kastrull för eld och kök

Använder själv Trangia aluminiumkastrull 1,75 liter för matlagning över öppen eld.Har borrat tre små (1,5 mm)hål i övre kanten på kastrullen.Ståltråd eller kedja fästes och det är bara att hänga upp den över elden i lämplig gren.

Mvh Kenneth
 
Finska prylar

Finnarna har förkärlek för klassiskt lägerliv och robusta prylar. Opa är ett märke som finns här och där även i Sverige och har rostfria grytor och kaffepannor till förhållandevis låga priser. Det finns bla ett grytset med en 1,5 l gryta och en kaffepanna som passar i grytan. Jag har kaffepannan som jag är mycket nöjd med. Nackdelen med grytan är att den saknar lock om jag minns rätt. Men det går ju att komplettera med något lätt i tex aluminium.

Hälsningar

Tommy
 
brandmansmicke; sa:
Det kärl jag tänkte på blev skevt vid smältning av snö till is. Eftersom titanen ledde värme så dåligt kunde en hetzon bildas utan att snön hann smälta och kyla av metallen, pannan slog sig. Jag har iofs bara observerat det en enda gång.

Det är därför man använder en viss teknik vid snösmältning i kastrull.

Fel metod: Knöka ner så mycket snö man kan, och packa hårt. Snön smälter i botten, sugs upp i den osmälta snön och bildar en luftficka ovanpå kastrullbotten. Därvid får kastrullen en chans att värmeskadas.

Rätt metod: Lägg i snön näve för näve under smältning tills det bildats några centimeter vatten. Sedan är det bara att fylla på med lös snö efterhand. Stöt ner snön med en pinne eller något om du misstänker att valv bildats. På så sätt finns det alltid ett överhettningskydd (vatten kokar ju vid 100 grader) i direktkontakt med kastrullbotten.
 
bananmannen; sa:
Det är därför man använder en viss teknik vid snösmältning i kastrull.

Fel metod: Knöka ner så mycket snö man kan, och packa hårt. Snön smälter i botten, sugs upp i den osmälta snön och bildar en luftficka ovanpå kastrullbotten. Därvid får kastrullen en chans att värmeskadas.

Rätt metod: Lägg i snön näve för näve under smältning tills det bildats några centimeter vatten. Sedan är det bara att fylla på med lös snö efterhand. Stöt ner snön med en pinne eller något om du misstänker att valv bildats. På så sätt finns det alltid ett överhettningskydd (vatten kokar ju vid 100 grader) i direktkontakt med kastrullbotten.

;) Tack för upplysningen, nu går nästa veckas fjälltur så mycket lättare.

Jag vet självklart att man måste se till att vätska finns i botten på kärlet för jämn värmefördelning. Normalt behåller jag alltid lite vatten i kärlet och lägger små bitar snö i detta. Jag har observerat fenomenet jag beskrev inte eldat själv.

Men faktum kvarstår, titan leder värme sämre än alu, vilket innebär att man måste vara mera noggrann med just dessa hänsyn.
 
Inga problem med Aluminium

Hejsan,

Jag använder Trangias kaffepanna i vanlig aluminium när jag kokar mitt kaffe. Det enda jag lyckats skada är bakeliten på handtaget.
Nackdelen med aluminium är väl annars att sotet inte sitter kvar lika bra som på en kanna i plåt. Det är ju så himla genant att ha en kaffepana som inte är sotig!

Hälsningar

Bengt
 
Re: Re: Inga problem med Aluminium

hobbit; sa:
svindel; sa:
Det är ju så himla genant att ha en kaffepana som inte är sotig!


Hmmm... never trust a guy with shiny gear, huh?....

Tack för inlägget!

Ja precis, fattar inte Trangia vad de utsätter oss skogsmullar för!
De kan väl för 17 lansera en kaffepanna som redan är sotad, så slipper vi smyga i buskarna.

Nu loggar jag ut och tar en fika!

