Optimala kokkärl till Omnifuel??

Jag drar tillbaks mitt råd om teflonkastruller. Förr eller senare rör man med något som repar teflonet och sedan är det snabbt kört. Nu är rekommendationen duossal.;-) Håller, sprider värmen bra och bränner inte fast morgongröten.

Raskesven

Hmpf,så där kan man ju inte hålla på,att ändra sig hela tiden när det kommer nytt. Vad blir det imorrn månntro? :)

Jag är pro-Teflon om det skall lagas mat,men så har jag förstås egentillverkade trätöj.Kastrullerna har jag redogjort för i en annan tråd.

peter

Hmpf,så där kan man ju inte hålla på,att ändra sig hela tiden när det kommer nytt. Vad blir det imorrn månntro? :)

Jag är pro-Teflon om det skall lagas mat,men så har jag förstås egentillverkade trätöj.Kastrullerna har jag redogjort för i en annan tråd.

peter

Tillägg:En orsak till att Teflonet förtörs är kärlens tunna väggar och de allt effektivare brännarna,de är inte gjorda för varann :(.

Vid för höga temperaturer (Hur höga? Nån som vet?) blir Teflonet sprött och spricker upp,med lite kraftigare gods funkar det utmärkt.

peter

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag drar tillbaks mitt råd om teflonkastruller. Förr eller senare rör man med något som repar teflonet och sedan är det snabbt kört. Nu är rekommendationen duossal.;-) Håller, sprider värmen bra och bränner inte fast morgongröten.

Raskesven

Aj aj, nu sitter jag här med mina telefonbelagda kittlar. Bara för att jag läste denna tråd ;).

Som en form av gottgörelse får du nu redogöra för hur primus 2,9L med hänkel fungerar. Det bör gå att få in under trådrubriken.

//J

Aj aj, nu sitter jag här med mina telefonbelagda kittlar. Bara för att jag läste denna tråd ;).

//J

Heheee, telefonkittlar och rostfria, bismak av bränd plast eller bränd mat? Inte lätt att välja för dig...

Jag däremot fick äntligen tag på ett duossal-set från Trangia, "Tundra 1D", som dessvärre utgått numer. Men min lokale langare kunde ordna fram detta, fanns ett fåtal kvar hos tillverkaren. Hämtade det förra lördagen, har inte testat det med multifjulen eller pocketrocketen än, ska bli intressant att se hur de funkar ihop. Annars är det snart bara att ge upp eller lära sig gilla vidbränd mat.

Kvar på "räddningslistan" är iofs de tips som kom från t ex Seeobserver, med ett brännarnät a' la kemisal, eller konservburkslock, för att sprida värmen från brännaren bättre.

peter
Man lär så länge man lever:)

Raskesven

Som en form av gottgörelse får du nu redogöra för hur primus 2,9L med hänkel fungerar. Det bör gå att få in under trådrubriken.

//J
Den fungerar alldeles utmärkt, med Primus MFS i alla fall. Den brännnaren är ju snarlik Omnifuel. Bara man inte är otålig och öser på med värmen. Kan bränna fast lite i botten i så fall. Ännu bättre fungerar den med Primus Himalaya, spindelköket med gasbrännaren som sprider lågan bra. Öppen eld fungerar också fint.

Trevlig kastrull. Bytte min Trangia Alu-kastrull mot den:

1488cdb8c3b6b5a0f1278f701ebdbfb9.jpg

Raskesven

Heheee, telefonkittlar och rostfria, bismak av bränd plast eller bränd mat? Inte lätt att välja för dig...

Jag däremot fick äntligen tag på ett duossal-set från Trangia, "Tundra 1D", som dessvärre utgått numer. Men min lokale langare kunde ordna fram detta, fanns ett fåtal kvar hos tillverkaren. Hämtade det förra lördagen, har inte testat det med multifjulen eller pocketrocketen än, ska bli intressant att se hur de funkar ihop. Annars är det snart bara att ge upp eller lära sig gilla vidbränd mat.

Kvar på "räddningslistan" är iofs de tips som kom från t ex Seeobserver, med ett brännarnät a' la kemisal, eller konservburkslock, för att sprida värmen från brännaren bättre.

Aaaahhh...kastrullerna från helvetet...:)...

Kan meddela att de kommer att tas till Dalarna och användas på ett stugkök (bland annat). Skulle tro att Litech hamnar där också, de är för tunga att bära.

Tundra 1 D låter intressant, vad ingår?

//J (ständigt på jakt efter de optimala byttorna).

Den fungerar alldeles utmärkt, med Primus MFS i alla fall. Den brännnaren är ju snarlik Omnifuel. Bara man inte är otålig och öser på med värmen. Kan bränna fast lite i botten i så fall. Ännu bättre fungerar den med Primus Himalaya, spindelköket med gasbrännaren som sprider lågan bra. Öppen eld fungerar också fint.

Trevlig kastrull. Bytte min Trangia Alu-kastrull mot den:

Raskesven

Den ser fin ut :). Hur mycket väger den, har sett olika uppgifter?. Trangia 2,5 (om det var den du menade) väger väl 475 gr om jag inte minns fel..?

//J

Aaaahhh...kastrullerna från helvetet...:)...

Kan meddela att de kommer att tas till Dalarna och användas på ett stugkök (bland annat). Skulle tro att Litech hamnar där också, de är för tunga att bära.

Tundra 1 D låter intressant, vad ingår?

//J (ständigt på jakt efter de optimala byttorna).

http://trangia.se/2852.tundra.html
Innehåll nu:
2 kittlar, 1,75 och 1,5 liter, 1 stekpanna 20 cm. Allt i nonstick. Tång, fodral. Vikt 540 g

Innehåll på mitt (gamla) kit:
Duossal i kastrullerna, men nonstick-stekpanna. 640 g.

Vikten är sekundär för mig jämfört med fastbränningsförbannelsen...

Senast ändrad:
http://trangia.se/2852.tundra.html
Innehåll nu:
2 kittlar, 1,75 och 1,5 liter, 1 stekpanna 20 cm. Allt i nonstick. Tång, fodral. Vikt 540 g

Innehåll på mitt (gamla) kit:
Duossal i kastrullerna, men nonstick-stekpanna. 640 g.

Vikten är sekundär för mig jämfört med fastbränningsförbannelsen...

Ok, då är jag med. Ca 35 gr lättare än primus Litech men detta är duossal OCH med en stekpanna. Ja, ja säger då det :).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips