Hur mycket bensin går det åt?

Jag vet att frågan varit uppe, men trots det hittar jag inte svar på mina funderingar...

Jag planerar en vintertur med bensinkök, som jag har minimal erfarenhet av (bensinkök alltså)...

Jag har sett att de flesta beräknar 0,7 dl och 1,5 dl för sommar resp vinter per person och dag.
Jag tycker det låter orimligt mycket och skulle vilja höra något om hur dessa dl används.

Jag brukar sommartid göra av med ca
Frukost: 0,5 l vatten (koka upp) för soppa och kaffe.
Lunch: 0,5 l vatten (koka upp) för soppa och te.
Middag: 4 dl vatten (koka upp, sjuda 15 min) för frystorkat plus 5 dl vatten (kallt) för måltidsdryck.
Till detta kommer 1-2 dl kallt vatten att dricka under dagen.

Summa för vintertur, som jag ser det:
1 l. smälta och värma till runt 10 grader.
1,5 l. smälta och koka upp.
0,5 l. smälta, koka upp och sjuda 15 min.

Tillkommer vatten för disk, men jag gör sällan av med mer är en dl (kallt vatten) för det.

Jag har räknat med att den mängd vatten en liter bensin kokar upp halveras då man först måste smälta snön och att det går åt väldigt blygsamt med bensin för att sjuda en kastrull frystorkat (när det väl kokar).

Hur jag än räknar med marginaler för att täcka disk och middagskoket (obs dock att jag tror det är en marginal i sig att beräkna eneriåtgången för snösmältningen som jag gjort) har jag problem med att få det till att mer än en dl bensin kommer att gå åt per dag för en vintertur med de behov jag har.

Har jag tänkt fel eller missat något?

Och till sist, bara för att undvika missförstånd:
Jag har gått i fjällen sedan fyraårsåldern (30 år). Jag har gått i Sylarna, Sarek ock Keb på sommaren och Sylarna, Padjelanta och Keb på vintern.
Mina längsta turer var på en månad (ensam, tält, sommar) runt Lunndörrsfjällen och 14 dagar (2 pers, tält o stugor, vinter) Kvikkjokk-Kateratt.
 
Högre vattenförbrukning

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med bensinförbrukningen. Kör med fotogen vintertid och brukar räkna slentrianmässigt med 2 dl/person och dygn.

Däremot tycker jag att din vattenbudget är för snål. Lägg till åtminstone 1 liter till att dricka per person. Jag dricker sällan "kallt" vatten utan dricker det mesta från termosen. För att skynda på snösmältningen och utnyttja energin bättre i bränslet använder jag vatten från termosen till snön som ska smältas. Det gör att jag kokar upp "mer" vatten än jag dricker eller lagar mat på.

Ett viktigt tips: Bekanta dig med köket ordentligt innan du far ut utifall att något skulle gå sönder. Det är lätt att förstöra en del delar och lite knepigt att få ihop i fält om man inte kikat på det innan.

Tommy
 
Re: Högre vattenförbrukning

> [...]
> Däremot tycker jag att din vattenbudget är för snål.
> Lägg till åtminstone 1 liter till att dricka per

Jag förstod att detta skulle komma. Det var därför jag tog upp att jag varit ute under ganska långa turer. Jag kan tillägga att jag gått uppemot 3 mil (inte alla dagar dock :) ) och inte varit uttorkad eller speciellt törstig när jag kommit hem. Jag kan också säga att jag åkt uppemot 10 mil långfärdsskridsko på en liter (mera vätska till frukost dock).
Jag vet hur mycket jag gör av med. Jag kan dricka mer, men det gör varken till eller från vad gäller ork/omdöme (nåja, omdömet har jag i ärlighetens namn kanske lite svårt att själv svara på...)

> person. Jag dricker sällan "kallt" vatten utan
> dricker det mesta från termosen. För att skynda på

Japp, mera jummet hade jag tänkt mig som extra tillskott under dagarna. Kallt till maten dock.

> snösmältningen och utnyttja energin bättre i
> bränslet använder jag vatten från termosen till snön
> som ska smältas. Det gör att jag kokar upp "mer"
> vatten än jag dricker eller lagar mat på.
> [...]

Hmm, jag har inte märkt någon skillnad i förbrukning av T-sprit, men om det stämmer borde jag alltså dra ned på behovet av bensin per dag...
 
mohsart; sa:
.....
Jag brukar sommartid göra av med ca
Frukost: 0,5 l vatten (koka upp) för soppa och kaffe.
Lunch: 0,5 l vatten (koka upp) för soppa och te.
Middag: 4 dl vatten (koka upp, sjuda 15 min) för frystorkat plus 5 dl vatten (kallt) för måltidsdryck.
Till detta kommer 1-2 dl kallt vatten att dricka under dagen.

Summa för vintertur, som jag ser det:
1 l. smälta och värma till runt 10 grader.
1,5 l. smälta och koka upp.
0,5 l. smälta, koka upp och sjuda 15 min.

Tillkommer vatten för disk, men jag gör sällan av med mer är en dl (kallt vatten) för det.

.....
Jag instämmer med föregående talare. Du dricker alldeles för lite vatten. Sommartid 1-2 dl vatten under dagen????? 1 dl är ju knappt en munfull. Blir du inte törstig? Även om du skulle ligga helt still hela dagen så andas du ut mer vatten än så. Vandrar jag hela dagen dricker jag minst, absolut minst, 1 liter vatten.

De 0,5 l vatten du dricker på kvällen har mer än förbrukats genom utandningsluft och kropp när du vaknar på morgonen. Även om du inte får törsthetskänsla bör du öka på vätskeintaget. Som jag ser det går du snarast minus vad gäller vatten, dvs. din kropp förbrukar mer vatten än vad du inmundigar. I synnerhet som du dricker både kaffe och te. Båda är urindrivande, särskilt te. Öka vattenintaget så närmar du dig de 0,7 dl bensin om dagen. Det kan också vara trevligt att någon gång köra brännaren i tältet för att få upp lite värme.

Raskesven
 
Förtydliganden

Jag skriver självklart utifrån egna erfarenheter och vill absolut inte skriva dig på näsan eller ifrågasätta din erfarenhet. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter som gäller migsjälv.

Snö innehåller en hel del luft och luft leder värme dåligt. Poängen med att blanda ut snön med redan smält vatten är att effektivare leda in värmen till snön och därigenom spara på bränsle istället för att elda för kråkorna. Man tjänar en del tid också men får i gengäld bära lite extra.

Min fotogenförbrukning utgår från att jag smälter snö för i princip allt vatten. Får jag tag i ofruset vatten sjunker så sjunker givetvis fotogenförbrukningen.

Go tur!

Tommy
 
mohsart måtte tillhöra den gamla skolan, som tycker vatten smakar illa och pinkar typ 2 gånger per dygn.. merparten av befolkningen i västvärlden går runt med konstant vätskebrist utan att förstå det, och undrar möjligen varför de är hängiga och får ont i huvudet.. inte bra för kroppen, njurar måste ta stryk. var ju inte det du frågade om men drick mer! låt det kosta några hekto i bränslevikt.
 
Raskesven; sa:
Jag instämmer med föregående talare. Du dricker alldeles för lite vatten. Sommartid 1-2 dl vatten under dagen????? 1 dl är ju knappt en munfull. Blir du inte törstig? Även om du skulle ligga helt still hela dagen så andas du ut mer vatten än så. Vandrar jag hela dagen dricker jag minst, absolut minst, 1 liter vatten.

De 0,5 l vatten du dricker på kvällen har mer än förbrukats genom utandningsluft och kropp när du vaknar på morgonen. Även om du inte får törsthetskänsla bör du öka på vätskeintaget. Som jag ser det går du snarast minus vad gäller vatten, dvs. din kropp förbrukar mer vatten än vad du inmundigar. I synnerhet som du dricker både kaffe och te. Båda är urindrivande, särskilt te. Öka vattenintaget så närmar du dig de 0,7 dl bensin om dagen. Det kan också vara trevligt att någon gång köra brännaren i tältet för att få upp lite värme.

Raskesven

Jag förstår att du/ni tycker att det är för lite vätska, men faktum kvarstår att om jag dricker mer så pissar jag bara mer. Farsan gick runt på ungefär hälften av vad jag behöver.

Det finns de som inte klarar en vanlig sommartur med mindre än att de dricker två liter under dagen och det finns de som behöver mindre.
Jag vänder mig starkt emot stereopypa råd som att "det går åt 1,5 dl".

Den summan jag nämnt är fö 3 liter per dygn för en vintertur varav 1 liter under gång.
Detta är en drygare ranson än vad jag använde under den tvåveckorstur jag gjorde mellan Kvikkjokk och Katteratt.

Detta mot sommarens lite drygt 2 liter varav en dryg halvliter under gång.
Detta är ungefär vad jag satte i mig mellan 94-07-03 och 94-07-30 som jag tillbringade på kalfjället i närheten av-, öster- samt norr om Gråsjön strax ö om Ljungris.
Jag har extra bra koll på den turen, eftersom jag förde dagbok på hur jag gick, vad jag åt och drack, vad jag såg i form av djur samt vädret. Det sista vet de som var i Jämtland den månaden var extremt enahanda: sol, sol, sol, sol, sol+lite åska, sol, sol osv...

Men ok. Skit samma. Vi säger såhär istället:
Hur mycket bensin går det åt att
- smälta snö till en liter vatten,
- smälta snö till en liter vatten och sedan koka upp det,
- koka en liter vatten i en minut,
- höja vattentemperaturen i en liter vatten med en grad?

Det är ju faktiskt det jag vill veta; inte diskutera vätskebehov!
 
mohsart; sa:
.....

Jag vänder mig starkt emot stereopypa råd som att "det går åt 1,5 dl".

.....

Men ok. Skit samma. Vi säger såhär istället:
Hur mycket bensin går det åt att
- smälta snö till en liter vatten,
- smälta snö till en liter vatten och sedan koka upp det,
- koka en liter vatten i en minut,
- höja vattentemperaturen i en liter vatten med en grad?

Det är ju faktiskt det jag vill veta; inte diskutera vätskebehov!

De flesta personer använder sig av tumregler som utgår ifrån medelförbrukningen av vatten och därmed även bränsle per dag när de planerar sina turer, därav får du stereotypa råd. Att försöka vara vetenskaplig i planeringen och fråga "höja vattentemperaturen i en liter vatten med en grad?" är förmodligen ganska svårt. Visst kan man göra försök, men vart leder det, när det finns så många variabler, kökets kapacitet, köken är individer (se annan tråd), snöns temperatur och kvalitet (t.ex. puder eller iskorn), dina kastrullers kvalitet och placering, bränslets kvalitet, vind och strålningsförhållanden mm. Personligen tycker jag att diskussioner om förbränningseffektivitet är intressant, men jag ska inte gå in på det här.

Om du redan i frågan har bestämt dig för att de stereotypa råden är för högt räknade så anser du ju att du inte behöver de generella råden eftersom din vattenförbrukning är så låg. Du får väl som de flesta som är nybörjare på ett bensinkök, överdimensionera lite från vad du anser dig behöva och prova dig fram. Notera, jag anser inte att du har fel, du verkar ha en noggrann koll på egna tidigare behov och det är väl ändå värt mest av allt, oavsett vilka råd du får här.

MVH
/Micke - tumreglerna funkar för mig
 
Ok, tack Micke!

Jag har eg ingenting emot tumregler, men jag vill att de ska vara aningen mindre trubbiga :)

Jag gick in fel i denna diskussion, inser jag och har mig själv att skylla för att det blev en "konstig" fokusering. Sorry, all! Får skylla på att jag inte sov något i natt...

De leverantörsdata jag har om köket är sådana att jag kan räkna ut hur mycket vatten de bedömer att man kan koka upp på en liter bensin (=95 liter).
Jag förstår att den siffran i sig inte kan användas rakt av (jag vet inte från vilken vattentemperatur de utgår och i vilken miljö [vind, temp] de testat).

Vad som skulle vara intressant att veta är tillverkarnas utgångspunkter vad gäller testmiljö och övriga förutsättningar...
Är de fö standardiserade eller är det som märkningen av ryggsäcksstorlekar och komforttemperaturen i soväckar?

Och så det där med graderna. Jag sov lite på fysiken i skolan (eller var det kemin? :/) men såhär:
Om det tar X energi att smälta en liter nollgradigt fruset vatten till nollgradigt flytande vatten så tar det samma X energi att få en liter 100-gradigt flytande vatten att koka (övergå till 100-gradigt förgasat vatten).

Fråga 1: Vilken energi krävs för att få nollgradigt flytande vatten värmt till 100-gradigt flytande vatten? X? 2X? 0,01X?

Fråga 2: Är jag ute och cyklar helt och hållet här och minns fysikens lagar helt fel?

Jag kommer att ha med bensin så det räcker och antagligen även sprit och spritbrännare som backup, dels om nåt skulle paja och dels om jag räknat/tänkt helt åt helskotta så detta handlar inte om att minimera vikten.

Det handlar om vartifrån 1,5 dl/dag kommer och om man kan säga saker i stil med:
Allt köksarbete i lä och nollgradigt med tillgång till rinnande vatten: 0,8 dl,
Allt köksarbete i bivack med utgångspunkt snö: 1 dl
Allt köksarbete i absid/utomhus med utgångspunkt snö och -15 grader i snitt: 1,5 dl
(Med mem olika siffror för olika personer, inte bara avséende mängden vätska utan även vad gäller val av kost - En påse blå band drar ju annorlunda mängd bensin än en påse blåbärssoppa och tre knäckemackor).

