Kök för 2 ?

Hallå hallå, jag och tjejen ska upp och köra Abisko - Nikkaluokta i sommar och ska köpa ett kök, men blir inte riktigt klok. Det finns för mycket att välja på. Jag vill att det ska vara så litet,lätt,stabilt som möjligt men även kunna använda stekpanna om man behöver. Trangia med gas finns ju alltid, men dom alternativen som finns där ute? jag kommer inte att vara ute något på vintern vad jag vet just nu så gas är kanske det som är lättast att använda ?
gasbehållare på sidan eller direktkopplad med brännaren?
multibrännare när man ändå har stora plånboken framme för att slippa köpa flera olika ?

skulle vara bra att få höra vad ni tycker och tänker kring det som finns :)

ha en bra dag.
 
Toppmonterat ställer högre krav på hur du placerar det, och är kanske inte lika säkert att ställa i en trång tältabsid. Fördelen är att det finns många billiga alternativ inklusive kokkärl och de väger mindre. Det finns även en trefot i plast från primus som man kan köpa billigt för att öka stabiliteten.

Exempel på lätta separata brännare är Optimus vega och Primus express spider. Att kombinera dessa med valfritt kärl kan vara ett riktigt bra alternativ, men det kostar mer än ett toppmonterat paket helt klart.
 
Gaskök låter klokt. Funkar kalas på sommaren och anses av de flesta att vara enklast med minst slabb, minst sot osv.

Toppmonterat eller fristående..? Du säger att du ønskar så stabilt som möjligt. Då är det fristående som oftast är bäst även om toppmonterat kan göras något mer stabilt med en trefot under gasbehållaren eller tre tältspik som stöttar/låser gasbehållaren.

Trangia med gastillsats är nog ett av de mest stabila som finns, så det är som du skriver, ett alternativ.

Steka, ja då vill du att gaslågan ska vara bred och fördela värmen så mkt som möjligt. Finns brännarhuvuden med bred diameter och det är då detta du borde satsa på.

Litet och lätt…ja det finns många kök därute. De flesta funkar rätt fint.

Kanske kan ngt av följande funka för dig. Glöm inte vindskydd! …och de med förvärmningsslinga kan också funka fint om vintern med några minus (många föredrar dock fotogen, bensin) om man läst på om handhavade etc.

http://www.packalatt.se/fms118-volcano-gas-stove-p-118.html

http://www.optimusstoves.com/seen/o...pconnect/optimus-outdoor-kocher/optimus-vega/

http://www.packalatt.se/fms117t-blade-titanium-stove-p-78.html
 
Silenhag har sagt allt - då kan jag bara tillägga, att jag använt alla tre versionerna av Fire Maple-brännaren och är väldigt nöjd med kvaliteten, samt inte minst med just det bredstrålande brännarhuvudet. Optimal kastrulldiameter är kring 15 cm, dvs precis som en Trangia 27-gryta, som ju går att köpa lös.

Volcano-versionen med förvämningsslinga har nog visat sig minst användbar, möjlighet till vätskematning är fint i teorin, men "priset" är ökad vikt, ibland viss "eldspottning" med hastigt upplammande lågor, och framför allt, att man inte kan reglera lågan. Jag har inte upplevt att jag behövt ta till vätskematning på tresäsongsturer - ner till ett tiotal minusgrader har det funkat fint med enkla knep som att värma gasbehållaren med händerna, ha den i sovsäcken eller innanför kläderna en stund före matlagning.
 
Trangia 27 med gas är mycket bra startpaket för två om man inte är storätare och om man är ovan och inte vill mixtra för mycket med köket.

