Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök?

Men hur pass allvarligt är det? Lyckas inte hitta vad som skiljer primus 2202 och primus 2206 åt - men om det bara är några procent butan/propan hit eller dit borde det väl inte göra någon skillnad?
 
primus 2202 (450 grams burk) , 2206 (100 grams burk) , 2207 (230 grams burk) är samma innehåll i olika stora burkar.

Kan du få det att funka med slangländer etc. i övrigt så finns det inge som hindrar andra storlekar eller andra märken

du kan också använda biltema 17-613, 17-614 med snarlik blandning, eller julas dito

du kan i stort sett använda alla gasolburkar med 7/16 gängad anslutning då dessa är ganska snarlika och förmodligen tillverkar spå samma fabrik i korea

Biltema 17-602 var lite 'vassare' än primus orginal campingasol då denna hade mer propan i sig och fungerade till lägre temperatur - men denna är borta nu och ersatts av en högre flaska som heter 17-623 med tyvärr samma blandning som 17-613 och 17-614 och har inga egentliga fördelar över detta.


som vintergas i stark kyla så kan man köra med sievert 2206 (80% propylen och 20% isobutan) eller 2208 (ren propan) om man kan hantera den ganska opraktiska flaskstorleken (högre och smalare än en 450 grams campingasolburk) - dock är gasen i fråga för dyrt att använda i någon annan sammanhang än just vid användning i stark kyla och dom vanliga campingasolburkarna slutar att ge gas pga låg temperatur och hittas endast i järnaffärer eller måste beställas hem där då de är ursprungligen avsedda för gasolbrännare för hantverkare och måste fungera utomhus även i många minusgrader - därav prisnivån också....

---

Att dom skriver som de gör är enbart för att försöka låsa/lura kunden till att använda endast deras förbrukningsvara och tjänar förstås mest på 100 gram-burken per kilo campingasol och marginalerna kryper en smula på 230 och 450 gramsburkarna.

som konsument så måste man försöka se igenom sådana här 'påstående' och inse att dom flesta campingasoltuber oavsett märke med samma form och utseende samt anslutning är kompatibla med varandra och förmodligen tillverkats på samma fabrik.
 
Men hur pass allvarligt är det? Lyckas inte hitta vad som skiljer primus 2202 och primus 2206 åt - men om det bara är några procent butan/propan hit eller dit borde det väl inte göra någon skillnad?

Som xxargs skriver är det samma gasblandningar i de olika flaskorna, bara storleken som skiljer. Kopplingen och är även den samma, så inget problem med kompatibilitet mot brännaren eller ev vindskydd. Jag själv köper och använder den som är billigast, oftast Biltema eller Primus.

Såg i ETA Express tråden att det var där din undran på Primus 2202 eller 2206 dök upp. Jag tror att Primus rekommendation av 2206 enbart är kopplat till att det är den enda tub som får plats i köket ihoppackat. Primus 2202 eller 2207 (eller motsvarande från ex Biltema) kommer att fungera lika bra, och med bättre stabilitet pga större diameter. Du får dock packa dessa större tuber separat i packningen.
 
Haha, trodde inte de skulle vara så luriga, de jävlarna! Några procent butan mer eller mindre trodde jag det skulle vara iallafall, inte helt samma blandningar! Och här gick man runt och trodde att de tänkte på ens säkerhet!:D

Tack för svaren, har varit till stor hjälp! Nu kan jag använda mina 2202-tuber utan att sitta förberedd för en explosion!

Allt gott!
 
Haha, trodde inte de skulle vara så luriga, de jävlarna! Några procent butan mer eller mindre trodde jag det skulle vara iallafall, inte helt samma blandningar! Och här gick man runt och trodde att de tänkte på ens säkerhet!:D

Tack för svaren, har varit till stor hjälp! Nu kan jag använda mina 2202-tuber utan att sitta förberedd för en explosion!

Allt gott!

De är inte dumma.
Kör du på någon annan tillverkares gas och får en defekt flaska (kanske med skräp i som sätter igen köket) är det ju enkelt att neka en reklamation. Du har ju inte använt "deras" gas =)

Ska man vara petnoga är det inte exakt samma blandning i olika tillverkares flaskor. Optimus kör 30% propan och resten butan. Primus 25% propan, 25% isobutan, och resten butan (om jag inte minns fel).
I praktiken är det inget du märker. Kör med den billigaste flaskan.


Vill du komma billigt undan:
Primus Powergas 100g = 45kr/100g
Primus Powergas 230g = 24kr/100g
Primus Powergas 450g = 19kr/100g

Primus Powergas 190g (pukteringsflaska) = 8kr/100g
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=PRIMUSPOWERGAS375UTANVENTIL
För att använda den till ett kök som tar gängade flaskor köper du en sådan här:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=EDELRID_PSCARTADAPT

Du tjänar in det ganska snabbt.
 
Ingen som längre kommer ihåg när en punkteringsbehållare kostade 10:- styck på biltema...

Campingasolen har nästan dubblats i pris i jämförelse med bara för 5 år sedan - man köpte en 4-pack CP20 flaskor först för för 39:-, därefter länge för 49:-... idag kostar samma kit 79:- på biltema...
 
Ingen som längre kommer ihåg när en punkteringsbehållare kostade 10:- styck på biltema...

Jag tycker mig minnas det. Kan det ha varit för, säg, tio år sedan?

Visst har priset stigit, men för de flesta har det nog ingen större betydelse. Det är ju förhållandevis små mängder som man gör av med =)
 
Bunkra

Kanske dax att bunkra upp ett lager med Campinggasol, för om 5 > 10 år lär det kosta många kottar... ;)

Mvh troswe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.