Trangia 25 Super-UL mod. 1/2 kg.

Två gamla kastruller + en borrmaskin ≈ Trangia 25 kök som väger 550g

Just nu väger det 418g med brännare och handtag, men jag tänker eventuellt införskaffa en stekpanna, troligvis den från Primus classic mini cookset (20cm bör passa fint), vet inte exakta vikten på den men räknar med ca.130g.

Det fina är att man ändå har en 1,75l kastrull, över två gånger så stort som Mini Trangian. Tror även att vindskyddet kommer nog fungera bättre. Men det är endå 220g mer, men detta kan nog skäras ner en hel del, om de nyare kastrullerna används så skulle vikten inte vara mycket mer än Mini trangian.

Inte helt klart, har lite kvar att finslipa. Tror även att Trangias Multi-disk från 27 serien kommer nog att passa fint. Verktyg som användes: Clas Ohlson hålskärare art# 30.7768, 13mm, 8mm och 2mm borr, samt borrmaskin. Går nog bra med enn borr storlek, men jag valde variera lite. Hål placerades med 5/4 tums avstånd, blir exakt 16 hål på 20 tums omkretsen. Stora hålet är 5 tum i diameter.
 

Bilagor

  • DSC00012b.jpg
    DSC00012b.jpg
    34.7 KB · Visningar: 1,561
  • DSC00013b.jpg
    DSC00013b.jpg
    44.1 KB · Visningar: 1,437
  • DSC00014b.jpg
    DSC00014b.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,434
Hål

Varför inte borra några hål i grytan oxå, (längst upp det är ju sällan man kokar en full gryta;-)
 
Men vart tog Trangiaprincipen vägen?
Med de kalla grytväggarna kommer det att koka överhuvudtagit?
Ovan förslag om fler lätthål bör beaktas ytterligare.....;)
 
Men vart tog Trangiaprincipen vägen?
Med de kalla grytväggarna kommer det att koka överhuvudtagit?
Ovan förslag om fler lätthål bör beaktas ytterligare.....;)

Tänkte faktiskt på det, kunde göra vindskyddet på ett helt annat sätt från stora grytan. Men det skulle ha krävt mer arbete än jag är motiverad för. Fungerar det att värma utan väggar på trangias mini kök, sä bör det funka här med. Kommer dock göra lite mätningar på koktiden när jag känner för det.

edit: nää, nu när jag tänker på det så skulle det faktiskt vara enklare (inget stort hål behövs, bara några hål och tre trådar), men med större vikt. Vikten skulle nog ha sparats i bränsle på långa turer, men för en helg eller mindre så funkar nog detta bättre.
 
Ja, nu finns det lite empiri att gå på.

1L vatten med lock på grytan:

Orginal vindskydden ger en koktid på 8 minuter.
Min mod, 15 minuter (dvs, hinner koka på en full brännare).

Man ser varför Trangia har endast 0.8L gryta till mini köket, 1L verkar vara gränsen för brännaren utan trangiaprincipen. Mer experiment kommer.
 
Ja, det är nog bara på kortare turer det kan vara värt det, om man måste använda dubbelt så mycket bränsle.. tex två liter istället för en...
och jag tror, som seobserver, att skillnaden blir ännu större med lite vind, då originalet har bättre vindskydd...
 
Ja, det är nog bara på kortare turer det kan vara värt det, om man måste använda dubbelt så mycket bränsle.. tex två liter istället för en...
och jag tror, som seobserver, att skillnaden blir ännu större med lite vind, då originalet har bättre vindskydd...

Sant, sant. Men om man jämför med Mini Trangian, så tycker jag att mitt vindskydd ändå gör ett bättre jobb:) Tänker inte använda det vid något annat tilfälle än med 16l dagsryggsäck då utrymmet är verkligen begränsat och bränslemängden är en nalgene flaska på 11cl. Lite som en mini, fast med stort serie 27 kärl som räcker till fler. Borde kanske ha kallat det Mini Trangia Maxi, men jag tycker into om motsägelsefullhet:)
 
Kul att se olika lösningar, här kommer min, 1.5 liter , 540 gr. + flaskan.
Det går alternativt att stoppa brännaren med plåtarna i kaffepannan om man vill det.
 

Bilagor

  • IMGP1716.jpg
    IMGP1716.jpg
    37.4 KB · Visningar: 1,578
  • IMGP1719.jpg
    IMGP1719.jpg
    38.6 KB · Visningar: 1,398
  • IMGP1721.jpg
    IMGP1721.jpg
    34.4 KB · Visningar: 1,308

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.