Vindskyddsegenskaperna är nog det bästa i klassen och gör också att bränsleförbrukningen håller sig så låg att man måste vara ute i typ 14 dagar innan en kylflänsad gryta och dess högre vikt börja löna sig viktmässigt i form av bränslebesparing.

eftersom du vill steka så är köken med dom små duchmunstycke-brännarna och tillhörande kylflänsade grytorna olämpliga och det blir bara en vidbrännande fläck på pannan.

stekpannan/locket på trangian fungerar men är inte optimalt då den är högt uppe ovanför brännaren och det blir en viss värme koncentration till mitten även där, dock inte så illa att det inte går att använda och steka pannkakor mm. går bra.

om jag skulle köpa trangia 27 så skulle jag ha teflon både på grytorna och stekpannan - diskningen underlättas oerhört och i många fall klarar sig med en endast avtorkning då det beroende var man vandrar kan vara knapert med fritt och rent vatten.

om man blir biten och vill fortsätta campingen så kan man börja optimera avseende kök etc. men börja inte med något som är för rangligt eller har dålig fungerande och/eller bökigt hanterad vindskydd. En liten lätt toppmonterad kan man ha som reservkök och/eller som fikavattenvärmare när man tar rast, kanske med en passande mugg på denna.
 
Tackar för alla snabba svar :)
jo om det skulle bli en Trangia så skulle det bli med teflon, som ni säger så blir det lättare att göra rent :)
FMS-117T Blade Titanium verkar ganska trevlig också men är den tillräckligt stabil ? och vart kan man få tag på bra stekpannor ? antar att den då helst bara ska vara 15cm eller strax över för att få så bra värmespridning som möjligt?
 
Tackar för alla snabba svar :)
jo om det skulle bli en Trangia så skulle det bli med teflon, som ni säger så blir det lättare att göra rent :)
FMS-117T Blade Titanium verkar ganska trevlig också men är den tillräckligt stabil ? och vart kan man få tag på bra stekpannor ? antar att den då helst bara ska vara 15cm eller strax över för att få så bra värmespridning som möjligt?
Jag är onormalt harig med allt som brinner och kan välta, men tycker detta kök funkar riktigt fint.
Du kan använda Trangias stekpanna, men den har en diameter som passar vindskyddet, dvs större än grytan från samma kök, så det hela packar inte värst snyggt. Vill du ha/fixa en grytmysare av t ex ett gammalt skumplastunderlägg och lagra kastrullen inuti den, kan stekpannan/locket dock passa bättre utanpå hela paketet (och man slipper skramlet).
Stekpannan från Minitrangia är, retfullt nog, i stället bara en aning för liten.
Ett tips: köp "tamoj" (griptång) till Minitrangian- mycket lättare och mer månganvändbar är den vanliga.

Vill du absolut ha non-stick och kan tänka dig titanium, så gör både Evernew och Snowpeak fina set av grytor/stekpannor, som inte heller är så förtvivlat höga/smala som det rådande modet anbefaller.

Själv vägrar jag bägge och håller mig till hårdanodiserat aluminium, men kombinationen titanium/non-stick är nog inte så ologisk - då motverkar ju non-stickbeläggningen vidbränningstendenserna p g a titaniums kassa värmeledningsförmåga.
 
Tackar för alla snabba svar :)
jo om det skulle bli en Trangia så skulle det bli med teflon, som ni säger så blir det lättare att göra rent :)
FMS-117T Blade Titanium verkar ganska trevlig också men är den tillräckligt stabil ? och vart kan man få tag på bra stekpannor ? antar att den då helst bara ska vara 15cm eller strax över för att få så bra värmespridning som möjligt?

Biltema säljer numera FMS-105 för 179kr. Liknande 117T men i stål, så vikten är drygt den dubbla.

Tillräckligt stabil, det är subjektivt =)
Inget slår ett trangia, men en trefotad fristående brännare är stabil om du ställer den rätt.
 
Jag använder Trangia 27 med gas, närmare bestämt 27-3 dvs Teflon stekpanna och grytor i vanlig aluminium. Köket är svårslaget med sin tillförlitlighet, stabilitet och effektiva vindskydd, och med gas kan man faktiskt laga mat på köket pga effektiv värmereglering. Då jag ofta lagar mat i absiden, uppskattar jag den effektiva inkaplingen av lågan och stabiliteten.

Teflongrytor har en begränsad livslängd innan beläggningen släpper eller nöts bort, så jag föredrar vanliga aluminiumgrytor som tål lite hårda tag vid diskning om behov finns. När jag diskar använder jag en halv Scotch brite svamp (den vita modellen) och en droppe Yes. Sitter det fast lite är det bara att skrapa loss med en pinne/slev samt den grova sidan av svampen;)
 
Trangia 27-1 HA

Har genom åren haft flera Trangiakök som jag varit/är väldigt nöjd med. Om vikten inte betyder så¨mycket (paddling t ex) är utförandet i Duossal (aluminium utvändigt/rostfritt invändigt) favoriten, men finns inte längre att köpa. Duossalen är suverän och inte minst är den väldigt lättdiskad.
För vandring har jag istället ett Trangiakök i det ganska nya materialet Ultralätt hårdanodiserad aluminium som jag också tycker fungerar jättebra. Gasbrännare använder jag givetvis.
Så min rekommendation i ditt fall är Trangia 27-1 HA. HA-beläggningen går ganska bra att steka på, är hyggligt lättdiskat och betydligt tåligare än non-stick-beläggning som man snart har skadat. Och för att få högre värme steker jag gärna i en kittel. Stekpannan kommer väl högt upp, och den mesta värmen går förlorad.
 
Tackar för alla svar, förlåt att jag inte har varit så snabb på att skriva tillbaka :p

Jag tror att jag kanske ska strunta i teflon ändå, det verkar väldigt praktiskt men om det finns risk för att den inte håller allt för bra så satsar jag på vanlig HA istället :)

jag har tittat runt lite och räknat, får se vad ni tycker :)

alt 1: Trangia 27-1 HA 695kr och 720g + Trangia Gasolbrännare 379kr och 230g = 1074kr och ca850g (om man tar bort spritbrännaren mot gasolen)

alt 2: FMS-117T Blade 650kr och 98g + vidskydd 90kr och 112g + Trangia Stekpanna 25 HA 199kr och 118g + Trangia Kittel 1,5L HA 199kr och 112g =1138kr och 440g

alt 3: Jetboil ZIP 799kr och 345 (exl stödbenen) + Jetboil FluxRing Fry Pan 495kr och 280g
= 1294kr och 625g (går säkert att köra med Trangia Stekpanna 25 HA och få ner vikten lite men dom matchar :p )

vad tycker ni om dessa? vilka röstar ni för eller finns det bättre "kitt" ?

tackar för alla svar
god kväll
 
Tackar för alla svar, förlåt att jag inte har varit så snabb på att skriva tillbaka :p

Jag tror att jag kanske ska strunta i teflon ändå, det verkar väldigt praktiskt men om det finns risk för att den inte håller allt för bra så satsar jag på vanlig HA istället :)

jag har tittat runt lite och räknat, får se vad ni tycker :)

alt 1: Trangia 27-1 HA 695kr och 720g + Trangia Gasolbrännare 379kr och 230g = 1074kr och ca850g (om man tar bort spritbrännaren mot gasolen)

alt 2: FMS-117T Blade 650kr och 98g + vidskydd 90kr och 112g + Trangia Stekpanna 25 HA 199kr och 118g + Trangia Kittel 1,5L HA 199kr och 112g =1138kr och 440g

alt 3: Jetboil ZIP 799kr och 345 (exl stödbenen) + Jetboil FluxRing Fry Pan 495kr och 280g
= 1294kr och 625g (går säkert att köra med Trangia Stekpanna 25 HA och få ner vikten lite men dom matchar :p )

vad tycker ni om dessa? vilka röstar ni för eller finns det bättre "kitt" ?

tackar för alla svar
god kväll

Inte riktigt jämförbart. Alternativ 1 har 2 kittlar, de övriga en. Ta bort en kittel och spara 80g om du vill (men två st är rätt praktiskt vid olika matlagning om man inte vill diska så ofta eller hämta vatten).
Alternativ 2 saknar tamoj (grepp), så lägg till den för 48g. Även för alternativ 3 om du vill anv Trangia stekpanna och inte bränna dig.
Alt 3 går bra att koka vatten i, men mindre bra om du vill laga mat.

En praktisk synpunkt är att det blir bra varmt under en fristående brännare, så inget att använda på ex ett tältgolv;).
Om du inte är van vid friluftsaktiviteter och önskar fixa varm mat när det blåser kallt och regnar är alternativ 1 svårslaget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20
eyck Intressant kök med USB-laddning Kök och brännare 6
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.