Trangia 27-3 UL gas alternativ

Jag har fått ett Trangia 27-3 UL med gasolbrännare i julklapp. Finns det andra produkter som presterar bättre? Syftet är fjällvandring under sommar och höst. Har tidigare använt ett Trangia Mini som har väldigt dåligt vindskydd. Fått upp blicken för gas när jag läst mer om det. Kommer oftast värma vatten och det är till 1-2 personer.

Har försökt hitta i djungeln har kommit fram till lite saker:
Det negativa jag kan se med Trangia är att det inte har Piezo-tändare, och är lite tungt?
Det positiva är att det innehåller vindskydd och allt man behöver.
 
Toppmonterade

gaskök t ex Primus Etaexpress, Jetboil m fl är lättare men ostadiga. Behöver du två kastruller och stekpanna?

Ännu lättare alternativ finns se gamla trådar.

Thure
 
Jag har olika kök och tycker nog att Trangias är stabila (som är bra vid kok i absid) och avsaknad av en Piezo-tändare är lätt ordnat, köp en lös.
http://www.utemera.se/MSR-Handheld-Piezo-Ignitor_MSR_fel7yy.html

Den lilla viktskillnaden kanske du kan jaga vid en lättare sovsäck eller tält och ryggsäck.

Jättebra tips hade helt missat att det fanns att köpa separat.

gaskök t ex Primus Etaexpress, Jetboil m fl är lättare men ostadiga. Behöver du två kastruller och stekpanna?

Ännu lättare alternativ finns se gamla trådar.

Thure

Tror egentligen inte att jag kommer behöva 2 kastruller + stekpanna. För det mesta är det 1 kastrull som jag kommer använda till uppvärmning av vatten. Har tittat lite på FireMaples lätta brännare tillsammans med kastrullset. Ännu en nackdel är ju att Trangiat inte har värmeväxlare.
 
Med tanke på Trangias rejäla vindskydd så är värmeväxlare lite "overkill" då lågans energi även värmer kastrullens yttersidor. Ta med stekpannan och ha den som lock så kokar det fortare och du spar bränsle.
 
Du har fått ett bra kök, precis som du skriver så är det stabilt. Trangia-köken är ju kompakta när de är ihop packade. I bland så kan man ha nytta av 2 kastruller, pröva först, SÅ mycket väger inte en kastrull. Trangias gasbrännare är effektiv, min används sedan flera år av mitt ex, som lagar pannkakor till dagbarnen när de är ute i skogen & otåligare matgäster finns nog inte. Hållbarheten på Trangia-köken är väldigt bra, har kamrater som fortfarande använder sina kök efter drygt 30 år. Det enda som "gått åt" är någon brännare, en del har gått till gasbrännare eller som jag till "brännare med pump & flaska", i mitt fall Optimus Explorer. Så som sagt, börja med att använda det du har, glöm inte att stoppa ner en tandsticksask i en plastpåse & ha med i köket. Simpelt, men till stor hjälp OM piezo-tändaren jävlas ! Brännaren bryr sig inte om hur du tänder den, men du bryr dig definitivt om att det går att tända brännaren !
 
Jag har fått ett Trangia 27-3 UL med gasolbrännare i julklapp.
Grattis! Ett av de bästa friluftsköken på marknaden!

Finns det andra produkter som presterar bättre? Syftet är fjällvandring under sommar och höst. ... Fått upp blicken för gas när jag läst mer om det. Kommer oftast värma vatten och det är till 1-2 personer.
Något som presterar bättre än en 27:a med gasbrännare? Du måste skämta, det finns det nog inte, det där är ett av de allra bästa, enklaste, effektivaste och säkraste friluftsköken på marknaden - köket står stadigt, om du lägger på locket så kokar du upp 0,75 liter 6 gradigt (dvs KALLT) vatten på drygt 4½ minut (jag var just ut och proveldade på altanen där det blåser lite nu). Har du mer bråttom än så - så är det AGA och oxyacetylen som gäller. Och det är TUNGT att släpa på... ;)

Det negativa jag kan se med Trangia är att det inte har Piezo-tändare, och är lite tungt?
Det positiva är att det innehåller vindskydd och allt man behöver.
Piezo-tändare är bra - så länge dom håller ihop och funkar. Har hittils aldrig stött på en sån som är idiotsäker OCH lätt/ transportabel. En UL 27:a med bara en av kastrullerna i väger inte många gram mer än andra motsvarande kök när alla lösa pinaler, vindskydd, vvx-kastrull osv är invägda TILLSAMMANS med brännaren.

Så:
Använd du din julklapp, sänd givaren en tacksam tanke när du använder köket (speciellt när det blåser hårt på fjället) och njut av livet.


PS
Du skrev sommar/ höst: Om du sedan köper en sån där trefotad adapter så kan du köra gasolbrännaren på Cassette-butan, och köper du de gasolflaskorna på Biltema eller JULA så kommer du ner under 7 öre per gram gas. Att jämföra med 3-5 gånger så mycket för 'vanlig' campingköksgasolblandning. Och maten/ vattnet/ koktiden märker inget av vad du eldar för typ av gasol...
 
Med tanke på Trangias rejäla vindskydd så är värmeväxlare lite "overkill" då lågans energi även värmer kastrullens yttersidor. Ta med stekpannan och ha den som lock så kokar det fortare och du spar bränsle.

Jajjamen det ska jag.

Trangias gasbrännare är effektiv, min används sedan flera år av mitt ex, som lagar pannkakor till dagbarnen när de är ute i skogen & otåligare matgäster finns nog inte. Hållbarheten på Trangia-köken är väldigt bra, har kamrater som fortfarande använder sina kök efter drygt 30 år.

Tydligare förklaring finns nog inte. Hållbarheten tvivlar jag inte alls på. Ett av plus är att farsan och morsan har ett 30årigt motsvarande 25 kök, ifall jag behöver större.

Grattis! Ett av de bästa friluftsköken på marknaden!

Något som presterar bättre än en 27:a med gasbrännare? Du måste skämta, det finns det nog inte, det där är ett av de allra bästa, enklaste, effektivaste och säkraste friluftsköken på marknaden - köket står stadigt, om du lägger på locket så kokar du upp 0,75 liter 6 gradigt (dvs KALLT) vatten på drygt 4½ minut (jag var just ut och proveldade på altanen där det blåser lite nu). Har du mer bråttom än så - så är det AGA och oxyacetylen som gäller. Och det är TUNGT att släpa på... ;)

Härligt att höra! Har inte haft möjlighet att testa många olika grejer och har bara haft tillgång till Trangia(T-röd). Så därför undrar man ju i djungeln av prylar.

Tack för råden. Då behåller jag min julklapp.
 
Du kan inte lita på Piezotändare.
Det är därför dom flesta kök säljs utan Piezotändare.
Tändstål kan du lita på.
 
Jepp,
till och med fotogenkök går att tända med tändstål - när man har övat in timingen...
... och gasol är en barnlek att tända med tändstål. Plus: Tändstål funkar även om det är nydränkt.
 
Tändstål har jag! Har testat Trangiat idag på uteplatsen. Tände med tändstål. Funkar fint. Längtar efter att få använda det på Fjällvandringen nu...
 

Bilagor

  • 20140101_110053.jpg
    20140101_110053.jpg
    76.6 KB · Visningar: 3,559
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
zaipper Gas till mini Trangia Kök och brännare 2
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
Jonas.O Gas + Trangia Kök och brännare 9
Gladalf Gas till Trangia Kök och brännare 11
fredric_verklig.se Trangia vs Multifuel kök/gas.. Kök och brännare 23
dr_ljungberg Trangia med gas Kök och brännare 4
mahe Trangia gas. Kök och brännare 1
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.