Gud vad långa mina inlägg blir! Ursäkta, men jag känner behov av att förklara hur jag tänker...
 
Svar?

Vi var i Sarek (Jag min tjej) under april
i två veckor och gjorde under de två veckorna av med 3½ liter bränsle.

De var bra väderförhållanden och +10 - -10 cirka

Gjorde gröt med jordgubbskräm och oboy till frukust
Tills middag åt vi något som vi inte behövde värma typ mackor (polarbröd med rökt skinka) och lite varm dryck som man hade värmt på morgonen.
Kvällsmat blev någon blåband rätt och lite dryck.

På morgonen så brassade vi på så att man kunde sitta i kallingar. Onödigt men skönt när det är minus tio utanför.

3½ liter (2pers/2veckor) +10 till -10
 
mohsart; sa:
Jag vet att frågan varit uppe, men trots det hittar jag inte svar på mina funderingar...

Jag planerar en vintertur med bensinkök, som jag har minimal erfarenhet av (bensinkök alltså)...

Jag har sett att de flesta beräknar 0,7 dl och 1,5 dl för sommar resp vinter per person och dag.
Jag tycker det låter orimligt mycket och skulle vilja höra något om hur dessa dl används.

Jag brukar sommartid göra av med ca
Frukost: 0,5 l vatten (koka upp) för soppa och kaffe.
Lunch: 0,5 l vatten (koka upp) för soppa och te.
Middag: 4 dl vatten (koka upp, sjuda 15 min) för frystorkat plus 5 dl vatten (kallt) för måltidsdryck.
Till detta kommer 1-2 dl kallt vatten att dricka under dagen.

Summa för vintertur, som jag ser det:
1 l. smälta och värma till runt 10 grader.
1,5 l. smälta och koka upp.
0,5 l. smälta, koka upp och sjuda 15 min.

Tillkommer vatten för disk, men jag gör sällan av med mer är en dl (kallt vatten) för det.

Jag har räknat med att den mängd vatten en liter bensin kokar upp halveras då man först måste smälta snön och att det går åt väldigt blygsamt med bensin för att sjuda en kastrull frystorkat (när det väl kokar).

Hur jag än räknar med marginaler för att täcka disk och middagskoket (obs dock att jag tror det är en marginal i sig att beräkna eneriåtgången för snösmältningen som jag gjort) har jag problem med att få det till att mer än en dl bensin kommer att gå åt per dag för en vintertur med de behov jag har.

Har jag tänkt fel eller missat något?

Och till sist, bara för att undvika missförstånd:
Jag har gått i fjällen sedan fyraårsåldern (30 år). Jag har gått i Sylarna, Sarek ock Keb på sommaren och Sylarna, Padjelanta och Keb på vintern.
Mina längsta turer var på en månad (ensam, tält, sommar) runt Lunndörrsfjällen och 14 dagar (2 pers, tält o stugor, vinter) Kvikkjokk-Kateratt.

Hej,

Hur klarar du dig med bara 2 liter vätska inklusive dryck och mat per dag!!?? Vill gärna veta ;).

Själv smälter jag två liter bara för vattenflaskorna, utöver detta går det 1-2 L till thermos (beroende på årstid) och ca 1 liter varje morgon och kväll till the, kaffe, vatten och övrig matlagning.

Bensinförbrukningen kan jämställas med fotogen, är det kallt väder med torr snö går det mer (brukar räkna med ca 2-2,5 dl/dag) är det varmt med våt snö går det snabbare att smälta (ca 1,75-2 dl/dag).

Använder man Kokewilly/annat "smart" kärl går det märkbart snabbare, bränsleförbrukningen går ner med ca 30-40 % (ännu bara testat på en tur).

Mvh,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
pajaro Hur mycket gas behöver man för en 12-dagars tur? Kök och brännare 4
Brundin Hur mycket gas behöver man? Kök och brännare 41
pelka hur mycket väger optimus? Kök och brännare 5
adventure_transport Hur mycket energi kan man få ut från vatten? Kök och brännare 4
andeol Trangia duossal mycket tyngre än aluminium? Kök och brännare 9
PaulPersson Hur mycket sämre är Biltemas gas Kök och brännare 18
7031 hur mycket rödsprit behövs ? Kök och brännare 11
Jakan Hur mycket gas behövs? Kök och brännare 23
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9
P.D Hur mycket gas behövs ? Kök och brännare 3
Strykarräven Hur mycket gas? Kök och brännare 3
oeriksson Hur mycket gaspådrag krävs? Kök och brännare 8
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.