Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare?

Efter stor otur med flera MF-kök så ska jag köra på gas nästa resa (USA och söderut). Jag tänkte köpa kitet på plats för att spara pengar och bagagevikt men nu ska jag i väg på en veckan cykeltur i Sverige och behöver således ett kök. Men brännaren jag köper här måste alltså passa gasbehållare jag sen kommer att köpa regelbundet i småstäder i Klippiga bergen...

Förslag på vilken brännare jag ska köpa här i Sverige?
 
Ja, haha - bra poäng där! :)

Glömde kanske att skriva att jag är lowbudget. Men de kanske inte är så dyra. Hm.. borde kanske googlat lite priser innan min trådstart.

Dock har jag haft problem med mina gaskök också. Köpte en brännare på ett varuhus i Turkiet - men hittade sen inga behållare som passade i grannlandet Georgien. I Kina köpte jag en annan brännare men gasbehållarna jag hittade i småstäder i Sydostasien passade inte... osv.

Men men kanske bättre att lägga några extra hundralappar på ett MSR-kök och veta att man hittar behållare som passar "over there".
 
vilka varianter av anslutningar stötte du på egentligen ?

Det finns egentligen bara 4 sortes anslutningar som används i någon större omfattning.

punkteringsbehållaren som borde vara borttaget ur marknaden för flera 10-tal år sedan med tanke på att folk klantar sig med den för ofta när dom skruvar bort behållaren innan den är riktigt tom och det som är kvar sprutar ut.

lindal, primus eller även kallad 7/16-gängan är förmodligen den typen som har allra största spridningen världen över bl.a tack vare primus och också används som standardanslutning i väldigt många adaptrar för andra anslutningstyper .

sedan har man CP250-anslutningen som har växt från ingenting till mycket vanlig i asiatiska delen (och är vanlig även i sverige).

sedan kommer man till det som bruka strula ofta när man reser i europa - den franska Campingaz försäljningsområde med anslutning som 'easy click' som finns i allt för många delar i europa om man har en primusgängad kök med sig och försöker hitta tuber till den...

sedan har coleman ytterligare ett antal anslutningar som inte är så vanliga åtm. i sverige och europa men kanske mer vanlig i en bondhåla i USA...

absolut vanligast och mest spridd internationellt är primus-lindal-7/16-gängan och dess flaskor.

---

mer om olika anslutningstyper kan man se i följande länk:

http://zenstoves.net/Canister.htm#Fuels
 
Som flera sagt kommer de flesta om inte alla "gängade" kök duj köper i sverige passa på amerikanska behållare. Om du kör lågbudget är biltemas kök tydligen ganska bra (har ej testat själv)

Men som sagt, väljer du MSR är du ju safe, även om det kostar mer. Då kan du antagligen få bra service och sånt over there också.

Eller köp ett biltema här, och köp ett MSR i usa, antagligen billigast på det hela taget, och du hinner bekanta dig med konceptet lite. Kanske du t.ex. inte vill ha toppmonterat.
 
Ja, haha - bra poäng där! :)

Glömde kanske att skriva att jag är lowbudget. Men de kanske inte är så dyra. Hm.. borde kanske googlat lite priser innan min trådstart.

Dock har jag haft problem med mina gaskök också. Köpte en brännare på ett varuhus i Turkiet - men hittade sen inga behållare som passade i grannlandet Georgien. I Kina köpte jag en annan brännare men gasbehållarna jag hittade i småstäder i Sydostasien passade inte... osv.

Men men kanske bättre att lägga några extra hundralappar på ett MSR-kök och veta att man hittar behållare som passar "over there".

"anligast och mest spridd internationellt är primus-lindal-7/16-gängan och dess flaskor."

Biltema her tilogmed disse, så det går med lowbudget også.

dsk
 
Som cyklist är du inte riktigt lika viktkänslig som ryggsäcksbärarna och behöver inte ha dom lättaste (och dyraste) toppbrännare i titan.

