Välja ny stekpanna till Trangia 27.

Stekpannan på mitt gamla Trangia 27 börjar ge upp, Teflonbeläggningen börjar skäppa på ett par ställen.
Den är av den gammal typen med grå utsida med små svarta prickar och har varit mycket lätt att rengöra och hållbar.

2222.jpg



Denna röda Nonstick var den jag funderade på att köpa.

1111.jpg

Jag har i bakhuvudet att jag läst att folk tyckt att dom nya Nonstick inte riktigt håller samma kvalitet, så frågan är om man i stället ska ska satsa på en Duossal ?


Någon som testat både nya och gamla Nonstick och kan ge ett omdöme ?
 
Senast ändrad:
Jag har inte testat nonstick men är av åsikten att det är värdelöst ändå, radikal som jag är.

Jag är dock mycket vänligt inställd till duossal, det är fantastiskt. Och hur härligt är det inte att du komma kunna vanvårda den hur mycket som helst, och den kommer ändå överleva dig? Duossalpannan kan skrivas in i testamentet såvida du inte begår svårt våld på den!! Du slipper ångesten över att eventuellt repa beläggningen för att du glömt ta med dig plaststekspade, funderingar på hur många stekningar till du kan göra när du ser att nonsticken börjar släppa, och kan packa ihop trangiat utan den där fjantiga lilla trasan som skydd för stekpannan.
 
Ska inte kapa TS tråd med att flytta fokus till krabbelurer, men ni förstår inte riktigt vidden av mitt problem :) Min åttaåriga systerdotter som är släktens självvalda stora Krabbelur-expert struntar fullständigt i hur Morbror beter sig för att diska stekpannan efter utförd stekning. Det är däremot snudd på livsviktigt att själva stekningen utförs till perfektion med knapriga kanter och inga brända partier på själva Krabbelur-kroppen. Men jag tror att hon köper er lösning med mer smör under stekningen till fullo :D
 
Du får steka in pannan för att få rätt stekyta, man kan hålla på med olika i höga halter fleromättade oljor och köra varmt till kraftig ryktemp några gången - men den bästa stekytan får man genom att bara använda pannan många gånger och ta smällen att det vill fastna mycket i början (och därmed ha extra mycket matfett/olja till en början)

Oljan/fettet hjälper också till med att bilda stekyta med leverans av omättade och fleromättade fetter som oxideras och härdas på ytan tillsammans med annat av stekgodset i form av mer eller mindre förkolning av kolhydrater och proteiner som armerar upp det hela (därför är inte den 'konstlade' stekytan kapad med bara upphettade oljor lika bra som den som bildas vid stekning av riktig mat under längre tid) - det finns nog ingen som kan exakt säga vad en stekyta egentligen innehåller - mer än att det inte är giftigt för oss och får stekningen att fungera lika bra som på en teflonyta, men även här bör man inte använda vassa stekspadar som skrapar sönder ytan under stekning men är mer förlåtande än teflon vid uppkommna repor då det självläker sakta men säkert.

Även en teflonpanna får en stekyta efter en tid om man inte hela tiden river bort den med hård diskning och skrapar bort med vassa verktyg - sedan gäller det bara att diska pannan på rätt sätt dvs. helst inte alls och bara torka ur den varm - en droppe diskmedel då och då för att emulgera den lösa oljan/fettet med varmt vatten går dock bra då det inte löser stekytan om det görs under kort tid och mild tryck med diskborste. Akaliska diskmedel (för diskmaskin) och diskmaskin som med dagens diskmedel också slipar ganska mycket är dock inte alls lämplig för stekpanna med en etablerad stekyta.

Att steka sura rätter tex att göra köttfärsås med tomater i etc. och som ligger kvar länge i pannan är stekytans värsta fiende, likaså länge blötläggning och kokstekning (dvs. inte tillräckligt varm panna och man lägger i för mycket kallt på en gång - nu har förvisso en trangiapanna knappt någon värmemagasin alls på samma sätt som en gjutjärnspannan har och blir kall även vid mindre ilägg, men ändå att ha det i minnet att undvika den tiden med för kall panna och kokande i stället för stekning så mycket som möjligt.
 
Senast ändrad:
Duossal används likadant som en rostfri panna. Stek in med rapsolja. Stek med rapsolja o smör (en liten klick som temperaturindikator) Lägg i när smöret tystnar. Rör inte köttet förrän det är dags att vända. Det ser först ut att fastna i pannan men krymper lite när det får stekyta och lossnar då igen. Om du vill ha olivolja så tillsätter du det efter stekning. Sura ingredienser (köttfärssås), puttrande panna eller fisk gör att du måste diska med diskmedel och steka in på nytt.
All annan stekning klarar sig med urtorkning med papper.
Jag skriver här köttet men detsamma gäller andra matvaror.
Instekninjg: I med olja så det täcker botten, hetta upp tills det börjar ryka lite om oljan. Klart.

Detta tycker jag funkar bra.
Det år knepigare att steka med en Trangia än det är med ett spindelkök.

/John
 
Bara namnet duossal är värt en slant: DUO = två legerade matrial, SS= stainless stell och AL för aliminium.
Kudos till den som kom på namnet.
Kör med Trangia Duossal och funkar bra, sanddiskar oftast ute. Enda synliga påverkan är några små veck (några mm) på en panna, kan ha torrkokt eller blivit överhettad (kör med gas) eller för hastigt kyld så inre metallen dragit ihopa sig lite mer än yttre. Men som sagt, bara estetiskt, inte märkt något påverkan vid matlagning, t ex inte sett att något fastnar.

/Patrik
 
Ok, tack för synpunkter.

Lutar åt en Duossal då jag gärna diskar med mossa, kråkris, sand och annat naturen erbjuder när jag vandrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Mercu Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja? Kök och brännare 26
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Magget Vilket multifuel Hong Kong-kök ska jag välja? Kök och brännare 7
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Livetiskuggan Steka mat rostfri stekpanna Kök och brännare 60
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
ordonnansen Vilken stekpanna till Trangia använder du? Kök och brännare 11
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
pr33d Stekpanna till Trangia 25 Kök och brännare 18
Peter77 Trangia triangel med trangia 25 stekpanna Kök och brännare 0
zaipper Trangia 27 stekpanna på 25 stora kitteln Kök och brännare 4
Nuttte Primus Gourmet stekpanna vs ETA-lock Kök och brännare 0
ekis Bra stekpanna för utekök? Kök och brännare 10
nvavargen Stekpanna Kök och brännare 32
pelka stekpanna på toppmont bränn. Kök och brännare 3
honkydory Stekpanna med 15cm innermått? Kök och brännare 8
tanto Trangias stekpanna Kök och brännare 14
AndersL69 Stekpanna (skogspanna) Kök och brännare 8
MBac Fastbränt i Trangia-stekpanna Kök och brännare 4
greendanger Kastruller och stekpanna till MSR Pocketrocket Kök och brännare 7
Stekpanna till omnifuel Kök och brännare 11
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
nicko_ Reparera gasslang till Fire Maple FMS-117T Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.