kastrull för eld och kök

Använder själv Trangia aluminiumkastrull 1,75 liter för matlagning över öppen eld.Har borrat tre små (1,5 mm)hål i övre kanten på kastrullen.Ståltråd eller kedja fästes och det är bara att hänga upp den över elden i lämplig gren.

Mvh Kenneth
 
Finska prylar

Finnarna har förkärlek för klassiskt lägerliv och robusta prylar. Opa är ett märke som finns här och där även i Sverige och har rostfria grytor och kaffepannor till förhållandevis låga priser. Det finns bla ett grytset med en 1,5 l gryta och en kaffepanna som passar i grytan. Jag har kaffepannan som jag är mycket nöjd med. Nackdelen med grytan är att den saknar lock om jag minns rätt. Men det går ju att komplettera med något lätt i tex aluminium.

Hälsningar

Tommy
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
brandmansmicke; sa:
Det kärl jag tänkte på blev skevt vid smältning av snö till is. Eftersom titanen ledde värme så dåligt kunde en hetzon bildas utan att snön hann smälta och kyla av metallen, pannan slog sig. Jag har iofs bara observerat det en enda gång.

Det är därför man använder en viss teknik vid snösmältning i kastrull.

Fel metod: Knöka ner så mycket snö man kan, och packa hårt. Snön smälter i botten, sugs upp i den osmälta snön och bildar en luftficka ovanpå kastrullbotten. Därvid får kastrullen en chans att värmeskadas.

Rätt metod: Lägg i snön näve för näve under smältning tills det bildats några centimeter vatten. Sedan är det bara att fylla på med lös snö efterhand. Stöt ner snön med en pinne eller något om du misstänker att valv bildats. På så sätt finns det alltid ett överhettningskydd (vatten kokar ju vid 100 grader) i direktkontakt med kastrullbotten.
 
bananmannen; sa:
Det är därför man använder en viss teknik vid snösmältning i kastrull.

Fel metod: Knöka ner så mycket snö man kan, och packa hårt. Snön smälter i botten, sugs upp i den osmälta snön och bildar en luftficka ovanpå kastrullbotten. Därvid får kastrullen en chans att värmeskadas.

Rätt metod: Lägg i snön näve för näve under smältning tills det bildats några centimeter vatten. Sedan är det bara att fylla på med lös snö efterhand. Stöt ner snön med en pinne eller något om du misstänker att valv bildats. På så sätt finns det alltid ett överhettningskydd (vatten kokar ju vid 100 grader) i direktkontakt med kastrullbotten.

;) Tack för upplysningen, nu går nästa veckas fjälltur så mycket lättare.

Jag vet självklart att man måste se till att vätska finns i botten på kärlet för jämn värmefördelning. Normalt behåller jag alltid lite vatten i kärlet och lägger små bitar snö i detta. Jag har observerat fenomenet jag beskrev inte eldat själv.

Men faktum kvarstår, titan leder värme sämre än alu, vilket innebär att man måste vara mera noggrann med just dessa hänsyn.
 
Inga problem med Aluminium

Hejsan,

Jag använder Trangias kaffepanna i vanlig aluminium när jag kokar mitt kaffe. Det enda jag lyckats skada är bakeliten på handtaget.
Nackdelen med aluminium är väl annars att sotet inte sitter kvar lika bra som på en kanna i plåt. Det är ju så himla genant att ha en kaffepana som inte är sotig!

Hälsningar

Bengt
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: Inga problem med Aluminium

hobbit; sa:
svindel; sa:
Det är ju så himla genant att ha en kaffepana som inte är sotig!


Hmmm... never trust a guy with shiny gear, huh?....

Tack för inlägget!

Ja precis, fattar inte Trangia vad de utsätter oss skogsmullar för!
De kan väl för 17 lansera en kaffepanna som redan är sotad, så slipper vi smyga i buskarna.

Nu loggar jag ut och tar en fika!

Bengt
 
Jag köpte en kastrull i rostfritt stål med hänkel. Den väger bara aningen mer än en aluminiumkastrull och passar perfekt i en 1.5 L (om jag minns rätt) trangia kastrull. Dessutom ingick en stekpanna som kan användas som lock, också i rostfritt stål. Minns tyvärr inte vad det var för märke och har inte testat den ännu. Blir premiär i Noux imorgon!
 
Ja precis, fattar inte Trangia vad de utsätter oss skogsmullar för!
De kan väl för 17 lansera en kaffepanna som redan är sotad, så slipper vi smyga i buskarna.

Nu loggar jag ut och tar en fika!

Bengt

Men, men det gör ju Tragia nästan redan - dom skickar ju med en nedsotningsbrännare för att få lite patina på grytorna innan man går över till trangia gas eller MF och våga visa upp det publikt :) Att få till några mindre bucklor och lite autentiska smårepor skadar heller inte.

Var noga att inte vattenskada T-spriten och kanske rentav hälla en _liten_ slurk med isopropanol för snabbare nedsotningsprocess ;-)
 
Men, men det gör ju Tragia nästan redan - dom skickar ju med en nedsotningsbrännare för att få lite patina på grytorna innan man går över till trangia gas eller MF och våga visa upp det publikt :) Att få till några mindre bucklor och lite autentiska smårepor skadar heller inte.

Var noga att inte vattenskada T-spriten och kanske rentav hälla en _liten_ slurk med isopropanol för snabbare nedsotningsprocess ;-)

Kör man med biltemas rödsprit så är redan isopropanolen inblandat :)
Kemetyl T-Röd är däremot ren från sotande ämnen.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.