Bushcraft LF vs Firebox Nano - Vad ska man välja?

SoloStove Lite eldad med pellets är inte mycket långsammare än gas. Sotet är lite av en inställningsfråga. Om man bara låter sotet vara och har en packpåse till kaffepannan/grytan så är det inte till mycket besvär. Och eftersom det inte är något att fälla ihop på SoloStove Lite så sotar man inte ner sig där heller.
Det behövs bara en utflykt med minusgrader för att verkligen uppskatta ett litet kvistkök jämfört med gas. Eller tom trangiabrännaren i ett kvistkök.
Jag tycker inte illa om gaskök, jag gillar alla campingkök. Men de har sina sidor.
/John
 
SoloStove Lite eldad med pellets är inte mycket långsammare än gas. Sotet är lite av en inställningsfråga. Om man bara låter sotet vara och har en packpåse till kaffepannan/grytan så är det inte till mycket besvär. Och eftersom det inte är något att fälla ihop på SoloStove Lite så sotar man inte ner sig där heller.
Det behövs bara en utflykt med minusgrader för att verkligen uppskatta ett litet kvistkök jämfört med gas. Eller tom trangiabrännaren i ett kvistkök.
Jag tycker inte illa om gaskök, jag gillar alla campingkök. Men de har sina sidor.
/John

Kan man minimera sotet genom att smörja in kastrullen / pannan med diskmedel? Hjälper det något?
 
Det är tveksamt. Det sotar rejält. Däremot är inte sot svårt att få bort om man vill, det går bort lätt med t-röd.
/John

Förlåt att jag kanske går ifrån ämnet lite grand men då slipper jag starta en ny tråd:

Hur menar du med t-röd? Att använda t-röd som bränsle eller använda T-röd som rengöringsmedel efter man lagat mat?

Man får väl nästan inget sot ifall man istället använder Tenol som bränsle? Men jag är lite orolig ifall man kan bli blind om man råkar få lite Tenol (som innehåller större mängd av metanol än T-röd) i maten?

Synd att det finns alkoholister för annars hade vi slippat att ha konstiga ämnen i etanol bara för att skrämma bort folk från att dricka det... Passar bäst som bränsle.
 
Som rengöringsmedel. Och tenol funkar lika bra till att tvätta bort sot.
Synd att det finns alkoholister för annars hade vi slippat att ha konstiga ämnen i etanol bara för att skrämma bort folk från att dricka det... Passar bäst som bränsle.
Ja, och tänk vilken trevlig hobby, att framställa sitt eget hembrända bränsle. Det vore väl inte olagligt om inte folk envisades med att dricka produkten.
/John
 
Det är inte för att hindra alkisarna som spriten är denaturerad. Det är för att hindra vanligt folk från att dricka den.
Alkisarna dricker den ändå.
/John

Jo. Och metanolen i Tenol är väl för att metanol sotar mindre. Färre kolatomer.

Och nä, du lär inte bli förgiftad av att det kommer en droppe i maten. Om inte annat för att den blir i princip oätlig. Det krävs oerhört lite av det där bitterämnet de använder för att det ska smaka.
 
Ni som är bekymrade över sot, kan man inte bara släpa med en tuss stålull för att tvätta bort det värsta med efter användning, och därefter lägga kokkärl i dn påse? En inte alltför står tuss svinto borde hålla några dagar till att skrapa en liten kastrull tre gånger om dagen.
 
Denatureringsmedlet är jättelätt att få bort från T-sprit. Jag testade det för flera år sedan (med bilder här, om jag minns rätt) i förhoppningen att det var det som sotade. Etanol brinner ju med ren låga, som ni som använt spritbrännare på labb vet. Men tji vad jag bedrog mig! Bittersmaken o den röda färgen försvann, men det sotade lik förbannat.

Jag fick till slut använding av den där dunken avfärgad T-sprit under pandemin. Gjorde eget desinfektionsmedel av den, så nu är den nästan slut till sist.

Tricket är mycket enkelt. Aktivt kol. Och det behövs inga mängder. Ett par matskedar i en melittatratt räckte till en 4 liter och hade nog räckt till mer.

Kommer att göra det igen om jag nån gång ska använda spritbrännare. Är inte kul att få det där vidriga smakämnet i maten.

För säkerhets skull är det väl bäst med en brasklapp. Obs att detta förfarande INTE gör T-sprit lämpligt att dricka! Och var noga med att märka upp behållaren så ingen av misstag får i sig. Dutta i lite röd karamellfärg också om risken för misstag är hög.
 
SoloStove Lite eldad med pellets är inte mycket långsammare än gas. Sotet är lite av en inställningsfråga. Om man bara låter sotet vara och har en packpåse till kaffepannan/grytan så är det inte till mycket besvär. Och eftersom det inte är något att fälla ihop på SoloStove Lite så sotar man inte ner sig där heller.
Det behövs bara en utflykt med minusgrader för att verkligen uppskatta ett litet kvistkök jämfört med gas. Eller tom trangiabrännaren i ett kvistkök.
Jag tycker inte illa om gaskök, jag gillar alla campingkök. Men de har sina sidor.
/John
Jag tycker inte att långsamheten stör mig alls när jag använder vedkök. Tvärtom, vedköket är ju en liten kontrollerad brasa, en stor del av upplevelsen är att samla bränsle, sätta sig, underhålla elden och se råvarorna förvandlas till en god måltid. Får gärna ta en stund.

Med detta sagt, jag föredrar större vedkök eftersom de är enklare att använda och (för mig) ger jämnare temperatur. Alla små vedkök upplever jag som pyssligare i teknisk mening och det kan ibland ta bort lite av upplevelsen tycker jag.

Men Nano är ett utmärkt om än lite pilligt alternativ, framförallt om man gör det enkelt för sig och använder t ex pellets, snarare än upphittade pinnar.

//J
 
Denatureringsmedlet är jättelätt att få bort från T-sprit. Jag testade det för flera år sedan (med bilder här, om jag minns rätt) i förhoppningen att det var det som sotade. Etanol brinner ju med ren låga, som ni som använt spritbrännare på labb vet. Men tji vad jag bedrog mig! Bittersmaken o den röda färgen försvann, men det sotade lik förbannat.

Jag fick till slut använding av den där dunken avfärgad T-sprit under pandemin. Gjorde eget desinfektionsmedel av den, så nu är den nästan slut till sist.

Tricket är mycket enkelt. Aktivt kol. Och det behövs inga mängder. Ett par matskedar i en melittatratt räckte till en 4 liter och hade nog räckt till mer.

Kommer att göra det igen om jag nån gång ska använda spritbrännare. Är inte kul att få det där vidriga smakämnet i maten.

För säkerhets skull är det väl bäst med en brasklapp. Obs att detta förfarande INTE gör T-sprit lämpligt att dricka! Och var noga med att märka upp behållaren så ingen av misstag får i sig. Dutta i lite röd karamellfärg också om risken för misstag är hög.

Denatureringsmedlen är inte lätt att få bort. Att använda aktivt kol tar bara bort vissa ämnen t.ex. färg.

Det ämne som jag tror gör att T-röd sotar är propan-2-ol. Propan-2-ol är det ämne som det finns näst mest av i T-röd. Det går inte att ta bort med aktivt kol (men på andra sätt). Det brinner med sotande gul låga.

Bilden visar metanol till vänster och propan-2-ol till höger.
metanolvspropan2ol.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.