på bl a PackaLätt. 50 g tyngre men konstigt nog nästan 200 kr billigare är versionen med förvärmningsslinga, inte märkbart bulkigare hopslagen.

EDIT: hmm, skulle läst noggrannare. Optimusgrytan är ju rätt smalbottnad, frågan är hur bra den utnyttjar kapaciteten på denna vida brännare, eller om den ens står bra ovanpå. Jag använder lilla Trangiagytan som är helt idealisk (15 cm i diameter).
 

Bilagor

  • FMS 117-T.jpg
    FMS 117-T.jpg
    17.1 KB · Visningar: 876
Senast ändrad:
Ett tips på ett mycket litet fristående spindelkök till rekordlågt pris finns hos Biltema för 179:-
Köpte ett bara för priset och att det ändå verkar vara en bra konstruktion. Ingår en piezotändare. Provade i helgen och inget att klaga på.
Samtidigt fanns det ett passande hopfällbart vindskydd för 69:- Allt i lågvikt.
Tydligen satsar de på friluftsgrejor och en del är ok om man ser till priset. Däremot var en vattenpåse modell camping bara skräp som blir reklamerat.
 
Man kan vinna lite höjd med dom här toppkökena med en kombo.

1cm om det skall vara tajt ihop.

Jag kör nu kombon Eta Express Teflon gamla höga kärlet med Optimus större användbara lock.
Perfekt med teflon för snabbdisk och det större som lock och kaffe/The kåsa.
Får plats med 450g samt toppbrännare och tändare med gummiband runt - liten glipa

Sedan kör jag med Optimus HA kärl och Gamla Eta expressens ministekpanna - för nån kåsa är det inte som lättviktsvarianten med 230g och brännare.

Så man får två kit med låg vikt med denna ultimata kombination , jag använder den sistnämda på mc semestrar då diskvänlighet inte ligger i toppprioritet tack vare närheten till campingar
 
Tack för tipsen alla!

Kolla om inte denna går in, se måttritning nedan. Finns på bl a PackaLätt. 50 g tyngre men konstigt nog nästan 200 kr billigare är versionen med förvärmningsslinga, inte märkbart bulkigare hopslagen.

EDIT: hmm, skulle läst noggrannare. Optimusgrytan är ju rätt smalbottnad, frågan är hur bra den utnyttjar kapaciteten på denna vida brännare, eller om den ens står bra ovanpå. Jag använder lilla Trangiagytan som är helt idealisk (15 cm i diameter).

Jag impulsköpte det billigare av köken. Får det plats så får det plats. 360 kr får det vara värt oavsett.
Utan att ha sett Fire maple-köket i verkligheten så ser det ut som att brännaren är i ungefär samma storlek som Cruxen, så det borde fungera. Jag uppdaterar tråden sen när jag har fått hem köket.
 
Jag har ett Primus Express Spider som går ner i den här kastrullen tillsammans med vikbar sked, tändare, vikkåsa och en disksvamp men gasen får jag packa vid sidan om.
 
Utmaningen med kastruller med värmeväxlare är att hitta brännare där kärlstöden passar bra mot värmeväxlarens diameter. En hög och smal kastrull som Terra Weekend HE blir en ändå större utmaning.
Jag har själv ett litet solokit bestående av samma kokkärl (Optimus Terra Weekend HE), en MSR MicroRocket brännare+fodral+piesotändare och Primus vindskygg. Allt detta ihop med en 230g gastub får plats i kastrullen. För att öka stabiliteten brukar jag använda ett Primus fotstöd som passar till 100, 230 och 450g tuberna.
Vill man ha bättre stabilitet är alternativet med Trangia en T27 kastrull som joanna rekommenderar ett mycket bra alternativ.

PS. Använder du footprint i tältet (absiden) är en fristående brännare inget bra alternativ, men det antar jag du beaktat;)
 
hejsan
köp ett MSR windpro2
-varför nöja sig med nåt sämre än det bästa?? :cool:
vänligen nils

Det finns säkert jättemånga bra kök i olika storlekar och egenskaper. Windpro får väl knappast plats i en 1-litersgryta tillsammans med en gasflaska, som denna tråden handlar om. Dock är det köket väldigt trevligt i övrig :)
 
Jag har ett Primus Express Spider som går ner i den här kastrullen tillsammans med vikbar sked, tändare, vikkåsa och en disksvamp men gasen får jag packa vid sidan om.


Jag kör med samma kastrull och med fire maple volcano brännaren. Packar i eldstål, vikbar spork, brännare i botten och en 230 g gas ovanpå, sticker upp ca 1-1,5 cm men då toppar jag det med en stor foldcup som har perfekt omkrets för att gå ner över gastuben och sluter sig bra i kant mot kastrullen.

Mycket trevlig brännare och kastrull kan jag konstatera efter att ha använt dem tillsammans under 5-6 olika turer med 1-2 personer.
 
Tack för tipsen alla!



Jag impulsköpte det billigare av köken. Får det plats så får det plats. 360 kr får det vara värt oavsett.
Utan att ha sett Fire maple-köket i verkligheten så ser det ut som att brännaren är i ungefär samma storlek som Cruxen, så det borde fungera. Jag uppdaterar tråden sen när jag har fått hem köket.

Har nu fått hem köket och det får utan problem plats. Mycket nöjd med denna kombinationen! Brännare, vindskydd, gas och gryta i ett paket. Man får till och med plats med lite annat junk som tändare och disksvamp i locket om man så önskar.
 
Har nu fått hem köket och det får utan problem plats. Mycket nöjd med denna kombinationen! Brännare, vindskydd, gas och gryta i ett paket. Man får till och med plats med lite annat junk som tändare och disksvamp i locket om man så önskar.
Kul att tipset bar frukt, det var ju lite av en chansning! Jag är mycket nöjd med mina FM-brännare, men har som sagt en bredare kastrull till. Står din kastrull stadigt på brännarens stöd? Funkar den breda lågan ihop med smal kastrullbotten?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.