Optimus Polaris i Trangia 25

Pumptrycket styr maxeffekten i brännaren. Bränsleåtgången och att man räknar med fullständig förbränning är ett sätt att räkna ut effekten. Men i praktiken använder man sällan maxeffekten av en fotogenbrännare i Trangia 25. Däremot om man skall koka upp 5 - 7 L vatten då är det bra med mkt effekt.

Min minnesbild är att en vanlig gammeldags Optimus (KAP-köket) eller den portugisiska nutida kopian av hattfotogenbrännare ger i storleksordningen något mer värme än största gaslågan på den gasspis jag hade i en lägenhet på Kungsholmen under 1980-talet.

Thure
 
Senast ändrad:
Hur många ML sett 15 ml på båtsnack sida 1/2-1/1 minut och ej pumpa upp tryck för en nästan brunnit ut om lite läckage finns.
Jag vet ej om det brunnit så ofta under brännaren men ej blivit mer skadat i AL runt brännaren så det krävs byte och någonstans ska väl underdel till org. köket finnas för jag har nog fått med en underdel när KAP köket köptes.
Om tid uppgifter från tillverkaren av kök är fel och 2400 W stämmer så får man ju jfr med andra hattbrännare och bedöma om några minuter extra i tid per liter vatten är ok när man slipper hörselskydd.
Väntar på en ny packning för den original uppeldad grafikpackning som sitter på reglage spindeln,har den mjukats upp och sedan dragits sönder pga för mycket T-sprit så får man anv mindre och riskera att värma 2 ggr.
Jag har ett pirat Kina kök på reserv och detta är utan hatt och snabbare än T-sprit ca 1000 W troligen 1500-2000 W ber. på minuter snabbare och det för väsen på gränsen till att kräva hörselskydd.
Polaris och XGK ligger runt 85 dbA och där är gränsen för de flesta redan uppnådd utan skydd
Får ta fram mätglas till fyllning av fotogen och installera db mätare APP på telefon och kolla tid.
Vilken start temp har man på vattnet på test av kök koktid?
Sedan är jag skeptisk till att ha ett munstycke till 3 olika bränslen som är på dessa 2 kök och det måste bli bättre effekt och mindre CO om man väljer ett kök där man byter munstycke.
Ska man ha ett reservkök till med på en färd bör man ju ha samma bränsle till båda och mitt fall fotogen.
Ev även gas för vinter el universal gas som reserv.som man får ha i sovsäck som sista lösning och en gasbrännare som är stor och stabil som Primus mimer med flaskstöd.
Flygfotogen och Esso blå som jag har kvar eller Eldningsfotogen som OK kallar detta är nog oväsentligt i mina tester,däremot anv ju militär 5% bensin i på vintern om det är kallt någon som provat i kök?
Om jag ska köpa nytt blir det nog ett soto bensin ? för Akrylat bensin passar bättre till matlagning och mindre lukt och kladd och mindre CO än fotogen och utan förvärmning,och bara ett bränsle.
 
Jag tror du minns rätt Thure. Jag hade stadsgas i min första lägenhet (Eskilstuna) och jag har samma minnesbild.
Jag gissar att brännaren låg runt 2 kW. Det var avsevärt lägre tryck på stadsgasen.

Att mäta den förbrukade mängden för att räkna fram effekten ger bra värden om förbränningen är god. Dvs blå låga.
Om du pumpar mer och då får en gul eller orange låga stämmer beräkningen sämre.

Man kan förstås mäta den till vattnet överförda energin. Jag har försökt mig på det. Funkade väl någorlunda för de kök som kunde monteras i Trangia.
Metoden var att använda lilla kaffepannan, fylla i 400 gram vatten i den, sätta en snabb digitaltermometer i pipen på pannan och ställa en klocka synligt. Bild när pannan ställts på köket och bild när tempen passerat 90 grader.
Sedan tar man fram skillnaden i grader och skillnaden i tid mellan bilderna. Och räknar ut den till vattnet överförda effekten.
Ett problem är att den framräknade effekten är inget någon tillverkare skulle publicera. Du kan alltså bara jämföra kök du själv har tillgång till. Dessutom är värdet beroende på testomgivningen (24 grader inomhus, 0 grader utomhus, etc)
Ett annat problem är att värdena skiljer vid varje provkörning.

Ett nog så gott test är att starta tidtagningen vid packat kök och stoppa vid kokning. Visar hur tidsbesparande gasolkök är i sommarvärme men också att de går långsamt och bökigt när tempen sjunker till 0 eller under.

/John
 
Hej,

Ursäkta trådkapning, jag funderar på att köpa ett Trangia 27 till min Polaris men vill helst köra utan adapter och endast fälla in benen.
Är det någon som har bilder på hur det ser ut innan jag beställer?
Anledningen till att jag vill behålla benen kvar är att jag ibland endast vill ta med brännaren och en liten mugg.

Mvh
Chris
 
Jag tror att du ej kan anv mer än 1/2-3/4 av max effekt om du ej ska smälta ner plåten på vindskyddet eller att det slår sig mycket jag har en MF Bulin som jag kört under och den har nog ej mer än ca 2000 W och ger ändå skador.
Jag tog loss hela vindskyddet och benen och gjorde en bygel med hål för gänga under brännaren och hål i bygeln för små bultar som passar i lufthål på vindskyddet.
Jag har ett gammalt kök sedan 80-talet mkt tjockare AL nytt är nog känsligare de har gått över till ett ny hårdare AL-legering nu som är lättare.
Ev går det kanske att förstärka Al-plåten lite runt för att leda bort lite värme du får ändå bred värmespridning från brännaren mot vindskyddet.
Du får även ett stort avstånd upp till kastrull om du inte sätter brännarkopp i vindskyddet och värme sprids ut i luften och du får lika stort avstånd som på MSR DF från brännare till kastrull där det är för att sprida ut till en stor kastrull eller stekpanna.
 
Kolla ev beg kök så kan du ju prova och se vad som händer jag har ej valt detta kök pga vikt och ljud om du kör på reducerad effekt sänks då ljudet mkt och du tex ej har det till att bara smälta vatten på vintern så kan det vara ide med ett försök
 
En bild som inte riktigt är i linje med rubriken på tråden.
En konverterad 27:a med Polaris och BernieDwag hatt.Visa bilaga 33747
Jag monterade in Polarisbrännaren med tysthatten i mitt gamla Trangia 27 på samma sätt som du gjort. Eldat med tekniskt ren bensin. Tysthatten blir glödande med underburn som resultat efter en stund. Frågan om avståndet mellan brännarhuvud och kastrull är fel (för litet)?
 
dra ner på effekten först ,tag mått på avst med org t-sprit brännare och gå ej under detta till överkant av hatten
Jag har ej funderat på dessa Jet brännare vill man ha problem så får man.
Har för mig att ca 10 mm minst på en MSR DF är det mer 15-20 man tappar ej så mkt effekt och får mindre problem med fastbränd mat med större avst om man kör org stativ blir det minst 30mm det är onödigt långt
 
Monteringen gick utmärkt, tack för instruktionerna.
Drog även dit några popnuts i vindskyddets nedre del för att kunna köra 4,5lit kittel på skruvar närmare brännaren.
Har du en bild på hur det ser ut? Jag tar nog en kittel med på vinterturen för att smälta snö, så om det behövs fixas något special för den är jag tacksam för info
 
Har du en bild på hur det ser ut? Jag tar nog en kittel med på vinterturen för att smälta snö,
så om det behövs fixas något special för den är jag tacksam för info
I de här två inläggen hittar du bilder från när det här diskuterades för några år sedan...

Detta är kanske delvis utanför ämnet men jag råkade hitta en grej om det omtalade Kap Arctic-köket,
eller snarare hur man fixar ett snarlikt nytt.
Ultima Naltio diskuterade vi faktiskt redan 2011 och 2012 - när grejerna dök upp. Och att hitta
brännaren är vanskligt nuförtiden. Ultima Naltio innehåller bara plåtplattan och slangadaptern...

(Tänk om sökfunktionen användes oftare - vad många trådupprepningar vi skulle slippa...)
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
trangia25 Konvertera Optimus Polaris till Trangia Kök och brännare 6
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
Heikkinen Optimus Polaris bottenmutter sitter som berget. Kök och brännare 3
Obbmundson Optimus polaris problem med underburn Kök och brännare 8
Alucardi Optimus Polaris kan man ha pumpen i hela tiden? Kök och brännare 8
Alucardi Ny Optimus Polaris märke på flaskan Kök och brännare 9
Alucardi Optimus Polaris silent cap Kök och brännare 18
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
hallonraden optimus polaris spottar Kök och brännare 5
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
trangia25 Äntligen - Optimus Polaris Optifuel med Polardawg Kök och brännare 4
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
Skavsaar Optimus Polaris pulserar som en helikopter Kök och brännare 30
skogsavenyn Alkohol i Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 8
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12
JFrisk Optimus Polaris Optifuel Kök och brännare 25
Jeppe88 Optimus 81 Trapper - reservdelar? Kök och brännare 2
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
ulfbn Fotogen till Optimus Hiker+ Kök och brännare 18
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
Schneeberger Optimus Vega tvärdog på lunchen Kök och brännare 14
Ceda Optimus 155 utan snabbtändare Kök och brännare 10
Tetraone Hur montera rensnål och munstycke i Optimus Explorer? Kök och brännare 2
egh01 Böja till slangen på Optimus-pump? Kök och brännare 6
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
S.Hellman Optimus Vega Kök och brännare 95
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
andnel Optimus vega vs Express spider II Kök och brännare 6
Still Alive Optimus Crux Kök och brännare 17
andy69 Optimus 00 och 1S Kök och brännare 9
Brune Optimus fotogenbrännare till Traniga. Vad har jag köpt? Kök och brännare 16
Vissertw Optimus 99 Kök och brännare 3
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
Kristerus Förbränning Optimus svea Kök och brännare 18
Dr Who Optimus no111 som läcker Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
Micro553 Optimus Crux Terra Weekend vs Biltema Kök och brännare 70
Joelleo optimus 199 Kök och brännare 11
username2 Optimus Hiker vs Trangia Multifuel Kök och brännare 18
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Briggsjo Hjälp att starta väldigt gamall Optimus Kök och brännare 41
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mansson Vindskydd Optimus Crux Kök och brännare 15
manlan Optimus Trangia adapter Kök och brännare 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.