Bensin till kök?

Har skaffat ett multifuel kök (MSR Whisperlite) och testkört det på fotogen.. Sotar endel, under förvärmningen tycks det. Och jag har ingen lust att släpa med något annat bränsle att förvärma med.

Bensin har jag hört sotar mindre? Vad för bensin? Alkylatbensin fick jag något tips om, samt "Heptan" (?) som ska vara samma som White Gas? Stämmer det?
Någon som prövat båda i så fall? Några skillnader i sotning, hantering eller annat?

Allt tips välkomna :)
 
Grattis till ett bra kök!

Jag köper min Heptan på färghandeln. Sotar lite under förvärmingen men inte så det stör.
Smidigt att förvärma med ordinarie bränsle.

Uffe
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har tidigare kört med samma bensin som till gräsklipparen, alkylat, som jag köpt i 5 litersdunkar på macken. Det funkade bra. Har förbrukat ett antal liter. Heptan har jag aldrig provat.

Nu har jag gått över till fotogen. Tycker inte det sotar otrevligt mycket med mitt Optimus Nova. Däremot är det är lite kladdigare att hantera fotogen och det luktar ganska starkt, men bensin är olustigt och explosivt i jämförelse.
Jag använder inget speciellt till förvärmningen utan tänder fotogenet och låter det bli varmt innan jag "brassar på".

mvh
Håkan Åkesson
 
Hej hej!

JAg har själv haft ett whisperlite i snart 10 år. Jag har bara kört det på bensin, och använt alkylatbensin som jag köper i dom där 5 liters dunkarna som nämns här ovanför. Funkar jättebra. Visst sotar det en del när man förvärmer, men inte irriterande mycket. Heptan har jag aldrig provat.
//Martin
 
Funkar fint att köra på kallavfettning (som är naftabaserat). INTE den miljövänliga skiten utan riktigt härlig fulavfettning.
 
Jag använder endast Heptan (kemisk ren bensin) till mitt novakök, Sotar minst och känns mest hälsosam, fördelen med alkylatbensinen är väl främst att den är billigare än Heptan.

Det nämns i denna tråden också.
 
Funkar fint att köra på kallavfettning (som är naftabaserat). INTE den miljövänliga skiten utan riktigt härlig fulavfettning.

Naftabaserad kallavfetting är ofta samma sak som fotogen (som är ungefär samma sak som diesel)
Tänk bara på att kallavfettning oftast har tensider i sig (för att det ska kunna spolas bort med vatten) De tensiderna är kanske ingen höjdadare att elda, även om de håller sot och slagg borta.
Heptan liknar bensin väldigt mycket i sina egenskaper.
Eldar själv diesel eftersom brand/explosionsrisken är minimal.
Kräver förvärmning men det är inget problem tycker jag.

/Peter
 
Jag är också en som gått över till Heptan. En av de största fördelarna tycker jag är att det går åt så otroligt lite per gång. Munstycket är bara öppet ett par mm. Det räcker gott och väl för en fin låga. Kom bara ihåg att byta munstycke om du skiftar från fotogen.
 
Jag är också en som gått över till Heptan. En av de största fördelarna tycker jag är att det går åt så otroligt lite per gång. Munstycket är bara öppet ett par mm. Det räcker gott och väl för en fin låga. Kom bara ihåg att byta munstycke om du skiftar från fotogen.

Vad menar Du med att det går åt mindre?
Diesel/fotogen har mer energiinnehåll per liter än heptan/bensin (c:a 1,4 ggr mer).
För att värma en liter vatten går det åt mindre med fotogen än med heptan.
Däremot är ju viskositeten högre så den rinner ju inte lika bra.

/Peter
 
Per kg är det ungefär lika, men densiteten skiljer mellan bensin/heptan/akrylat och diesel vilket gör att diesel behöver lite mindre volym för samma vikt.

Den energirikaste bränslet per kg räknat är gasol - dock brukar dess tyngre behållarvikter göra att det går i stort sett på ett ut vilket man än väljer förutom etanol/metanål som är nära dubbelt så tungt per värmemängd som med gasol och ungefär halv gång tyngre än bensin/heptan.

Vill man bära onödigt extravikt på långtur så skall man använda spritkök eller använda metatabletter som bränsle då båda har ungefär samma låga energiinnehåll per kg...

Sedan skall man inte glömma att förvärmning och tömningen av bränsleslangen efter tillagningen (om man inte använder dess värme planerat) är en ganska stor del som tullar i den totala bränslebudgeten och med heptan och dess mindre förvärmningsbehov innan riktig eldning gör kanske att det upplevs något snålare än diesel/fotogen

Dock är det få saker som slår gasol i snålhet och bekvämlighet om man håller sig på sommar och höstsidan i sitt campande.
 
Per kg är det ungefär lika, men densiteten skiljer mellan bensin/heptan/akrylat och diesel vilket gör att diesel behöver lite mindre volym för samma vikt.

Den energirikaste bränslet per kg räknat är gasol - dock brukar dess tyngre behållarvikter göra att det går i stort sett på ett ut vilket man än väljer förutom etanol/metanål som är nära dubbelt så tungt per värmemängd som med gasol och ungefär halv gång tyngre än bensin/heptan.

Vill man bära onödigt extravikt på långtur så skall man använda spritkök eller använda metatabletter som bränsle då båda har ungefär samma låga energiinnehåll per kg...

Sedan skall man inte glömma att förvärmning och tömningen av bränsleslangen efter tillagningen (om man inte använder dess värme planerat) är en ganska stor del som tullar i den totala bränslebudgeten och med heptan och dess mindre förvärmningsbehov innan riktig eldning gör kanske att det upplevs något snålare än diesel/fotogen

Dock är det få saker som slår gasol i snålhet och bekvämlighet om man håller sig på sommar och höstsidan i sitt campande.

Etanol har ju sämst energiinnehåll av dem alla?!

Både etanol, gasol och bensin tycker jag själv är lite luriga eftersom de är rejält farliga om en olycka/spill sker. Etanolen brinner ju dessutom men i princip osynlig låga, vilket gör den ännu läskigare.

Sen är det väl som Du skriver också att de UPPLEVS olika.
Sådana här diskussioner tenderar att bli religiösa i sin natur ;)

/Peter
 
Mer religion.

Det är svårt att välja bränsle. De här är fördelarna på dom jag brukar köra med:

Etanol/T-röd: Tyst och skönt. Idiotsäker brännare som håller för nästan allt.
Heptan: Ganska snabbtänt och stinker inte om man spiller på kläder och fingrar.
Lampolja/fotogen: Bra att tända brasor med (ved).
Gas: Lätt att värma en extra dl om kaffetarmen kräver så. Toppmonterade kök har ingen slang¤ävel som kan gå av.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips