Köpa kök

Hejsan!

Som mitt användarnamn antyder är jag lite av en nybörjare inom friluftsvärlden, och jag hoppas på att få lite goda råd av mer erfarna här på forumet.

Jag skall köpa ett kök, och vill lägga som mest 1000:- för något som då är komplett, och enkelt att använda.

Vad är lämpligast, sprit eller gas?

När jag själv försöker utröna på olika tillverkares hemsidor vad som skulle vara lämpligt blir jag mest förvirrad.


Mina behov är följande:

- Köket kommer användas av 1-4 personer.

- Alla årstider

- Vikten spelar ingen roll.


Hoppas på några kloka svar :)
 
Trangia 25 med gasbrännare är ett jävligt bra kök, men är lite mycket att släpa på om du ska vara ensam.

Med gasbrännare börjar köken på ca 600, men vill du ha non-stick kärl osv går det uppåt :)

Jag har både ett 25 och 27 som har hängt med länge, klart prisvärda kök, dock kör jag mest med sprit som är lite tystare.

Edit; både gas och sprit kan vara lite dumma på vintern, men sprit har åtminstone för mig funkat bättre.
 
Trangia 25 med gasbrännare är ett jävligt bra kök, men är lite mycket att släpa på om du ska vara ensam.

Med gasbrännare börjar köken på ca 600, men vill du ha non-stick kärl osv går det uppåt :)

Jag har både ett 25 och 27 som har hängt med länge, klart prisvärda kök, dock kör jag mest med sprit som är lite tystare.

Edit; både gas och sprit kan vara lite dumma på vintern, men sprit har åtminstone för mig funkat bättre.

Instämmer, svårt att gå fel med Trangia 25 för dig. Mer funktionellt får man leta efter.
Skippa alla känsliga utbeläggningar och köp vanlig aluminium, ex T25-3 eller T25-4. Köp till en lös gasbrännare för kring 300kr och du har både sprit och gasbrännare för olika behov;)
 
Glömde ju den viktigaste delen!

Köp till en multidisc för 50 spänn, är jävligt skönt att kunna hälla av när man kokar pasta osv.
 
Jag kan inte komma med bättre förslag än de du redan fått. Spritköken är enkla, funkis och håller en livstid och som kan kompleteras med gasbrännare och annat. Reservdelar finns att tillgå. Tänk bara på att inte fylla på mer sprit en varm brännare som slocknat. Känn efter med fingret först. Om du bränner fingertoppen vänta ett par minuter!
 
Vinter kan innebära många olika temperaturer, men vid kyla börjar gas bli svåranvänt. Olika sorters gas funkar olika bra. Det som funkar bäst, enligt vad jag läst, är ren propan-gas. Vid sträng kyla kan sprit vara ett bättre alternativ. Annars så räcker gas mycket längre än samma mängd sprit.
Om du skall använda köket mycket under väldigt kalla förhållanden kan ett bensin- eller fotogenkök vara mycket bra. Nackdelen med dem är att de kostar mycket mer.
 
Trangia 25 med gasbrännare är ett jävligt bra kök, men är lite mycket att släpa på om du ska vara ensam.

Med gasbrännare börjar köken på ca 600, men vill du ha non-stick kärl osv går det uppåt :)

Jag har både ett 25 och 27 som har hängt med länge, klart prisvärda kök, dock kör jag mest med sprit som är lite tystare.

Edit; både gas och sprit kan vara lite dumma på vintern, men sprit har åtminstone för mig funkat bättre.

Instämmer, svårt att gå fel med Trangia 25 för dig. Mer funktionellt får man leta efter.
Skippa alla känsliga utbeläggningar och köp vanlig aluminium, ex T25-3 eller T25-4. Köp till en lös gasbrännare för kring 300kr och du har både sprit och gasbrännare för olika behov;)

Tackar för svaren!

Kan man göra någon gränsdragning rent tempraturmässigt kring när olika bränslen börjar bli mindre lämpliga?

- Vad händer om man försöker sig på ett spritkök vid 10 minusgrader?

Det som spontant avskräcker mig med gasol, eller gas över huvud taget är att få grejerna att hålla tätt efter en tids användning. Hur är det egentligen?

Samtidigt som gastuberna ger ytterligare grejer att hålla reda på och skaffa nya, en flaska t-röd räcker ju i en vecka minst, och går och köpa på varje bensinstation.

Vad är det som talar för gasen egentligen?

Sett till Trangiaköken betalar man nästan det dubbla för ett gaskök, och då ingår inte själva gasen.

Tacksam för svar :)
 
Glömde ju den viktigaste delen!

Köp till en multidisc för 50 spänn, är jävligt skönt att kunna hälla av när man kokar pasta osv.

Jag kan inte komma med bättre förslag än de du redan fått. Spritköken är enkla, funkis och håller en livstid och som kan kompleteras med gasbrännare och annat. Reservdelar finns att tillgå. Tänk bara på att inte fylla på mer sprit en varm brännare som slocknat. Känn efter med fingret först. Om du bränner fingertoppen vänta ett par minuter!

Vinter kan innebära många olika temperaturer, men vid kyla börjar gas bli svåranvänt. Olika sorters gas funkar olika bra. Det som funkar bäst, enligt vad jag läst, är ren propan-gas. Vid sträng kyla kan sprit vara ett bättre alternativ. Annars så räcker gas mycket längre än samma mängd sprit.
Om du skall använda köket mycket under väldigt kalla förhållanden kan ett bensin- eller fotogenkök vara mycket bra. Nackdelen med dem är att de kostar mycket mer.

Tack för svaren!
 
Tackar för svaren!

Kan man göra någon gränsdragning rent tempraturmässigt kring när olika bränslen börjar bli mindre lämpliga?

- Vad händer om man försöker sig på ett spritkök vid 10 minusgrader?

Det som spontant avskräcker mig med gasol, eller gas över huvud taget är att få grejerna att hålla tätt efter en tids användning. Hur är det egentligen?

Samtidigt som gastuberna ger ytterligare grejer att hålla reda på och skaffa nya, en flaska t-röd räcker ju i en vecka minst, och går och köpa på varje bensinstation.

Vad är det som talar för gasen egentligen?

Sett till Trangiaköken betalar man nästan det dubbla för ett gaskök, och då ingår inte själva gasen.

Tacksam för svar :)


Om du har svårt med att få igång eller få ut effekt av spritkök på vintern så finns det lite tips o trix!

Ha brännaren i en innerficka på jackan eller annat ställe nära kroppen så går det lättare att tända, i kombination med sk "stormtändare" som har fått samma behandling är det i det närmaste garanti på att det kommer brinna, därtill kan man ställa köket på lite alufolie så värms köket upp ännu lite fortare.
 
jag har haft spritkök, sotar och det är dålig effekt.. matlagning och vård av köksdetaljer är ett gissel, slarvar men blir man dålig i magen. Sedan skaffade jag ett multifuel, körde heptan eller fotogen, driftsäkert men ett jäkla kladd, fotogenen ska dessutom förvärmas. stort och tungt..köpte sist en pocket rocket, en UL gasolbrännare för sommarturerna, inget kladd, bra effekt, lätt och smidigt.. har fungerat klanderfritt i många år.. inte farligare än ett vält spritkök eller ett bensinkök med en läckande tryckbehållare.. dessutom säljs gasol på alla bemannade bensinstationer, säljer dom sprit så säljer dom gas.. jag kör numera gas året om, skulle aldrig befatta mig med något annat än gas eller ved :)
 
jag har haft spritkök, sotar och det är dålig effekt.. matlagning och vård av köksdetaljer är ett gissel, slarvar men blir man dålig i magen. Sedan skaffade jag ett multifuel, körde heptan eller fotogen, driftsäkert men ett jäkla kladd, fotogenen ska dessutom förvärmas. stort och tungt..köpte sist en pocket rocket, en UL gasolbrännare för sommarturerna, inget kladd, bra effekt, lätt och smidigt.. har fungerat klanderfritt i många år.. inte farligare än ett vält spritkök eller ett bensinkök med en läckande tryckbehållare.. dessutom säljs gasol på alla bemannade bensinstationer, säljer dom sprit så säljer dom gas.. jag kör numera gas året om, skulle aldrig befatta mig med något annat än gas eller ved :)

Kör både gas och sprit till mitt Trangia 27. När jag har sprit kör jag med detta: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=20976
Sotar inte alls. Tyvärr lite dyrare än T-röd. Har någon annan något billigare tips tar jag tacksamt emot det. Slabbet undkommer man med en Trangia säkerhetsflaska.
 
jag har haft spritkök, sotar och det är dålig effekt.. matlagning och vård av köksdetaljer är ett gissel, slarvar men blir man dålig i magen. Sedan skaffade jag ett multifuel, körde heptan eller fotogen, driftsäkert men ett jäkla kladd, fotogenen ska dessutom förvärmas. stort och tungt..köpte sist en pocket rocket, en UL gasolbrännare för sommarturerna, inget kladd, bra effekt, lätt och smidigt.. har fungerat klanderfritt i många år.. inte farligare än ett vält spritkök eller ett bensinkök med en läckande tryckbehållare.. dessutom säljs gasol på alla bemannade bensinstationer, säljer dom sprit så säljer dom gas.. jag kör numera gas året om, skulle aldrig befatta mig med något annat än gas eller ved :)

tenol sotar ju inte så farligt ;)

Skämt åsido så har du rätt i det du säger om att gasen är både säker och oftast problemfri, men den låter ju så fruktansvärt mycket :(

En gammal fiskare som jag träffat på nån gång sa till mig att jag inte får använda gasen när han fiskar för det skrämmer fisken, men när han rensar får jag gärna ösa allt vad jag har så måsarna håller sig på avstånd!

Oavsett vad man väljer är det en kompromiss, sprit tar tid, drar mer bränsle och är lättare att skada sig själv och andra med om det sker en olycka medan gasen är sämre vid kyligt väder och kan vara störande för vissa människor.

TS, om du köper ett trangia så har du möjligheten att pröva både gas och sprit för att se vilket som passar för just dina behov på dina olika turer, om du dessutom blir riktigt fast i natur och friluftssvängen så kommer det tillkomma mer kök, kastruller och prylar, det är bara en tidsfråga ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.