Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor

Jag tror du kan glömma Reactorkastrullen på något annat än Reactorköket. Brånnaren är av en helt annan typ som överför värmen genom strålning från en glödande stenull som dessutom är välvd och ligger dikt an till den välvda botten på värmeväxlaren.

Nu är ju reactorköket väldigt effektivt och fungerar mkt bra för snösmältning med primus vintergas (ner till ca minus 20). Använt detta kök själv de två senaste påskturerna.

Men om du vill stanna i ditt system så är det förslagsvis Primus kastrull som gäller.

...bensin i minus 20 kan vara vanskligt, just omkring den temperaturen är den väldigt explosiv. Fotogen är ett mkt bättre (=säkrare) val tycker jag.

//J

Är det vanskligt med bensin när det är kallare än - 20. Det hade jag ingen aning om. Är det väldigt farligt?
 
Nja det handlar om LEL faktorn - https://en.wikipedia.org/wiki/Flammability_limit

Farligt...men en bensinånga i en absid är en risk.
Det är samma som med gas i en absid men då får man köra på utan låga ordentligt och sen tända - det går inte ens i ett ventilerat tält men däremot så kan bensingångor ge följande blandning som går att fixa med gas i en påse

Samma sak som att fylla en soppåse med gas och lägga tändaren på men bensin i minusgrader ger en ordentligt "poff" med bonus.
Det är ungefär det som kan hända med bensingångor om man får rätt LEL

Överkurs men användandaren Xxargs har komptetens i ämnet om han hittar hit
 
Jag tror du kan glömma Reactorkastrullen på något annat än Reactorköket. Brånnaren är av en helt annan typ som överför värmen genom strålning från en glödande stenull som dessutom är välvd och ligger dikt an till den välvda botten på värmeväxlaren.

Nu är ju reactorköket väldigt effektivt och fungerar mkt bra för snösmältning med primus vintergas (ner till ca minus 20). Använt detta kök själv de två senaste påskturerna.

Men om du vill stanna i ditt system så är det förslagsvis Primus kastrull som gäller.

...bensin i minus 20 kan vara vanskligt, just omkring den temperaturen är den väldigt explosiv. Fotogen är ett mkt bättre (=säkrare) val tycker jag.

//J

Tack för värdefull input! Då får det nog bli en primuskastrull helt enkelt, för jag vill kunna köra det på bensin och fotogen.
 
Är det vanskligt med bensin när det är kallare än - 20. Det hade jag ingen aning om. Är det väldigt farligt?


Inte mycket annorlunda än att hantera T-sprit mellan 11-35 grader (har inte exakta graderna i huvudet) - dvs. de flesta som hanterar Trangia med spritbrännare hanterar bränslet någonstans mitt mellan dess LEL och dess UEL.

T-sprit hanteras nästan alltid inom sitt explosiva område om man inte vintercampar i minusgrader och Trangia med spritbrännare är verkligen ingen nybörjakök för småknattar på en höst/vår friluftsdag eller scouter om ni frågar mig.

Det hade säkerhetsmässigt varit bättre med campingasolkök under vuxen människas överinseende (tex. trangia med gasolbrännare) än att hålla på att skvätta och hälla T-sprit då hela gasutrymmet ovanför vätskeytan brinner explosivt och trycker ut bränsle om en låga skulle hitta in i en dunk.

En sak skiljer sig dock mellan bensin och T-sprit, T-sprit har en del vatten i sig och laddas inte statiskt vid överhällning eller när det skvalpar i flaskorna, medans ren bensin är en perfekt isolator och kan laddas upp triboelektriskt som vilken 'plastyta' som helst.

med andra ord använd säkerhetsflaskor, smal pip precis som med T-sprit och så lite fri bensin utanför flaskan som möjligt vid användande av bensin i stark kyla. Kan man värma flaska en aning så minskar risken snabbt då ångtrycket kommer över UEL och kan inte brinna i behållaren även om det skulle bli statisk urladdning inne i flaskan eller eld hittar in utifrån


Om jag inte missminner mig helt skall en säkerhetsflaska tåla om luftinnehållet i flaskan skulle tända sig och inte sprängas av tryckökningen som blir av det (teoeriskt sett mellan 7 och 8 Bar i sluten behållare om tändningen startar vid atmosfärstryck, det nästa oavsett bränsletyp vid stökeometrisk blandning med luft) . - betydligt bättre än plastflaska/dunk som bränslet kom i om det skall hanteras i stark kyla.
 
Senast ändrad:
Inte mycket annorlunda än att hantera T-sprit mellan 11-35 grader (har inte exakta graderna i huvudet) - dvs. de flesta som hanterar Trangia med spritbrännare hanterar bränslet någonstans mitt mellan dess LEL och dess UEL.

T-sprit hanteras nästan alltid inom sitt explosiva område om man inte vintercampar i minusgrader och Trangia med spritbrännare är verkligen ingen nybörjakök för småknattar på en höst/vår friluftsdag eller scouter om ni frågar mig.

Det hade säkerhetsmässigt varit bättre med campingasolkök under vuxen människas överinseende än att hålla på att skvätta och hälla T-sprit då hela gasutrymmet ovanför vätskeytan brinner explosivt och trycker ut bränsle om en låga skulle hitta in i en dunk.

En sak skiljer sig dock mellan bensin och T-sprit, T-sprit har en del vatten i sig och laddas inte statiskt vid överhällning eller när det skvalpar i flaskorna, medans ren bensin är en perfekt isolator och kan laddas upp triboelektriskt som vilken 'plastyta' som helst.

med andra ord använd säkerhetsflaskor, smal pip precis som med T-sprit och så lite fri bensin utanför flaskan som möjligt vid användande av bensin i stark kyla. Kan man värma flaska en aning så minskar risken snabbt då ångtrycket kommer över UEL och kan inte brinna i behållaren även om det skulle bli statisk urladdning inne i flaskan eller eld hittar in utifrån


Om jag inte missminner mig helt skall en säkerhetsflaska tåla om luftinnehållet i flaskan skulle tända sig och inte sprängas av tryckökningen som blir av det (teoeriskt sett mellan 7 och 8 Bar i sluten behållare om tändningen startar vid atmosfärstryck, det nästa oavsett bränsletyp vid stökeometrisk blandning med luft) . - betydligt bättre än plastflaska/dunk som bränslet kom i om det skall hanteras i stark kyla.


Bra men det blev nog för mycket för dom flesta.

Haha

Gaskök = säkert och bra
 
Det hade säkerhetsmässigt varit bättre med campingasolkök under vuxen människas överinseende (tex. trangia med gasolbrännare) än att hålla på att skvätta och hälla T-sprit då hela gasutrymmet ovanför vätskeytan brinner explosivt och trycker ut bränsle om en låga skulle hitta in i en dunk.

En sak skiljer sig dock mellan bensin och T-sprit, T-sprit har en del vatten i sig och laddas inte statiskt vid överhällning eller när det skvalpar i flaskorna, medans ren bensin är en perfekt isolator och kan laddas upp triboelektriskt som vilken 'plastyta' som helst.

med andra ord använd säkerhetsflaskor, smal pip precis som med T-sprit och så lite fri bensin utanför flaskan som möjligt vid användande av bensin i stark kyla. Kan man värma flaska en aning så minskar risken snabbt då ångtrycket kommer över UEL och kan inte brinna i behållaren även om det skulle bli statisk urladdning inne i flaskan eller eld hittar in utifrån

Tack för ett lärorikt inlägg! Så exakt var finns riskerna med bensin i sträng kyla? Är det just när man tänder köket för att förvärma det som det kan smälla/bli farligt eller vilka situationer handlar det om? Hur och när påverkar den triboelektriska laddningen som kan bildas av skvalpande? Kan en urladdning av dylikt ske spontant inne i en flaska eller vad triggar en sådan? Förresten, stiger eller sjunker bensingaserna som avges när man hanterar bensinen, typ när man fyller på flaskan osv.? Vilka praktiska råd, förutom att använda säkerhetsflaskor med smal pip, skulle du ge för att säkert använda bensin under -20?
 
