Vilket vindskydd till ETA Pot 3.0

Och är det någon som vet vilket kök som är bäst av följande två?

http://www.handelsboden.com/m/camping/primus-eta-power-ef?m=1

https://www.google.se/amp/s/somecam...com/2014/12/06/primus-eta-power-ef-stove/amp/

Båda heter ju Primus ETA Power EF, men de är helt olika.

Jag det i den nedre länken (worldpresslänken), det fungerar utmärkt. Jag har sett en test där bägge rekommenderas för vinterbruk med snösmältning. Den övre är lättare, vet inte hur mycket. För det nedre kan man komma ner i vikt genom att plocka bort en plastinsats och grytmysaren som är tung.

Det jag har är ett av de mycket få kök med värmeväxlarflänsar som i test gett riktigt låga kolmonoxidvärden. Jag tror att brännarkonstruktionen är i princip lika för bägge köken och att det andra därför borde vara hyfsat ur CO hänseende det med. Men det är bara vad jag tror. Kom ihåg att om man använder en värmeväxlarkastrull med mindre diameter kan CO-halten försämras kraftigt.

Det inbyggda vindskyddet i den jag har fungerar ganska bra men det blir säkert ännu bättre med ett ytterligare vindskydd, Gäller antagligen det andra köket med.

Diametern på kastrullen får inte vara större än den kastrull som följer med för då får den inte plats, men det är säkert koordinerat då det är samma tillverkare.
 
Jag det i den nedre länken (worldpresslänken), det fungerar utmärkt. Jag har sett en test där bägge rekommenderas för vinterbruk med snösmältning. Den övre är lättare, vet inte hur mycket. För det nedre kan man komma ner i vikt genom att plocka bort en plastinsats och grytmysaren som är tung.

Det jag har är ett av de mycket få kök med värmeväxlarflänsar som i test gett riktigt låga kolmonoxidvärden. Jag tror att brännarkonstruktionen är i princip lika för bägge köken och att det andra därför borde vara hyfsat ur CO hänseende det med. Men det är bara vad jag tror. Kom ihåg att om man använder en värmeväxlarkastrull med mindre diameter kan CO-halten försämras kraftigt.

Det inbyggda vindskyddet i den jag har fungerar ganska bra men det blir säkert ännu bättre med ett ytterligare vindskydd, Gäller antagligen det andra köket med.

Diametern på kastrullen får inte vara större än den kastrull som följer med för då får den inte plats, men det är säkert koordinerat då det är samma tillverkare.

Vet du om Omnilte ti passar rakt av, eller måste man ha någon adapter?
 
Hm, jag svarade nog bara på din andra post utan att reflektera över att den kanske hörde ihop med den första....

För bägge köken ska du få med med en vinteranpassad gasbrännare med förvärmning.

För det köket jag har tvivlar jag på att någon adapter kan göra att du kan använda Omnilite Ti brännaren (skulle du lyckats gäller ju inte heller testresultaten om kolmonoxid jag nämnde). Köket är väldigt mycket byggt för brännaren som följer med.

För det andra köket vet jag inte, men tittar man på bilden i länken så ser det ju inte så lovande ut..

Ett mer traditionellt vindskydd som andra föreslagit är kanske en bättre lösning om du vill använda Omnilite Ti brännaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
aksello vindskydd till köket, vad använder ni? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Lasse Be Vindskydd till köket Kök och brännare 4
spajk Vindskydd till omnifuel Kök och brännare 22
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
PetNor Vindskydd till Pocket Rocket? Kök och brännare 57
majjen Vindskydd till Crux? Kök och brännare 3
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
Jörgen Fjaderlatt.se Vindskydd till Primus Micron? Kök och brännare 10
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
ElinasPappa 3D-printad lättviktsstöd för vindskydd/gastub Kök och brännare 10
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
G.Kraft Trangia och lägerkittel - effektivare ställ/vindskydd? Kök och brännare 9
Salmiak Vindskydd på ETA power vs Trangia? Kök och brännare 4
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
utesälen Toppmonterat vindskydd Kök och brännare 9
Lasse Be Reflektor under spindeln, och vindskydd Kök och brännare 2
joanna Thermoreflekt som vindskydd Kök och brännare 0
strang3 Trangia mini DIY vindskydd Kök och brännare 26
Leffe357 Primus nya vindskydd Kök och brännare 12
hannulan Vindskydd Kök och brännare 6
Davva2 Vindskydd av alu economy Kök och brännare 0
OBD Vindskydd m.m. Kök och brännare 3
apoe Hembygt vindskydd, vad tycks? Kök och brännare 13
-Patric- Vindskydd/ FickRaket! Kök och brännare 63
rikard_wiberg_hotmail.com Primus Vindskydd Kök och brännare 5
Spaceman Spiff MSR-XGKII monterat i Trangia-vindskydd? Kök och brännare 2
bushmaster84 Vindskydd??? Kök och brännare 18
lusth Vindskydd? Kök och brännare 4
wesslan Vindskydd Kök och brännare 3
dojjan77 Tyst gasolbrännare och vindskydd Kök och brännare 7
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
Mårten Wallén MSR XGK + Trangia vindskydd Kök och brännare 1
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...