Det är alltid lite svårare att vinskydda saker som är en bit uppe i luften som en toppmoterad kök och vingelfaktorn och chans till nedvält gryta finns också där - även om toppbrännaförespråkarna inte låtsas om just den detaljen.

själv skulle jag nog titta efter en slangmonterad gasolkök som MSR windpro, primus easyfuel, primus gravity mfl. som dels har brännaren en väldigt kort bit över marken men som också ger större möjlighet att att använda tuber med annan formfaktor än dom tänkta tjocka men ganska låga tuberna som biltemas 17-613 17-614 och och dess motsvarigheter från primus, MSR, Bruton, optimus och en rad ytterligare märken (med samma form då dessa tillverkas på samma fabrik) och också kan använda, långa smala tuber som biltemas 17-602, olika sievert gasoltuber för hantverkargasolbrännare mm. som man hittar bland dom som säljer verktyg och gasolbrännare av olika slag - även om det kanske innebär att man får gräva ned tuben eller ha den snett liggande mm.

om du redan använder trangia som kök så är trangia gasolbrännare inge dumt val och kostar inte så mycket.
 
Gas i Colorado

Jag är just nu i Colorado och bilcampar. Vi har ett primuskök för gasflaskor med Lindalgänga. Det finns gas till den i specialbutiker som REI i Denver och Grand Junction. Men det som finns överallt att köpa och en tredjedel av priset är gasflaskor från Colman med propangas, ca 450 g. Skulle behöva en adapter till den men jag har inte hittat någon.

Ulf
 
Det ante mig att just den typen med coleman-propanflaskor skulle vara vanligare - dock är det inga lättviktsflaskor om man skall bära grejorna. Köper man en kök som passar dessa flaskor så kan man nästan lämna kvar köket där i USA då dessa colemaflaskor är svåra att hitta i europa.

dock sprang jag på en variant av gasolbrännare för hårdlödjobb som har denna fattning även i sverige och matas med propylen-gas (sk mapp-gas) och dessa flaskor ligger på 235:- st för 400 gram gas...

1/3-del i pris, vad handlar det då om i dollar ?? vad kostar en 230/450 gr campinggasolflaska med lindalggänga där?.

Anslutningen är knepig på coleman och för en gång skull metrisk med exakt 25 mm i diameter mätt på gängtopparna (har för mig att gängan är 25 x1.35), misstänker att metriska mått i en värld där allt går på tum gör det ännu svårare att bygga fuladaptrar då inte ens gängskärande svarvar har rätt drevsystem i sig för jobbet om de är byggda för tumsystem...
 
1/3-del i pris, vad handlar det då om i dollar ?? vad kostar en 230/450 gr campinggasolflaska med lindalggänga där?.

Om jag mins rätt betalade vi 11 $ för 450g flaskor på REI. Colman flaskor med ungefär lika mycket gas kostar ca 2,5 $. Mindre än en 1/4. Colman flaskorna är lite tyngre men kanske inte avgörande om man cyklar, särskilt inte som de alltid finns att köpa på Walmart och de flesta butiker så man behöver inte ha ett lager med sig. Fotogen finns ofta att köpa också.

Ulf
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister The Cone - Trail Designs// Vart köpa inom EU? Kök och brännare 2
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
sladdis Köpa gas i sydamerika? Kök och brännare 4
Frienergi Köpa Kap-Artic kök Kök och brännare 3
pelle.k Köpa Trangia kök Kök och brännare 13
xtrem Går en så här att köpa i Sverige Kök och brännare 10
pelka Vart kan man köpa TiLite? Kök och brännare 3
Jonas_K4_9596 Gällivare - var kan man köpa Primus 4-season-gas? Kök och brännare 11
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
linkis Vilket kök tycker ni att jag sak köpa? Kök och brännare 6
personnvik Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 16
lisis Vad för kök skall jag köpa? Kök och brännare 3
martin1g Var kan jag köpa Karrimor Powerpak ?? Kök och brännare 7
1145 Jetboil, något att köpa? Kök och brännare 12
e98og Var köpa oljelykta? Kök och brännare 2
adventure_transport Bygga/köpa solugn Kök och brännare 2
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
Kalle E Korkat köpa dyr termos Kök och brännare 28
fjelltur Var köpa KAP arctic? Kök och brännare 6
sb_stefan Vad ska jag köpa för kök? Kök och brännare 19
1145 Var köpa Optimus Loke 85 Kök och brännare 4
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Nordiska Motorcyklister GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt? Kök och brännare 35
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...