Kort sagt så är bensin i flaska säkert men ångor i förtält/tält sämre - det är lättare att man får en antändbar blanding i luft , speciellt när det är kallt.
Säkert i flaska däremot.

Det handlar om tillgängligt syre

Sprit har nackdelen att en antändbar blandning kan uppstå inne i flaskan ovanför vätskan(luftutrymmet) och därmed spräcka den och därmed orsaka en obehaglig situtation med brinnande vätska utspritt.

Detta på grund av att bensin har högre energivärde , den är mättad i flaskans luftdel(och kan inte explodera), men sprit som har lägre energivärde når LEL då den partiella syrehalten är hög nog lättare.
Blev det ännu sämre nu med förklarningen - haha.

Vi får kalla in JPL på detta...

Eller Xxargs...
 
Blev det ännu sämre nu med förklarningen - haha.

Haha... Nja, jag facineras ju av er kunskap och njuter av att läsa era smått nördiga men utförliga svar. Det är ju precis vad jag frågat efter så 'bring it on'! Jag läser vidare med stort intresse :)

Samtidigt som jag suger åt mig av er kunskap försöker jag också förstå hur jag praktiskt ska applicera den för att nå hög säkerhet.

Så, sammanfattningsvis: bensin är stabil i flaska och kan inte orsaka otrevligheter på egen hand, ens vid skvalpande och/eller yttre påverkan. Gaserna blir bara farliga i absid/tält där risken finns att rätt bränsle/syre-blandning kan uppstå. Innebär detta att så länge man fyller på bränsleflaskor, hanterar bensin samt tänder köket utomhus så är risken för farligheter utesluten eller åtminstone minimal (och att man sen kan köra köket i absid/tält utan fara för explosiva gaser)?

Har ni fler do's and don'ts på lut, när det gäller praktiskt handhavande?
 
Gaskök är väldigt säkert och funkar året om om man håller tuberna lagom varma - typ +5 till uppåt kropsvärme och max +50

Sen om du kör multifuelkök med bensin,alkylat , se till att du inte har bensinångor i förtält(absid) eller inne i tältet så är du säker.
Inga problem alls men med bensinkök får man tänka till en gång extra speciellt om man skall köra det i tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Någon som vet en kopp på 114mm bred insida? Kök och brännare 25
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 13
tallskogen Effektiv storlek på bränsleflaska Kök och brännare 11
Obbmundson Köra polaris på tändvätska? Kök och brännare 37
insco Byta slang på MSR Whisperlite Kök och brännare 2
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Moga Vintergas på sommarfjäll? Kök och brännare 9
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
JMel felanalys på Omnifuel Kök och brännare 1
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Brune Billigt gasolkök på XXL Kök och brännare 14
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
washaa Bekämpa rost på duossal/aluminium? Kök och brännare 6
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
waltruz Gasol på vintern? Hur grädda våfflor i skidspåret? Kök och brännare 12
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Markolainen Hur spara på gasen? Kök och brännare 49
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
helenec Förvaring av T-röd på roadtrip? Kök och brännare 17
leukotejp Använda kokkärl direkt på elden Kök och brännare 15
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
avslutmedlemskap0904 Ibland blir man spänd på fortsättningen Kök och brännare 26
NaturBiten Efterlysning - känner du igen köket på bilden? Kök och brännare 6
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
qy Esbit på flyget? Kök och brännare 5
emkå Passar Trangias säkerhetskork på vanliga PET-flaskor? Kök och brännare 36
Trucken Fotogenfunderingar: Jakten på efterföljare till Statoil Blå Kök och brännare 8
Polar300 Trangia återställer sortimentet! DuoSSAL är på väg tillbaks!!! Kök och brännare 16
Peter77 Vill du ha tag på Trangia DUOSSAL kärl, se hit :) Kök och brännare 42
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
nicko_ Vikt på 1 L DuoSSAL Trangia-gryta Kök och brännare 8
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...