Byta kök? Primus Essential trek pot1L+GSI Pinnacle

Går det ändå inte åt mycket gas vid snösmältning?
Är det så pass effektivt att det trumfar vätskematade kök? Eller är det mer en fråga om bekvämlighet?
Det drar förhållandevis lite gas jämfört med klassiska gaskök. På en 7-8 dagar med snösmältning går det som mest två stora gastuber (om rejält kallt), oftast mindre. Och det går undan, snabbaste snösmältarköket jag haft, snabbare än XGK med värmeväxlare. Och givetvis mindre pyssel, ingen förvärmning och inga öppna lågor i närheten av brännbara föremål.

Men om jag visste att temperaturen skulle ligga under minus 20 hela turen så skulle jag ändå överväga XGK istället, vintergas i all ära, men en uppochnervänd halvtom gastub i minus 25 är segare än XGK även om den fortfarande fungerar.

//J

2 stora tuber på en vecka var mindre än vad jag trodde. Låter onekligen som att Ulti är både effektivt och smidigt.

När jag skrev vätskematat var det fotogen/bensin som jag syftade på.

Rackarns alltså, det verkar klart imponerande det där köket. Låter som om det skulle kännas helt ok att tina vatten inne i tältet med det om det skulle behövas vid riktigt busväder.

Två 450g flaskor på 7-8 dagar, för hur många personer gällde det?

Räknar jag bort kastrullvikten från uppgifterna på Primus hemsida blir det att själva brännaren väger 350 gram, verkar det stämma?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips