Primus EtaPower MF och bensin problem

Hej

Jag köpte ett EtaPower MF tidigare i veckan och har nu provat mig fram till hur man skall tända det effektivt med bensin. Dock har jag en fråga gällande droppande från undersidan av brännaren under förvärmningen. Jag släpper på lite bränsle enligt manualen, stänger kranen och tänder på i koppen. Det brinner då lagom mycket där men efter ca 15-30 sekunder så sprids elden till även själva brännaren och då droppar det bensin ner under brännaren som antänds direkt. Det brinner alltså direkt på underlaget/marken. Detta försvinner när förvärmningen är klar.

Skall det vara så?

Tack på förhand!
 

avslutad210712

Gäst
Har du försökt googla...........

Har ingen aning om det skall vara så men jag har lite svårt att tro att det verkligen skall droppa bensin från köket. Känns liksom lite farligt. Enklast är kanske att slå en signal till Primus direkt så får du svar.
 
Primus säger....

Pirmus svarade direkt på email och säger att det kan droppa "lite" men jag tycker det brinner för mycket.

Jag tog ut köket på lite mer "riktigt" test idag men lite vind och jag tycker det tar alldeles för lång tid innan köket blir varmt. Jag körde en förvärmning i ca 60 sekunder innan jag drog på och började värma vatten. Dock efter 4-5 minuter så började det plötsligt brinna under köket igen (i koppen och på underlaget) och det blev inte helt varmt förrän efter ca 7-8 minuter.

Här är en film som visar hur det såg ut efter 5 minuter och på sidan hittar nyfikna även fler kommentarer om detta kök.
http://www.parnes.com/blog/2009/03/besviken-pa-primus-etapower-mf.html
 

avslutad210712

Gäst
Rent spontant skulle jag säga att det där köket inte mår riktigt bra och jag skulle gå tillbaka till affären med det.
 
Det där köket är sjukt. Har nog bristningar i godset...

Om jag var du skulle jag returnera det till stället där det köptes. Snarast...

Och sedan skulle jag börja jaga reda på ett begagnat KAP-Arctic, dvs ett riktigt åretruntkök.
Ett kök som inte bryr sig ett dugg om det blåser styv kuling eller är vindstilla när man steker sitt frukostfläsk...
 
Har du rätt munstycke monterat? Ser ut som det skulle kunna vara så att det får för mycket bränsle.

/ Morgan

Pirmus svarade direkt på email och säger att det kan droppa "lite" men jag tycker det brinner för mycket.

Jag tog ut köket på lite mer "riktigt" test idag men lite vind och jag tycker det tar alldeles för lång tid innan köket blir varmt. Jag körde en förvärmning i ca 60 sekunder innan jag drog på och började värma vatten. Dock efter 4-5 minuter så började det plötsligt brinna under köket igen (i koppen och på underlaget) och det blev inte helt varmt förrän efter ca 7-8 minuter.

Här är en film som visar hur det såg ut efter 5 minuter och på sidan hittar nyfikna även fler kommentarer om detta kök.
http://www.parnes.com/blog/2009/03/besviken-pa-primus-etapower-mf.html
 
Fel?

Jag har kollat att jag har rätt munstycke (ja det hade jag) och jag väntar nu på svar både från Primus och från försäljaren om det är fel eller inte. Köpte det online för att spara 200 och då får man ju stå sitt kast att det blir jobbigare med support. Återkommer med rapport!

Tack för alla svar!
 
Väntar med spänning på rapporten, har köpt en sådant kök jag med.

Testade först med fotogen och det blev exakt som du beskriver här fast på mycket kortare tid. Förvärmde, fick igång förgasningen, det väste på bra och jag ställde dit kokkärlet. Efter ett tag verkar det som rörböjen blev för kall (dvs förgasningen avtog) så jag fick stor gul låga och efter ytterligare ett tag så kom det fotogen nere i förvärmningskoppen igen så det började brinna där nere.

Ny förvärmning, samma procedur igen.

Testade med t-röd och annat munstycke och det fungerade lite bättre men om jag inte missminner mig blev det samma sak efter ett tag. Tänkte köpa renad bensin och testa i helgen.

Men rent spontant utan någon erfarenhet av denna typ av kök så blir det helt enkelt för kallt i röret som går vid sidan om brännaren vilket resulterar i att vätska tar sig förbi igen och rinner såklart ut under köket (om koppen blir full).

Eller är det meningen att det kontinuerligt ska komma ut vätska i koppen och hjälpa till med värmning av rör med mera?
 
Rapport

Jag har mailat fram och tillbaka med Primus och mina senaste tester visar att bränslet inte blir tillräckligt varmt. Om jag har det rumstemperetarat så funkar köket perfekt men inte annars (dvs låter det stå ute 20 minuter innan jag tänder så blir det gul låga). Primus svar är att förvärmningsröret skall gå igenom elden och inte bredvid, dvs inte sitta symetriskt runt brännaren. Jag skall strax testa om det fungerar bättre då.

To be continued....
 
Jag har mailat fram och tillbaka med Primus och mina senaste tester visar att bränslet inte blir tillräckligt varmt. Om jag har det rumstemperetarat så funkar köket perfekt men inte annars (dvs låter det stå ute 20 minuter innan jag tänder så blir det gul låga). Primus svar är att förvärmningsröret skall gå igenom elden och inte bredvid, dvs inte sitta symetriskt runt brännaren. Jag skall strax testa om det fungerar bättre då.

To be continued....

Det går alltså att justera positionen av det?
 
Böja rör!

Kort svar, nej!

Man kan böja röret för det är ganska mjukt men pga av böjen så är det svårt att böja som det "skall" vara. Trist att det skall vara så här med en prodult som kostar 1500:-.
 
Nytt rör från Estland

Jag skickade en bild på mitt kök till Primus och svaret var "Ajajajaj" och att de skulle skicka ett nytt rör till mig från Estland men att det kunde "ta lite tid" :(
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
D300 Skäms Primus Kök och brännare 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.