Bengt
 
Jag köpte en kastrull i rostfritt stål med hänkel. Den väger bara aningen mer än en aluminiumkastrull och passar perfekt i en 1.5 L (om jag minns rätt) trangia kastrull. Dessutom ingick en stekpanna som kan användas som lock, också i rostfritt stål. Minns tyvärr inte vad det var för märke och har inte testat den ännu. Blir premiär i Noux imorgon!
 
Ja precis, fattar inte Trangia vad de utsätter oss skogsmullar för!
De kan väl för 17 lansera en kaffepanna som redan är sotad, så slipper vi smyga i buskarna.

Nu loggar jag ut och tar en fika!

Bengt

Men, men det gör ju Tragia nästan redan - dom skickar ju med en nedsotningsbrännare för att få lite patina på grytorna innan man går över till trangia gas eller MF och våga visa upp det publikt :) Att få till några mindre bucklor och lite autentiska smårepor skadar heller inte.

Var noga att inte vattenskada T-spriten och kanske rentav hälla en _liten_ slurk med isopropanol för snabbare nedsotningsprocess ;-)
 
Men, men det gör ju Tragia nästan redan - dom skickar ju med en nedsotningsbrännare för att få lite patina på grytorna innan man går över till trangia gas eller MF och våga visa upp det publikt :) Att få till några mindre bucklor och lite autentiska smårepor skadar heller inte.

Var noga att inte vattenskada T-spriten och kanske rentav hälla en _liten_ slurk med isopropanol för snabbare nedsotningsprocess ;-)

Kör man med biltemas rödsprit så är redan isopropanolen inblandat :)
Kemetyl T-Röd är däremot ren från sotande ämnen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skosnöre Förgiftningssäkerhet med bränsleförvaring i kastrull Kök och brännare 30
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
joanc Värmeskydd under kastrull? Kök och brännare 2
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
FalconBayerskt Kastrull till MSR PocketRocket Kök och brännare 10
Jmhe Enkel billig kastrull? Kök och brännare 4
henke.lofgren Kastrull/gryta ca 5-10 L att ha med i skogen. Kök och brännare 5
pelka Funkar optimus kastrull på?? Kök och brännare 5
Nordbjörn Vilken kastrull till MSR XGK EX..?? Kök och brännare 11
pelka Primus kastrull! Kök och brännare 0
Bomber_5000 Endast en kastrull till gammalt trangia 27? Kök och brännare 12
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
dag.lunden_telia.com Stor kastrull till Trangia (>3 liter) som passar innanför vindskyddet... Kök och brännare 16
mrubenson Kastrull som rymmer 450g gastub? Kök och brännare 1
majjen Hur stor kastrull på vinterturen? Kök och brännare 10
realout Titan-kastrull? Kök och brännare 15
Heiner LiTech kastrull +vikt Kök och brännare 2
Johan111 lättast möjliga kastrull Kök och brännare 42
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Hans_Wretfors Mackjärn över öppen eld Kök och brännare 40
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
VaratOchStigen Stekpanna och kittel för öppen eld Kök och brännare 16
Carolinitza Kan detta användas över eld? Kök och brännare 21
Nehrert Perkulator över eld Kök och brännare 14
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
såg Rostfrittgryta med bygel för eld Kök och brännare 15
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
omnes Hink över öppen eld? Kök och brännare 26
Mangee Trangia non-stick över eld? Kök och brännare 4
såg hur många lagar mat över eld Kök och brännare 30
vagabond83 över öppen eld Kök och brännare 11
bäfver Titan+öppen eld=? Kök och brännare 53
angerheim triangaga grytor och öppen eld Kök och brännare 5
KLAGER ”Eld. Flammor och glöd – samisk eldkonst” Kök och brännare 6
partelow Grilla hamburgare över eld (amatörfråga...) Kök och brännare 7
kenkar Trangiakärl direkt över öppen eld? Kök och brännare 15
da_flower Trangia på eld .. Kök och brännare 5
Email kaffekokare + öppen eld Kök och brännare 3
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.