Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove?

Hej,
Jag har en riktig nybörjarfråga som jag hoppas att någon med lite mer rutin kan svara på.
Jag har sedan tidigare ett Trangia 25 med gasbrännare, men undrar nu om jag kan komplettera med
en Primus Essential Trail Stove brännare, för de gånger jag vill använda två brännare, men ändå samtidigt använda
alla grytor och pannor ifrån Trangian.
Tänker då främst på avståndet mellan brännare och kärl etc.

Med vänliga hälsningar //P

Kort svar -- ja, det fungerar utmärkt.

Blåser det så kommer dock en Primus Essential Trail stove inte att fungera så bra utan ett extra vindskydd. Om man börjar med att använda ett Trangia så blir man bortskämd när det gäller vindskydd.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Som Malmstroem skriver, det skall inte vara något problem att använda kärlen från Trangia på den brännaren. Dock kan jag tycka att brännaren är ganska stor och klumpig om du tänkt bara med dig den som extrabrännare på turen. Visst det finns fördelar med att den är så bredstrålande inte minst vid stekning, men jag hade nog valt en lite mindre och smidigare toppmonterad brännare om det är till vandring du tänkt använda den.

Jag skulle välja essential trail istället för någon mindre toppmonterad brännare. speciellt om man har det för att laga mat på två lågor men jag ser inte riktigt problemet med den annars heller. Packa den med något mjukt så tar den inte så mycket plats, än bättre om den ligger i en mugg eller skål som man i alla fall tänkt ha med.
Att balansera en kastrull eller stekpannan från trangia 25 på en liten toppmonterad brännare blir lätt lite vingligt och de oftast smalare värmeområdena blir en större nackdel än vad det blir på en kastrull med mindre diameter.
Jag jämför ovan med en Crux med infällbara kastrullstöd.

Toppbrännar kök stabiliseras med tre tältpinnar runt kanistern.
Det viktiga ör inte kök eller kastruller, det viktiga är vindskydd så att värmen inte blåser bort.

go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips