Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Bilagor

• wpid-20150817_184242.jpg
    wpid-20150817_184242.jpg
    69.7 KB · Visningar: 365
Och är det någon som vet vilket kök som är bäst av följande två?

http://www.handelsboden.com/m/camping/primus-eta-power-ef?m=1

https://www.google.se/amp/s/somecam...com/2014/12/06/primus-eta-power-ef-stove/amp/

Båda heter ju Primus ETA Power EF, men de är helt olika.

Jag det i den nedre länken (worldpresslänken), det fungerar utmärkt. Jag har sett en test där bägge rekommenderas för vinterbruk med snösmältning. Den övre är lättare, vet inte hur mycket. För det nedre kan man komma ner i vikt genom att plocka bort en plastinsats och grytmysaren som är tung.

Det jag har är ett av de mycket få kök med värmeväxlarflänsar som i test gett riktigt låga kolmonoxidvärden. Jag tror att brännarkonstruktionen är i princip lika för bägge köken och att det andra därför borde vara hyfsat ur CO hänseende det med. Men det är bara vad jag tror. Kom ihåg att om man använder en värmeväxlarkastrull med mindre diameter kan CO-halten försämras kraftigt.

Det inbyggda vindskyddet i den jag har fungerar ganska bra men det blir säkert ännu bättre med ett ytterligare vindskydd, Gäller antagligen det andra köket med.

Diametern på kastrullen får inte vara större än den kastrull som följer med för då får den inte plats, men det är säkert koordinerat då det är samma tillverkare.

Jag det i den nedre länken (worldpresslänken), det fungerar utmärkt. Jag har sett en test där bägge rekommenderas för vinterbruk med snösmältning. Den övre är lättare, vet inte hur mycket. För det nedre kan man komma ner i vikt genom att plocka bort en plastinsats och grytmysaren som är tung.

Det jag har är ett av de mycket få kök med värmeväxlarflänsar som i test gett riktigt låga kolmonoxidvärden. Jag tror att brännarkonstruktionen är i princip lika för bägge köken och att det andra därför borde vara hyfsat ur CO hänseende det med. Men det är bara vad jag tror. Kom ihåg att om man använder en värmeväxlarkastrull med mindre diameter kan CO-halten försämras kraftigt.

Det inbyggda vindskyddet i den jag har fungerar ganska bra men det blir säkert ännu bättre med ett ytterligare vindskydd, Gäller antagligen det andra köket med.

Diametern på kastrullen får inte vara större än den kastrull som följer med för då får den inte plats, men det är säkert koordinerat då det är samma tillverkare.

Vet du om Omnilte ti passar rakt av, eller måste man ha någon adapter?

Hm, jag svarade nog bara på din andra post utan att reflektera över att den kanske hörde ihop med den första....

För bägge köken ska du få med med en vinteranpassad gasbrännare med förvärmning.

För det köket jag har tvivlar jag på att någon adapter kan göra att du kan använda Omnilite Ti brännaren (skulle du lyckats gäller ju inte heller testresultaten om kolmonoxid jag nämnde). Köket är väldigt mycket byggt för brännaren som följer med.

För det andra köket vet jag inte, men tittar man på bilden i länken så ser det ju inte så lovande ut..

Ett mer traditionellt vindskydd som andra föreslagit är kanske en bättre lösning om du vill använda Omnilite Ti brännaren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips