Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök
- Trådstartare Alucardi
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag borrade upp hålet så att foten på brännaren gå igenom både fjädern och koppen. Då spänner det inte lika hårt mot fjädern och du kan har muttern på rätt håll.Samma här, ena brännarkopphållaren låser inte. Brännarkoppen som kom med X2 fungerar däremot bra. Går kanske att böja till. Kan också ha att göra med hur hårt man fäster brännaren (Nova i mitt fall) mot metallen i och med att fjäderplåten är ett stycke. Många parametrar som kan gå fel.
Menar du hålen på både fjädern och koppen? Vilken brännare har du?
Antar att det är Polaris? Jag har skaffat Nova för att ha ett alternativ till mitt KAP - Arctic. Borde vara ganska lika för Polaris respektive Nova. Kanske en fördel också att få ned brännaren något längre i undre vindskyddet.
Thure
Antar att det är Polaris? Jag har skaffat Nova för att ha ett alternativ till mitt KAP - Arctic. Borde vara ganska lika för Polaris respektive Nova. Kanske en fördel också att få ned brännaren något längre i undre vindskyddet.
Thure
Senast ändrad:
Jag har polaris. Tittar man under brännarkoppen så ser man en klack. Den är lite för stor för att komma igenom kommen och fjädern. Så jag gjort hålet bara lite större. Så nu går klacken igenom båda. Detta gör att man kan använda muttern på rätt håll.Menar du hålen på både fjädern och koppen? Vilken brännare har du?
Thure
Är det någon som har lyckats konstruera en fungerande tändränna? På gamla Arctic finns det ju en som fungerar utmärkt. Jag funderar på att försöka få till en ränna, och det vore trevligt att ha en veke i den så att det blir lättare att tända. Men vad ska man använda för material som veke? Den som finns på Arctic tror jag är rundstickad av något brandsäkert fibermaterial och sedan tillplattad när den tryckts fast i rännan.
En bit av optimus eget förvärmningsveke kanske ännu bättre alternativ.
Runt glasluckan infattad i järn på vår braskamin är det en mjuk flätad list i någon sorts mineralull. Om det går att ta en kardel från en sån kanske det kan fungera. Typ https://www.amazon.se/SAVITA-Tätnin...cphy=9062411&hvtargid=pla-1765684531617&psc=1
Thure
Nej, bomull kommer att brinna upp. Det ska vara något brandsäkert material. Optimus förvärmningsveke, du tänker på den där runda biten mineralull som sitter i koppen? Kanske skulle funka men formen är helt fel.Feuerhand har lösa veken till sina lyktor som kanske kan klippas till. Står dock att den är gjord av bomull. Lär inte hålla. En bit av optimus eget förvärmningsveke kanske ännu bättre alternativ.
Hm, bra idé. Jag har ju också en sådan list i min kamin. Den är tjock och flätad, men om man tog en del av den kanske det skulle fungera. Liknande finns visst att köpa på Biltema, Jula m fl.Runt glasluckan infattad i järn på vår braskamin är det en mjuk flätad list i någon sorts mineralull. Om det går att ta en kardel från en sån kanske det kan fungera.
Glasfiberstrumpa? Ser ut ungefär som den som finns i tändrännan på KAP Arctic:
se.etzetra.com
Eller denna:
bjprace.se

2mm 600 Gr C Hög Temperatur Flätad Mjuk Glasfiber Strumpa Fiber Glas Rör
2mm 600 Gr C Hög Temperatur Flätad Mjuk Glasfiber Strumpa Fiber Glas Rör
Eller denna:

Insultherm Strumpa 6,4mm
Extremt högtemperaturbeständiga glasfiberstrumpor.Insultherm är en extremt högtemperaturbeständig strumpa som vanligtvis används som termiskt skydd för kablar slangar och vajrar som utsätts för kontinuerliga och extrema högtemperaturmiljöer, såsom turbo, grenrör, avgassystem och...

Liknande trådar
- Svar
- 16
- Visningar
- 2 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg