Kokkärl till vedkök/hobo stove

Det kommer nog framförallt bli uppvärmning av vatten och kaffe, men tanken är nog att det ska kunna bli lite soppa och annat också så en rimligt stor öppning upptill ska jag nog kika efter. Kanske blir det till och med så att jag väljer en liten gryta eller liknande i stället för kaffepanna.

Utseendet bryr jag mig inte om, packvolymen är nog viktigast. Kan jag koka lite kaffe och mat till mig själv och möjligen nån gång till frun också så är jag nöjd. Är vi ute på större äventyr har vi Trangia-köket med oss. Helt fantastiskt, men väldigt stort...

Så ja, packvolymen är viktig. Jag har kikat på Coffee Pot 0,75 L och även på COOKWARE SET HARD ANODIZED 2 (och liknande) fast den sistnämnda känns ju en aning vansklig att hålla i om den varit över öppen låga. Och plast som smälter är ju sällan kul ;)

Trots en hel del googling och spanande på detta forum har jag känt mig osäker på val av material, men nu känner jag mig trygg :)

Tack allihop!

/Peter
Din länk nr 2 är kastruller som ser ut att vara nästan identiska med de man köper på Biltema som jag använt i många år. Jag har gått ifrån dem nu då de är rätt tunga. Men i övrigt är de superbra!

Den ena kan ju användas som lock till den andra. Handtagen är jättebra tycker jag. Jag använder dem över eld så plasten har smält bort. Inga problem så länge man aktar sig så man inte får smält plast på fingrarna då. Men när plasten är borta tål de eld bra och blir inte så varma, de är ju väldigt tunna och får mycket luft på sig. Ibland har de blivit för varma för mina händer men de blir inte för varma för att ta med skjortärmen.

Dubbla kastruller kan vara bra vid kaffekok då man kan få bort mycket sump genom att låta sumpen sjunka och sen sakta hälla över i andra kastrullen. Och sen sakta upp i koppen eller om man inte ska koka mer kaffe kan man hälla ut sumpen från första kastrullen och hälla tillbaka kaffet i den för att bli av med ännu mer sump.

Den lilla kastrullen är helt okej som kopp också!

Dessutom rymmer kastrullsetet en 230g gas plus en liten gasbrännare ifall du är intresserad av den setupen nån gång.

Jag kokar ofta kaffe direkt i min aluminiumkopp som rymmer 3,5dl. Då har jag kaffet i ett tefilter från coop. Tyvärr är ramen av plast så jag får passa den lite så den inte smälter men det funkar. Smidigt då jag kokar allt i koppen och sen tar ur filtret och då är det bara att dricka kaffet.
 
Det där lät ju lite intressant! Du har inte upplevt att det blir väldigt instabilt med brännare och kokkärl placerade ovanpå gasbehållare?
Det beror lite på vart man drar gränsen för väldigt instabilt.

Trangias stormkök är väldigt mycket stabilare. Men jag har alltid stenkoll på köket och med hund är det inte riktigt bra att lämna ett stormkök oövervakat ändå.

Finns inte platt mark kan man trycka ner behållaren lite i mjuk mark. Man kan sätta ett par tältspik bredvid behållaren. Eller använda sånt trefotat stöd i plast under behållaren. Sätta några stenar runt. Osv.

Jag brukar dock nästan alltid nöja mig med att bara låta behållaren stå på marken, det går bra.

Jag har oftast använt 230g gas. Behållarna för 100g gas har mindre diameter så kanske smart att ha ett trefotat stöd om man ska ha så liten gas.

Ju större kastrullstöd på brännaren desto bättre står kastrullen. Jag har FM 116t som är litet, lätt och har bred stråle så det även passar typ trangiakastrull. Väger bara 50g så typ 60g med vindskydd av en pajform.
 
Det beror lite på vart man drar gränsen för väldigt instabilt.

Trangias stormkök är väldigt mycket stabilare. Men jag har alltid stenkoll på köket och med hund är det inte riktigt bra att lämna ett stormkök oövervakat ändå.

Finns inte platt mark kan man trycka ner behållaren lite i mjuk mark. Man kan sätta ett par tältspik bredvid behållaren. Eller använda sånt trefotat stöd i plast under behållaren. Sätta några stenar runt. Osv.

Jag brukar dock nästan alltid nöja mig med att bara låta behållaren stå på marken, det går bra.

Jag har oftast använt 230g gas. Behållarna för 100g gas har mindre diameter så kanske smart att ha ett trefotat stöd om man ska ha så liten gas.

Ju större kastrullstöd på brännaren desto bättre står kastrullen. Jag har FM 116t som är litet, lätt och har bred stråle så det även passar typ trangiakastrull. Väger bara 50g så typ 60g med vindskydd av en pajform.

Jaha ja, nu måste jag shoppa igen ;)
 
Det kommer nog framförallt bli uppvärmning av vatten och kaffe, men tanken är nog att det ska kunna bli lite soppa och annat också så en rimligt stor öppning upptill ska jag nog kika efter. Kanske blir det till och med så att jag väljer en liten gryta eller liknande i stället för kaffepanna.

Utseendet bryr jag mig inte om, packvolymen är nog viktigast. Kan jag koka lite kaffe och mat till mig själv och möjligen nån gång till frun också så är jag nöjd. Är vi ute på större äventyr har vi Trangia-köket med oss. Helt fantastiskt, men väldigt stort...

Så ja, packvolymen är viktig. Jag har kikat på Coffee Pot 0,75 L och även på COOKWARE SET HARD ANODIZED 2 (och liknande) fast den sistnämnda känns ju en aning vansklig att hålla i om den varit över öppen låga. Och plast som smälter är ju sällan kul ;)

Trots en hel del googling och spanande på detta forum har jag känt mig osäker på val av material, men nu känner jag mig trygg :)

Tack allihop!

/Peter
Köket du har länkat till finns på dollarstore för 120kr,köpte ett förra året funkar hur bra som helst 🙂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Optimala kokkärl till Omnifuel?? Kök och brännare 34
Maxplosive Kokkärl med grytmysare Kök och brännare 41
Stordrulen Lätt kokkärl som rymmer gastub och "Pocket Rocket" Kök och brännare 22
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Jones Läskburk som kokkärl? Kök och brännare 9
pawi Lätt kokkärl typ Evernew Ti UL Pasta pot Kök och brännare 3
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
Korallaven kokkärl i stål? Kök och brännare 24
FarmerJoe Kokkärl med hänkel? Kök och brännare 24
sachsaren Stora kokkärl och XGK:n Kök och brännare 6
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
zabadam Kokkärl för två på fjället? Kök och brännare 1
pi.r Finns det inga mindre ultralätta kokkärl? Kök och brännare 54
JesperAhlin Egentillverkade kokkärl Kök och brännare 11
outsidemats Kokkärl av Titan, med rost ... Kök och brännare 11
PetNor Primus Ti Lite kokkärl Kök och brännare 29
Mushrooom Kokkärl Kök och brännare 15
emmah Felkonstruerat kokkärl? Kök och brännare 14
Avslx Tatonka kokkärl Kök och brännare 1
mabu Kök och kokkärl Kök och brännare 22
_Erik_ Kokkärl Kök och brännare 2
lexell ihopvikbart kokkärl? Kök och brännare 0
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
marp68 Eagle Camping Stove Burner till Trianga? Kök och brännare 18
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Hygea Behövs adapter till primuskök i Kroatien? Kök och brännare 5
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
hensu reservslang till Campsor-9 Kök och brännare 2
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.