Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor

Haha... Nja, jag facineras ju av er kunskap och njuter av att läsa era smått nördiga men utförliga svar. Det är ju precis vad jag frågat efter så 'bring it on'! Jag läser vidare med stort intresse :)

Samtidigt som jag suger åt mig av er kunskap försöker jag också förstå hur jag praktiskt ska applicera den för att nå hög säkerhet.

(klipp)

Har ni fler do's and don'ts på lut, när det gäller praktiskt handhavande?

:) utan att bli teknisk (som jag ändå inte behärskar) så är ett bra tips att köra fotogen istället för bensin.

...förvärmning sker enklast med t-sprit. Har min i en liten (0,3 dl) säkerhetsflaska från Trangia. I kyla förvarar jag den under jackan. Går då bra att tända med eldstålet :).

...gas är också en bra lösning, vintergasen funkar bra ner till ca 20 och på många kök kan flaskan köras i vätskematningsläge (dvs upp och nervänd) om gastrycket blir för lågt pga kyla. Vet inte om Primus kök tillåter detta dock...

//J
 
Ett större Trangiakoncept med vindskydd runt 4,5 L lägerkitteln samt fotogenbrännare typ KAP Arctic vore användbart för större grupper och expeditionsbruk.

Har varit på gång kommersiellt för ett antal år sedan men jag vet inte vad det stupade på.

Kanske är gasol så pass mkt enklare att köpare föredrar det.

Allmänt sett så är brännskador av friluftskök och grillar vanligt.

En annan risk som måste uppmärksammas är kolmonooxidförgiftning. Finns lite gamla trådar om detta.

Thure
 
Ett av problemen är väl tillgången till Optimus cobra-brännare om man skall ha KAP-arctic-brännarstuk... den typen av mässingsgjuteri som var vanlig förra seklet anses vara alldeles för dyrt att göra idag Till detta finns det en hysterisk viktjakt som gör att den typen av brännare anses för tunga och marknadsförarna tror att det inte finns marknad för den typen av brännare längre.
 
Allmänt sett så är brännskador av friluftskök och grillar vanligt.

Vilken omfattning är det för att räknas som vanligt?
Finns det siffror där man skiljer på friluftskök och grillar?
Och ytterligare finns det siffror som skiljer på brännskador pga välta kastruller/kök/grillar och bränsleolyckor?
 
Ett av problemen är väl tillgången till Optimus cobra-brännare om man skall ha KAP-arctic-brännarstuk... den typen av mässingsgjuteri som var vanlig förra seklet anses vara alldeles för dyrt att göra idag Till detta finns det en hysterisk viktjakt som gör att den typen av brännare anses för tunga och marknadsförarna tror att det inte finns marknad för den typen av brännare längre.
Nja, faktum är att en modern motsvarighet till den 207-brännare med botteninmatning (dvs inte Cobra och inte 221 / 222 - som alla är tysta mysbrännare men med sidoinmatning) som Gunnar Finn använde i KAP-Arctic faktiskt nytillverkas igen: HANSE No 1 i gjuten + hårdlödd mässing. Passat direkt som ersättare för 207 och 9007...
Det som fortfarande inte nytillverkas, och som inte är en barnlek att tillverka själv, är den brännarhållarställning (med tändränna) i rostfritt som var det riktigt unika i Gunnar Finns design. Resten av delarna går att fixa till...
 
Vilken omfattning är det för att räknas som vanligt?
Finns det siffror där man skiljer på friluftskök och grillar?
Och ytterligare finns det siffror som skiljer på brännskador pga välta kastruller/kök/grillar och bränsleolyckor?

Eftersom även köken i husvagnar och båtar är friluftskök, så kan man nog påstå att brännskador med friluftskök är vanliga
 
Eftersom även köken i husvagnar och båtar är friluftskök, så kan man nog påstå att brännskador med friluftskök är vanliga

Man kan påstå många saker men min fundering är hur vanligt det faktiskt är.

OBS! Jag är inte ute efter att racka ner på uppgifterna utan undrar helt enkelt hur vanligt det är och vad som är vanligast. Det är t ex ganska viktigt ur utbildningssynpunkt att veta vad folk gör för fel och i vilken omfattning.
 
Bensin vid -20

Det är inte barn eller scouter som gjort de värsta missgreppen jag sett.
Det är oftast vuxna som inte ens lyssnar när man talar om för dom att det är farligt det dom gör.
Två gånger har jag sett en T-spritflaska FOFFA vid tändning av grill.
En gång en person som ville få fart på majbrasan med en plastmugg fylld med bensin.
I alla tre fallen bad jag personen att låta bli.
Bensinen såg otäckast ut. En 3 meters fireball som helt slukade personen. Hen klarade sig dock med CHOCK och bränt hår/ögonbryn, samt en rodnad på huden ungefär som solbränna. Chocken satt i hela kvällen. Den kvällen var helt förstörd. Inget blev bättre av att jag påpekade att jag faktiskt varnat. Hen är numera skeptisk till majbrasor.
-
När man hanterar spritbränslen är man van vid riskerna och hanterar bränslet därefter.
Det otäcka är just att bensinen är som farligast då risken för statisk urladdning är hög. Och att det som inte är farligt vid andra temperaturer helt plötsligt är högriskbeteende. Dvs det är lätt hänt att få farliga vanor.
Efter att jag vid ett par tillfällen blivit skrämd av en rejäl smäll vid tändning av Optimus 8R vintertid (en explosiv gasblandning bildades innanför höljet innan jag hann tända köket) beslutade jag att bensinkök är 3säsongskök. På vintern duger bara fotogen eller gasol (ren propan, inte engångsbehållare).
/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.