Bensin i gasbrännaren

I helgen var jag ute med vänner och gjorde mat på ett av mina större bensinkök, en Coleman 424. Den har ju en ganska primitiv uppbyggnad egentligen. Ovanför brännaren sitter det rör i vilket bensinen värms upp innan den når förgasaren och därefter fortsätter blandningen i gasform till brännaren, som ser ut som vilken gasbrännare som helst egentligen.

Till mitt Trangiakök har jag både gas- och flerbränslebrännare. Personligen föredrar jag att använda bensin som bränsle eftersom den - till skillnad från gas i engångskassetter - fungerar även när det är kallt ute, är ganska billigt och det är lätt att anpassa mängden bränsle man tar med och man slipper släpa på skrymmande tomförpackningar som dessutom inte har en oansenlig tara.

Multifuelbrännaren är jag dock inget speciellt stort fan av, den låter mycket, måste förvärmas med filtkuddar som ska bytas ut och lågan kan inte regleras på det sätt som den konstruerats för. Gasbrännaren till Trangiat är ju uppbyggd på ungefär samma sätt som colemanköket, ovanför flamspridaren går bränsleröret som sedan mynnar ut till en förgasare som sedan leder luft-bränsleblandningen till flamspridaren där den brinner.

Min fråga är således om någon här försökt koppla ihop sin gasbrännare till Trangia med en multifuelflaska med bensin och fått ett gott resultat?
 
Inte provat men följer med intresse.
Antar att gasmynstycket i Trangian i så fall bör bytas mot ett i lämplig storlek för bensin.
Sen kan man fundera över om materialet i den brännaren/slangen/tätningar mår bra av bensin i långa loppet, kanske tål dom det, kanske inte ?
 
Med tystbrännarhatt så går ljudnivån på multibränslekök ned betydligt.

Personligen har jag vant mig vid fotogenkök och förvärmning med sprit men gillar också litet vertikalt gaskök som väger och skrymmer mindre än Trangia med multibrännare. Funkar bra för att värma vatten men inte optimalt för snösmältning.

Bensinkök har jag också men är rädd för brandrisken.

Tycke och smak. Lite samma slags polarisering som roder eller skädda på kajaker.

Thure
 
Multifuelbrännaren är jag dock inget speciellt stort fan av, den låter mycket,
måste förvärmas med filtkuddar som ska bytas ut
och lågan kan inte regleras på det sätt som den konstruerats för.
Den där kommentaren förstår jag helt enkelt inte? Jag tolkar det som att du
skriver om Trangias egen multifuelbrännare kallad X2? Mina glasullsfiltplattor
har suttit i mina olika multifuelbrännare sedan de köptes in för många år, till
årtionden, sedan. De byts aldrig ut.

Jag har för vana att sätta dit två fiberplattor istället för en - normalt så suger
de då upp tillräckligt med Tenol för en vettig förvärmning av även fuldiesel...
Att jag sedan aldrig använder Trangias effektstrypta och feldesignade X2 är
en annan sak - det finns ju bättre (och lika lättillgängliga) alternativ: brännare
som reglerar pådraget direkt under munstycket. Och de kör glatt såväl gasol
som 4T bensin, lysfotogen, Jet-A1, ja även fuldiesel. I ett av alternativen med
ett och samma munstycke till och med! Så varför ens bry sig om X2? Det enda
som är bra med/till den är dess 6dl bränsleflaska - med sina två nivålinjer...
/Odd

PS
Med en tystbrännarhatt monterad blir multifuelbrännarna nästan lika tysta...
 
Senast ändrad:
Den där kommentaren förstår jag helt enkelt inte? Jag tolkar det som att du
skriver om Trangias egen multifuelbrännare kallad X2? Mina glasullsfiltplattor
har suttit i mina olika multifuelbrännare sedan de köptes in för många år, till
årtionden, sedan. De byts aldrig ut.

Jag har för vana att sätta dit två fiberplattor istället för en - normalt så suger
de då upp tillräckligt med Tenol för en vettig förvärmning av även fuldiesel...
Att jag sedan aldrig använder Trangias effektstrypta och feldesignade X2 är
en annan sak - det finns ju bättre (och lika lättillgängliga) alternativ: brännare
som reglerar pådraget direkt under munstycket. Och de kör glatt såväl gasol
som 4T bensin, lysfotogen, Jet-A1, ja även fuldiesel. I ett av alternativen med
ett och samma munstycke till och med! Så varför ens bry sig om X2? Det enda
som är bra med/till den är dess 6dl bränsleflaska - med sina två nivålinjer...
/Odd

PS
Med en tystbrännarhatt monterad blir multifuelbrännarna nästan lika tysta...
Gissar vad du använder men har du den monterad i Trangia?
 
Den där kommentaren förstår jag helt enkelt inte? Jag tolkar det som att du
skriver om Trangias egen multifuelbrännare kallad X2? Mina glasullsfiltplattor
har suttit i mina olika multifuelbrännare sedan de köptes in för många år, till
årtionden, sedan. De byts aldrig ut.

Jag har för vana att sätta dit två fiberplattor istället för en - normalt så suger
de då upp tillräckligt med Tenol för en vettig förvärmning av även fuldiesel...
Att jag sedan aldrig använder Trangias effektstrypta och feldesignade X2 är
en annan sak - det finns ju bättre (och lika lättillgängliga) alternativ: brännare
som reglerar pådraget direkt under munstycket. Och de kör glatt såväl gasol
som 4T bensin, lysfotogen, Jet-A1, ja även fuldiesel. I ett av alternativen med
ett och samma munstycke till och med! Så varför ens bry sig om X2? Det enda
som är bra med/till den är dess 6dl bränsleflaska - med sina två nivålinjer...
/Odd

PS
Med en tystbrännarhatt monterad blir multifuelbrännarna nästan lika tysta...
Ja, X2 är kass, det är därför jag vill hitta ett vettigt alternativ, vilket jag hoppas är gasbrännaren, som jag redan har. Enda gången jag använder den är på vintern. Jag har fundera på om man skulle byta ut filtbitarna mot en liten kopp som man kan använda istället. Jag kör inte med diesel eller fotogen i vilket fall så bensinen kan användas utan vekesmedium. Men helst vill jag slippa all förvärmning. Bara tända och sedan vänta på att förgasaren når arbetstemperatur, som på colemanspisen.
Inte provat men följer med intresse.
Antar att gasmynstycket i Trangian i så fall bör bytas mot ett i lämplig storlek för bensin.
Sen kan man fundera över om materialet i den brännaren/slangen/tätningar mår bra av bensin i långa loppet, kanske tål dom det, kanske inte ?
Munstycket är 90 µm större på gasbrännaren. Skulle kunna bli ett problem om blandningen blir för fet och det börjar sota och ha sig. Förhoppningsvis kan ventilen reglera flödet så noggrant att man klarar sig. Slangen är så vitt jag vet samma för gasbrännaren som för flerbränslebrännaren, så det tror jag inte borde vålla några egentliga problem.
 
Att köra Trangias GB74 gasbrännare på flytande bränsle betraktas som näst intill omöjligt.
Inte ens flytande gasol kan den hantera jämt och stabilt - det brukar bli stöteldning, eld-
bollar och minst sagt svårt att effektreglera - så att hoppas den skulle kunna förmås att
kontinuerligt hantera/förgasa det mycket mer svårförgasade bränslet bensin är nog rent
önsketänkande.

I Colemans system för bensinförgasning ingår som en väsentlig del insatsen som de har
inuti det där förvärmningsröret som passerar brännarlågan. Något liknande finns inte i
förvärmarröret på GB74, hade det funnits så hade flytande gasol varit rena barnleken...

/Odd
 
Att köra Trangias GB74 gasbrännare på flytande bränsle betraktas som näst intill omöjligt.
Inte ens flytande gasol kan den hantera jämt och stabilt - det brukar bli stöteldning, eld-
bollar och minst sagt svårt att effektreglera - så att hoppas den skulle kunna förmås att
kontinuerligt hantera/förgasa det mycket mer svårförgasade bränslet bensin är nog rent
önsketänkande.

I Colemans system för bensinförgasning ingår som en väsentlig del insatsen som de har
inuti det där förvärmningsröret som passerar brännarlågan. Något liknande finns inte i
förvärmarröret på GB74, hade det funnits så hade flytande gasol varit rena barnleken...

/Odd
Om man använder köket inne i tältet och det bildas eldbollar är det ju väldigt obra. 😰
 
Ett alternativ som tyvärr är dyrt är MSR Whisperlite Universal med adapter för Trangia. Då har du gas- och bensin/fotogenbrännare i samma paket och Whisperlite brinner tyst. Whisperlite kan också köras med tuben inverterad, stöd medföljer. Jag har länge letat alternativ till min åldrande Kap Arktic och testat Nova och Polaris med tystbrännarhatt. Nova/Polaris för oväsen och då kan jag hellre ta mitt XGK som väger mindre och smälter snö snabbare. Tystbrännarhatt på polaris åtgärdar ljudet men behöver mer förvärmning och är vindkänsligt i jämförelse med alternativen. Pyssligt och inte lika pålitligt.

Whisperlite är tyst och påverkas inte mycket av vind, precis som mitt Kap. Med vintergas kan man köra ner till typ minus 20-22 och bibehållen fininställning på lågan. På flytande bränsle eller med inverterad gasflaska är lågan svårare att reglera, men jag smälter nästan bara snö på vintern så det kvittar.

Adapter för Trangia finns bl a på https://www.walkonthewildside.de/kocher-zubehor/8102-trangia-adapter-fuer-whisperlite.html

//J
 
Joru har du testat Nova med tystbrännarhatt? Jag har den kombinationen tillsammans med trangiaadapter men har inte använt den mer än ett par gånger så här långt.
När du skriver vindkänsligt är det fristående eller i Trangiavindskydd du menar?

(Fungerar inte med gas förstås.)

Thure
 
Senast ändrad:
Joru har du testat Nova med tystbrännarhatt? Jag har den kombinationen tillsammans med trangiaadapter men har inte använt den mer än ett par gånger så här långt.
När du skriver vindkänsligt är det fristående eller i Trangiavindskydd du menar?

(Fungerar inte med gas förstås.)

Thure
Allt jag skriver om gäller monterat i Trangia. Jag var lite otydlig med hatten, det är Polaris jag kört med hatt i Trangia, Nova var omodifierad.

Polaris med hatt var vindkänslig och slocknade upprepade gånger i Trangiaköket. Det var blåsigt men inte värre än dagen efter, då jag körde Kapbrännaren istället. Kapbrännaren gick utan några problem. Inte heller Whisperlite har slocknat på det sätt som den modifierade Polarisbrännaren gjorde. Polaris med hatt var överkänslig skulle jag säga.

Nova utan modifiering har jag aldrig upplevt som känslig för vind, vare sig i Trangia eller utanför. Polaris är lite nyckfullare på låga effekter, ungrfär som Omnifuel kan vara. Möjligen betor det på att Polaris likt Omnifuel har en brännarkopp med mindre volym än Nova och därför är känsligare för avkylning.

Hur den uppför sig med hatt har jag ingen erfarenhet av.

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
Avslut090305 Bensin kök nästan gratis!!! Kök och brännare 41
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.