Trangia mini med gasbrännare

Jag är också nyfiken.

Hej

Det kan vara ett alternativ för mej när jag åker motorcykel.

Örjan
 
Benställ för multifuel?

Borde fungera med multifuel kök avsedda för Trangia tex. KAP eller Optimus Nova med adapter! Bra om man vill gardera sig och ha möjlighet att använda Trangias spritbrännare.

Kul idé men frågan är vad vikt minskningen blir jämfört med ett vanligt trangia modell mindre?
Man behöver trots allt ett vindskydd...:)
Vore tacksam för en byggbeskrivning!
 
Re: Benställ för multifuel?

theDude; sa:
Borde fungera med multifuel kök avsedda för Trangia tex. KAP eller Optimus Nova med adapter! Bra om man vill gardera sig och ha möjlighet att använda Trangias spritbrännare.

Kul idé men frågan är vad vikt minskningen blir jämfört med ett vanligt trangia modell mindre?
Man behöver trots allt ett vindskydd...:)
Vore tacksam för en byggbeskrivning!

Goafton
kul att ni är intreserade av vårat bygge!!

vi har svarvat ett aluminium rör till rätt storlek sen har vi fräst borrat och filat tills det blev som det blev.

hur det är med vikt vinsten har jag inte kollat men det är mycket smidigare att ha med sig lite gas än att kladda med sprit.

vi kommer lägga ut fler bilder i helgen.
 
Hej
Det vi gjort är att i foten ta upp hål för gasbrännaren samt 8 spår bredd 2mm. Gjorde även ett urtag för gasröret

cpic4246e88ec9d9b_tn.jpg


En ny hylsa svarvades ur alurör till gods 2mm
Urtag, hål och låsning gjordes i delningsfräs

cpic4246e80e0897b_tn.jpg


Tyvärr så skalas bilderna ner vid uppladdning
 
Lite mått

Hej,

Tack för bilderna, vilken höjd är det på den övre delen?
Jag har inget Trangia mini, så jag får bygga även den delen, troligen blir det rostfritt, det är tyngre, men tillgången är bättre.

Återigen tack för uppslaget.

Örjan
 
Re: Lite mått

orjki; sa:
Hej,

Tack för bilderna, vilken höjd är det på den övre delen?
Jag har inget Trangia mini, så jag får bygga även den delen, troligen blir det rostfritt, det är tyngre, men tillgången är bättre.

Återigen tack för uppslaget.

Örjan

Hej

Hylsan (den nedre bilden) gjorde vi 40mm hög
Foten (från Trangia mini) är 62mm hög

/Daniel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.